När Jens Nyström visar tricks kollar skidvärlden. Foto: Märtha Sverdrup.

Artiklar

Skidläraren som blev Youtubestjärna

Hans instruktionsfilmer har setts av 1 miljon trickälskande skidåkare på Youtube. Åka Skidor har pratat med Jens Nyström, skaparen av Stomp It Tutorials.

Text: Mattias Björklund • 2016-11-30 Uppdaterad 2016-11-30

Nej, jag stör inte Jens Nyström i någon lektion, när vi till slut får kontakt via IP-telefoni. Stomp It Tutorials grundare har ledigt från både adepter och filmteam. Skidsäsongen har inte riktigt dragit igång i schweiziska Laax där Jens bor sedan sex år.

– Det är barmark här nere (byn Laax ligger på 1 100 meter över havet) men imorgon tror jag att det blir lite skidåkning.

Det har fallit en hel del snö över backarna sedan Jens Nyström och hans kompisar gjorde Klutmarksbacken utanför hemstaden Skellefteå osäker i mitten av 00-talet. Jens och kompisarna älskade att göra trick, de designade egna hopp, byggde rails och körde så mycket i den eget designade parken de bara hann om vintrarna. Dessutom upptäckte Jens att han gillade en annan sak minst lika mycket som den egna åkningen.

– Jag började coacha andra åkare och märkte att jag tyckte det var väldigt kul, säger Jens som inte då kunde ana hur hans pedagogiska egenskaper skulle påverka hans framtid.

Till slut blev det dags att utforska skidvärlden utanför Västerbotten. 2010 tog Jens twintipskidorna och flyttade till schweiziska Disentis i kantonen Graubünden för en säsong. Han trivdes i trakten, reste runt en del och hamnade av en slump i grannbyn Laax. Ett par tyska kompisar han fått i Schweiz hade märkt Jens pedagogiska förmåga att lära ut freestyle och peppade honom att ta ett jobb som skidlärare i Laax. Jens tvekade.

– Att jobba som skidlärare kändes inte riktigt som jag. “Nej men efter en säsong här i Laax kan du säkert börja som freestyleinstruktör”, sa de då. Och det lät mycket roligare, skrattar Jens.

Skidläraren som blev Youtubestjärna
Sex säsonger som skidinstruktör i schweiziska Laax gav Jens Nyström massor med praktik. Foto: Märtha Sverdrup.

Laax är känt för sin freestylekultur och sina stora och välbyggda parker. Dessutom är Laax Freestyle Academy med sin 1000 kvadratmeter stora inomhushall ett populärt epicentrum för skid- och snowboardåkare, skejtare och BMX-cyklister som vill utveckla sina trickfärdigheter.

Med en grundsäsong som traditionell skidlärare kunde Jens till säsong två fokusera på att lära ut ollies, frontflips och 360´s till Laax skidgäster på heltid.

Något Jens hade lagt märke till tidigt i Alperna var att det fanns många som försökte lära sig trick på egen hand. Vilket ofta resulterade i ganska allvarliga krascher.

– Jag blev och blir fortfarande arg när jag ser folk som kraschar i onödan. Det gjorde att jag fick en idé om att göra egna filmer som lärde ut tricken.

Under säsongen 2012 började Jens filma de första tricken. Av en kompis fick han en crash course i redigering. Han blev brutalt varse om sina konstnärliga begräsningar.

– Jag insåg att jag inte kunde filma så bra. I princip var hela första årets filmande i för dålig kvalitet, säger Jens som ändå lärde sig av misstagen.

Under säsongen 2013/14 började filmerna se bra ut. Dessutom hade en idé grott sig allt starkare i filmaren från Skellefteå. Samtidigt som Jens började som freestyleinstruktör hade han påbörjat en utbildning i internationell marknadsföring vid Luleås tekniska universitet. I sitt filmande såg Jens en möjlighet att i praktiken testa det han i teorin lärde sig på universitetet. Kunde instruktionsfilmerna han producerade ge en inkomst? Det fanns bara en sak att göra. Pröva.

– I mitten av januari 2015 gick Stomp It online på Youtube. Jag fick ganska snabbt 500 följare där och nådde 40 000 visningar under det första året. I januari 2016 hade jag 10 000 följare och nu till nyår ser det ut som att jag kommer att nå 1 miljon visningar.

Skidläraren som blev Youtubestjärna
Vid nyår beräknar Stomp It´s 22 instruktionsfilmer ha visats nästan 1 miljon gånger på Youtube. Foto: Märtha Sverdrup.

