Elevenate lever som de lär. Jimmy Odén och Mårten Pettersson på väg uppför vid Storulvån i Jämtland. Foto: Mattias Fredriksson

Artiklar

Elevenate ökar farten – satsar på USA

Elevenate har sagt nej till fler butiker än de har sagt ja. Ändå ökar de hela tiden och nu tar de nästa steg genom att byta vd och anställa en säljare till.

Text: Martin Willners • 2015-02-28 Uppdaterad 2015-02-28

Elevenate lanserades på ISPO 2011 och fick direkt mycket uppmärksamhet från både media och skidbutiker. Det var designern och skidåkaren Sara Rönngren som med sin man, bergsguiden Jimmy Odén, startade Elevenate med drömmen om att göra de skidkläderna de själva ville ha men som inte fanns på marknaden. Maximal funktion med lite mer färg och mode än vad som var vanligt då.

Med sig i ryggen fanns en stark delägarskara med konfektionsbakgrund och på kontoret i Åre bildade Jimmy och Sara trio med Mårten Pettersson från Åka Skidor för att ta hand om Elevenates försäljning och ekonomi.

Elevenate hade redan från början en strategi att göra funktionella skidkläder med rätt så mycket designelement och sedan distribuera dem enbart på specialistbutiker. Främst på skidorter men också renodlade skidbutiker i större städer. 

– Vi har faktiskt tackat nej till fler butiker som vill köpa än vad vi sålt till, säger Mårten Pettersson. På så sätt kan vi även i det långa loppet finna vår position på marknaden. 

Elevenate ökar farten – satsar på USA
Sara Rönngren. Elevenates designer och före detta X-Games-åkare i skiercross. Foto: Mattias Fredriksson

Redan från början var siktet inställt på export eftersom det inte finns så många rena skidbutiker i Sverige, varken i fjällen eller i städerna. Cirka 75 procent av Elevenates omsättning går på export och de största marknaderna finns i Schweiz, Österrike och Tyskland. Elevenate har säljorganissation etablerad i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, Frankrike, Japan och USA. Till det tillkommer några länder där de säljer direkt till butik och har möten med på ISPO.

Efter att ha passerat etableringsfasen har nu Jimmy Odén lämnat över VD-posten till Mårten Pettersson. 

– Min styrka är att dra igång projekt och utveckla både produkter och varumärke, säger Jimmy. Mårten är duktigare på försäljning och strategi så det känns som en naturlig utveckling att lämna över styrningen till Mårten. 

Just nu håller Jimmy Odén på att etablera ett dotterbolag i USA för att växa på den viktiga marknaden. 

– Vi säljer bra i våra butiker på amerikanska skidorter men många butiker tycker att det är omständligt att importera själv, säger Mårten. Vi har redan ett dotterbolag på vår viktigaste marknad Schweiz just för att underlätta för butikerna där och gör nu samma sak i USA.

För att täcka upp på den svenska marknaden med all kundkontakt och försäljning har David Nordblad anställts. David kommer från Granitbiten där han var norrlandssäljare. 

– Nu är vi sex personer på kontoret i Åre och har nått nästa fas i utvecklingen säger Mårten. Vi är etablerade i vår lilla nisch och efterfrågan från konsumenterna har ökat dramatiskt den här hösten. Kompletteringarna har ökat rejält trots värme och snöbrist i i stort sett hela Europa. 

Från att vara ett märke som trendsättare, inköpare och personal vurmat för börjar butikerna få upp volymerna och tjäna pengar på Elevenate. Speciellt gäller det erkänt bra skidbutiker som Alpingaraget, Åre Skidsport och Snow & Rock men även i klassiska skidorter som Verbier och Aspen.

Så ska du se ut på berget 2016
8 hetaste trenderna nästa säsong

Här är en video från ISPO-mässan i München där Elevenates vd Mårten Pettersson visar upp deras nyheter för nästa vinter, 2016.


Text: Martin Willners • 2015-02-28
Artiklar

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top