5fd91f9def80d

Artiklar

Är snowboard på väg utför?

Den tidigare så högtflygande sporten har tappat luften. Minskad försäljning, färre antal åkare och företag som ansöker om konkurs har gjort att framtiden för snowboard ser allt annat än ljus ut.

Text: • 2016-03-08 Uppdaterad 2016-03-08

Sporten som bara existerat i drygt 30 år och som under två decennier lockade till sig över fem miljoner aktiva bara i USA är på väg krascha. I en artikel publicerad i New York Times i helgen beskrivs läget inom snowboardindustrin som oroväckande.

Sedan säsongen 2010/11 har antalet aktiva snowboardåkare i USA minskad från 8,2 miljoner till drygt 7,3 miljoner 2013/14 (dock har det skett en ökning under året säsong). Samtidigt har försäljningen av snowboardprodukter minskat med drygt en halv miljard kronor om året sedan 2007 – och det ser bara ut att bli värre.
2014 beslutade Nike för att avsluta sin snösports-satsning och sedan dess har även storföretaget Quiksilver samt Sport Authority, en av USA största återförsäljare av snowboardprodukter, ansökt om konkurs. 

Är snowboard på väg utför?

En av anledningarna till sportens tapp sägs bland annat vara den fyra år långa torka som påverkat västra USA. Hela 25 procent av alla snowboardåkare i USA återfinns i den delen av landet, och även om årets försäljning pekar uppåt i väst – mycket tack vare El Nino – har försäljning sett över hela landet gått ner. 

Ytterligare en anledning till snowboardens förfall är framväxten av freeskiing menar New York Times. Medan snowboard har backat i antalet utövare har freeskiing och freeride gått framåt, samtidigt som sporterna på många sätt tagit över den status och många av de tricks som tidigare var synonyma med snowboardåkning.

En av de som påverkats av är den schweiziska snowboardaren, och tillika guldmedaljören i halfpipe i OS i Sotchi 2014, Iouri Podladthchikov. Han har inte längre någon brädsponsor, och när han lyckades knipa en silverplats i X Games i Oslo stod han på podiumet med en helt kal bräda – något som får ses som extremt ovanligt i dessa sammanhang.
– Det har blivit väldigt utmanade. Vi har en-procentare(en få antal åkare som tjänar allt red.anm) och sen har vi alla andra som slåss för amatörpengar, säger Circe Wallace, Podladthchikovs agent, till New York Times. 

Johan Olofsson – snowboardåkaren som förändrade världen


Delad glädje – 11 heta prylar för alla snowboardåkare


Proffsåkaren byggde sitt drömhus


Text: • 2016-03-08
ArtiklarNyheterIouri PodladthchikovSnowboardUSA

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top