Att lyckas på Youtube och i en så kräsen målgrupp som internationella skidåkare (absolut flest tittare bor i USA och Canada, följt av Frankrike och England före Sverige)är inget man snyter ur näsan. När jag ser Stomp It´s produktioner slås jag av två saker: Dels den professionella produktionen. Jens lugna, förklarande stämma, kompletteras av slowmotionsekvenser där nyckelpositionerna i varje trick understryks av att handritade pilar och streck dyker upp. De visar hur ryggen ska se ut i luften när man gör en 360 eller betonar hur benen ska kickas framåt när Jens gör en frontflip. En av nycklarna till att Jens lyckats nå ut så bra är antagligen att han dessutom redan från början tagit med ett säkerhetstänk. Alltifrån enkla trick som ollie och att svänga baklänges till avancerade som att göra en hand drag gås igenom steg för steg. När det handlar om riktigt avancerade trick, som enkel eller dubbel volt med skruv, en så kallad cork, börjar trickvideon inomhus. På en studsmatta.

– På en studsmatta kan du nöta och nöta tills du får rätt känsla i kroppen. Till slut ska du kunna ta med dig tekniken och den känslan ut i backen. Det handlar också om att göra det här på ett så säkert sätt som möjligt. För slår du dig i början när du ska lära dig ett trick blir du rädd. Och blir du rädd så hämmar det utvecklingen.

Skidläraren som blev Youtubestjärna
De komplicerade tricken startar alltid på en studsmatta. Foto: Danny Warley.

Att göra succé på Youtube innebär dock inte automatiskt att det öppnas en dusch ovanför dig där det strömmar ned pengar som hemma hos Joakim von Anka. För 1000 views betalar Youtube nämligen ut en dollar. Därför har Jens breddat produktionen med längre instruktionsfilmer som han kan ta bättre betalt för. De längre filmerna finns både för nybörjare och mer avancerade åkare och kostar 39 dollar styck. Förutom enskilda skidåkare har även skidklubbar köpt in Jens filmer för att utbilda sina åkare.

– Bland annat har Umeå Skidklubb köpt filmer. Det är jättekul, säger Jens som till den här säsongen ser ut att för första gången kunna leva på sin egen verksamhet. Eftersom han i takt med sina allt mer populära filmer i princip blev en konkurrent till Laax skidskolor fick han istället börja arbeta som barista på ett kafé. Men det finns inga hard feelings mellan Jens och hans tidigare arbetsgivare. Faktum är att Laax kommun numera är sponsor till Jens eftersom de sett att hans filmer är bra PR för Laax som skidort.

Den här säsongen är det dags för Jens att ytterligare växla upp Stomp Its verksamhet. I januari 2017 kickar Jens första Stomp It Camp igång. En veckas freestylecamp i Laax där Jens finns tillgänglig som handledare.

– Det blir freestyle dygnet runt. Vi kommer att bygga egna hopp, gå igenom hopp och tricks från grunden till att vi landar dem i parken. Vi kommer att filma deltagarna och göra videoanalyser av åkningen på kvällarna. Har de ork över efter all åkning har vi dessutom tillgång till trampoliner, inomhusskidramp och big air inne i Freestyle Academys lokaler.

Jens saknar inte framtidsplaner för Stomp It.

– Jag skulle vilja kunna erbjuda fler camps, både på vintern och på sommaren. Dessutom vore det kul att bygga ut filmandet med att göra produkttester. Jag tror att det skulle kunna bli riktigt bra produktrecensioner, säger Jens som dessutom har en idé om en utväxling av Stomp Its videos.

– Det vore kul att gå ihop med några proffs i andra sporter och tillsammans göra svåra saker på Stomp Its sätt. Typ “How to cliff dive” men då bryta ned det i små delar och börja på studsmattan.

Men även om Stomp Its verksamhet breddas släpper han knappast kärnan i verksamheten, understryker Jens Nyström.

– Nej, självklart vill jag fortsätta göra de bästa instruktionsfilmerna för tricks som är möjligt.

Skidläraren som blev Youtubestjärna
Klutmarksbacken utanför Skellefteå där allt började för Jens Nyström.

Insnöad i Andermatt!


Tre bra sätt att utnyttja Youtube


Disentis – En dold pärla


Text: Mattias Björklund • 2016-11-30
ArtiklarLaaxSchweizTrickskolaVideo

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top