5fd91f82bb5b0

Artiklar

Kang Poles – de svenska miljöstavarna som ska revolutionera marknaden

Vad som börjar som en idé i en lift i Alagna för drygt nio år sedan är nu på väg att bli en succé bland skidåkare världen över. Kang är det svenska företaget som vill revolutionera stav-marknaden.

Text: • 2016-03-24 Uppdaterad 2016-03-24

– Who’s are these poles?! I always wanted a pole like this, skriker Bruno Compagnet, ägare av skidmärket Black Crows, efter att han fått syn på Lars Klings stavar under svenskens besök i Chamonix.

Kang Poles – de svenska miljöstavarna som ska revolutionera marknaden
Färgerna på stavarna inspirerades av bergen, därav färger som lava och mossa.

Stavarna var ett par Kang, det egna märke som Lars Kling startade tillsammans med vännerna Carl Norinder och Per Jaldeborg – och senare även produktutvecklaren Fredrik Andersson. Det var tre år sedan och sedan dess har ryktet om deras egendesignade stavar börjat röra sig runt inom skidvärlden.
– Det börjar komma in beställningar från Schweiz och Frankrike, från skidorter där seriösa skidåkare finns. Vi har bra ambassadörer som ser till att sprida ordet kring stavarna, säger Carl Norinder till ÅkaSkidor.se.

Det har börjat röra på sig för Kang, men det har varit en lång väg dit. Företaget har bara funnits i tre år, men idén till stavarna kom till för hela nio år sedan – under en skidresa i Alagna.
– Det var på den tiden gamla “boskapsliften” fanns kvar, berättar Lars Kling.
– Vi brukar prata om det ibland. Det var något som växte fram, och det började med att någon drog av en stav, och alla var bara: “Köp något bara”, fortsätter han. 

Alla tre grundarna ser sig som något av stavnördar, och det var också därför de fortsatte att spåna på idén om en ny, snyggare och bättre stav. För samtidigt som övrig utrustning tagit stora steg framåt så har stav-marknaden stått kvar och stampat.
– Vill man ha ett par schyssta stavar idag så finns det inte några tillräckligt tydliga produkter på marknaden, säger Calle Norinder.
– En av de mer kända stavarna var Scott-stavarna på 80-talet, och det är säkert den sista staven som många kommer ihåg. Det är snart 40 år sedan, fortsätter han.

Kang Poles – de svenska miljöstavarna som ska revolutionera marknaden
Stavidén som började i en lift i Alagna är nu en verklighet. Skaparna bakom Kang: Lars Kling, Per Jaldeborg och Carl Norinder.

Så för snart tre år sedan gick de från idé till handling och började eftersöka vad som krävdes för att göra den stav de hade haft i huvudet under alla dessa år.
– Förutom att ta fram en stav som var estetisk tilltalande hade vi ett tydligt miljötänk bakom. Stavar idag görs antingen i aluminium eller kolfiber och det är inte särskilt miljövänligt. Istället kunde vi via skidkompisar komma i kontakt med ett företag som gjorde lin-fibrer som redan används i många skidor och i Americas Cup-båtar, säger Calle.
– Tydligt miljötänk och design, det är så vi vill bygga Kang. Sen strävar vi efter att ta fram världens bästa stav för friåkning, säger Lars.

Idag består stavarna av 70 procent lin och resten kolfiber, och som ett ytterligare steg i målet av vara så miljövänliga som möjligt bestämde sig att tillverka stavarna hemma i Sverige – detta trots att det finns billigare alternativt utomlands.
– Det finns en lång hantverkartradition i Sverige som vi ville bygga på, samtidigt som vi inte gillande transportdilemmat. Det gjort att vi landade i Sverige, berättar Carl.

– Vi märker att kunderna gillar konceptet. Sen är det rätt många som hellre hade köpt en billigare stav. Men vi jobbar hårt för att få ner produktionskostnaderna och komma upp i försäljningsvolymer och vi har inga planer på att lämna Sverige som tillverkningsland, tillägger Lars. 

En stor anledning till att Kang börjar göra sig ett namn är just designen. Den tjockare staven men sina matta färger var något tydlig idé från allra första början.
– Vi tittade mycket på människor som lever i bergen och vid snö. Vi kom fram till att det skulle vara naturnära färger samtidigt som det skulle vara skandinaviskt stilrent, och då blev det mycket sten och lava, säger Carl.

Kang Poles – de svenska miljöstavarna som ska revolutionera marknaden
Kang Poles – de svenska miljöstavarna som ska revolutionera marknaden
Kang Poles – de svenska miljöstavarna som ska revolutionera marknaden
Kang Poles – de svenska miljöstavarna som ska revolutionera marknaden

Och förutom att ha fångat Black Crow-ägarens uppmärksamhet så börjar stavarna spridas runt i Alperna – mycket tack vare svenska friåkare och bergsguider.
– Vi älskar skid-communityn!. Vi kontaktade de bästa svenska friåkarna och frågade om det ville testa stavarna. Vi tänkte att om de är nöjda som bör alla andra bli nöjda. Det enda vi ville ha i utbyte var brutalt ärliga utlåtande. Lyckligtvis är det många av teståkarna som fortfarande kör med dem, och då har det aldrig varit något snack om pengar, säger Carl.

Idag finns stavarna till försäljning på nätet och på vissa utvalda butiker som har friåkare som målgrupp, däribland Alpingaraget, Åre Skidsport, Skistore och Ski Lodge Engelberg – och du kan få stavar precis den längd och färg du vill.
– Vi började med tanken att vi skulle sälja på nätet. Då kan du välja olika färger på staven och trugan. Men sen märkte vi att de flesta köper en helfärgad stav så vi kände att vi behövde utöka till butiker, säger Lars och tillägger.
– Men vill du ha en 122,5 centimeter lång stav så kan du få det.

Det finns planer på att tillverka en ställbar stav, men det är än så länge bara planer.
– Ska vi göra en segmenterad stav ska det vara världens bästa. För tillfället är dock väldigt kostsamt, säger Carl.
– Samtidigt fattade vi tidigt beslutet att vi inte gör det här primärt för att tjäna pengar, utan det är mer kärleken till skidåkningen som är drivkraften, säger Lars. 

Stellar – nya svenska skidkläder


Guide: Så tvättar och impregnerar du dina GORE-TEX-kläder


Undersökning: Vilken utrustning använder du dig av?


Text: • 2016-03-24
ArtiklarPrylarSkidorterIntervjuKangStavar

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top