En elbil behöver inte begränsa dina möjligheter att utforska de svenska fjällen. Foto: Martin Olsson

Artiklar

Med elbil i de svenska fjällen

En stor bov i klimatdramat är hur vi väljer att färdas. Möt två Årebor som funnit en hållbar lösning för att hitta grym skid- och brädåkning i våra svenska fjäll – nämligen elbilen.

Text: Elin Turpeinen • 2017-06-07 Uppdaterad 2017-06-07

Tom-Oliver Hedvall, 27, strävar efter att leva ett så hållbart liv som möjligt. En stor anledning är den passion han känner för vintern och skidåkningen, och hur han redan har märkt hur snömängden börjat minska på fjällen i hemorten Åre. En följd av klimatförändringarna. Därför har han bestämt sig för att agera genom att förändra sin livsstil. Och ett stort steg tog han i april förra året då han beslutade sig för att köpa en begagnad elbil av modell Nissan Leaf.

– Jag lever för vintern, och för naturen, och då känns det dumt att motverka den. Därför var det väldigt självklart att välja ett färdsätt med betydligt mindre utsläpp, säger Tom-Oliver om varför han valde att byta drivmedel.

Han berättar dock att många han mötte var kritiska till hur det skulle fungera att köra elbil på vintern i fjällvärlden. Främst med tanke på de kyligare temperaturerna. Men nu, med en vinter i bagaget, kan Tom-Oliver konstatera att det inte varit några som helst problem.

– Det fanns väldigt många fördomar kring att köra elbil, så jag kände att det var lika bra att testa och se om det funkar. Och det går ju hur bra som helst. Det här har ju varit första vintern med elbilen och jag tycker verkligen att det har gått över all förväntan, säger Tom-Oliver.

Innan han köpte elbilen kollade han på hur de egna körvanorna såg ut för att räkna på hur det skulle fungera med exempelvis laddning. Han insåg snabbt att de flesta resor han gör handlar om kortaste sträckor, så som mellan hemmet, strax utanför Åre, till jobbet eller skidbacken i Åre, vilket kan ses som optimalt när det kommer till elbilar. 

– På sommaren kör jag enkelt 12 mil på en laddning. Någon gång har jag till och med lyckats köra 16 mil. Men på vintern skulle jag säga att man kommer mellan 9-10 mil med klimatanläggning på och sådär. Nu har det i för sig inte varit en så jättekall vinter i år, men är det kallare så droppar det ännu mer. Så ibland väljer jag att ha på mig en extra tröja, istället för att ha värmen igång, för att inte förlora de där extra milen, säger Tom-Oliver.

Med elbil i de svenska fjällen
Tom-Oliver Hedvall och Johan Ahlgren. Foto: Martin Olsson

Och skulle bilen trots allt ladda ur på en plats där ingen offentlig laddstation ännu satts upp, så brukar det alltid ordna till sig.

– Någon gång har vi fått dåligt med el när vi varit i Storulvån, men då har vi frågat om vi får ladda där och det har alltid gått bra. Sen så finns det en snabbladdare i Åre och en i Trångsviken, ifall man ska till Östersund, säger Tom-Oliver. 

Annars sker den mesta av laddningen i det egna hemmet. Och den el som sedan fyller batteriet är inte vilken el som helst. 

– Vi har satt upp solceller hemma, så den el som vi laddar bilen med kommer därifrån. Energin vi producerar per år skulle räcka till att köra runt 4500 mil per år, och det gör vi ju inte, säger Tom-Oliver.

Vidare konstaterar han att bilbytet blivit precis så bra som han hade hoppats.

– Det är verkligen ingen uppoffring, jag har inte försämrat mitt liv eller tummat på bekvämligheten någonting. Och när jag ska åka längre tar jag ändå alltid tåget, eftersom det är miljövänligare. Så det här är verkligen perfekt, säger Tom-Oliver.

En annan Årebo som också insett att en elbil inte alls betyder uppoffringar är småbarnsföräldern, klimataktivisten och snowboardåkaren Johan Ahlgren, 36. I höstas beslutade familjen sig för att minska sitt klimatavtryck genom att byta ut dieselbilen mot en ny Nissan Leaf.

Och det var inte bara dieseln som försvann i samband med bilbytet.

– Jag var så sjukt sugen på att prova om det gick att byta till elbil. Tidigare körde jag en stor dieselkombi från 2010, men jag hade alltid rätt dåligt samvete när jag körde den. Så med bytet ville jag minska klimatångesten. Och jag visste verkligen inte att ångesten var så stor förrän jag väl hade bytt. Nu är det mer som en lättnad varje gång jag sätter mig i bilen, säger Johan.

Även Johan kör mestadels kortare sträckor kring Åretrakten, men familjen har också provat på att genomföra längre resor med elbilen. Och skillnaden mellan nu och då, när det kommer till den typen av resor, handlar framför allt om planering. 

– Ja, det blir ju mer planering. Men det finns så sjukt mycket information att hitta om till exempel vart man kan ladda bilen och så. Vi körde till exempel till Vasaloppet nu i mars och det är ju rätt långt dit från Åre. Vi fick stanna tre gånger på vägen hem för att ladda, även om det hade räckt med två gånger, och då märker man ju att det tar längre tid att resa. Men samtidigt blir varje stopp bara runt en halvtimme, sen är bilen laddad, så det är nästan bara skönt, säger Johan.

Och för att göra laddningsupplevelsen till ett roligt stopp för barnen, har familjen infört en ny rutin.

– Vi brukar köra med laddgodis, för att göra upplevelsen till någonting positivt, säger Johan.

Med elbil i de svenska fjällen
Johan Ahlgren. Foto: Martin Olsson

Han säger också att det inte varit några som helst problem med att få plats med familjens packning i bilen när de ska på fjällutflykt, eller på en långresa så som den till Vasaloppet.

Innan bilbyte kände han dock en del oro kring hur det skulle fungera med det nya drivmedlet. En av dem var, precis som hos Tom-Oliver, hur det skulle fungera på vintern i och med de sjunkande temperaturerna.

– Du förlorar ju rätt mycket i räckvidd när det blir kallt. Men här hemma har vi aldrig behövt kompromissa med värmen. Däremot så håller vi den på runt 16 grader när vi kör längre sträckor för att spara på batteriet, säger Johan.

Dessutom kan han numera åka de där extra vändorna, exempelvis till matbutiken, utan att behöva känna någon som helst ångest. Någonting som även Tom-Oliver känner igen sig i.

– Det är verkligen den största psykiska skillnaden med elbilen. Nu kan jag, med gott samvete, åka och köpa en liter mjölk på matbutiken. Tidigare tänkte jag alltid att det kändes så dumt att åka flera kortare sträckor, men inte längre, säger Tom-Oliver. 

Fakta om elbilar

De flesta elbilar har idag en räckvidd på ca 150 km. Bilmärket Tesla är däremot en klass för sig då deras elbilar kan köras upp till 450 km på en laddning. Genom snabbladdning kan bilbatteriet laddas med 80% på en halvtimme. Just nu finns nästan 3 000 laddpunkter i Sverige.

I Sverige rullar idag nästan 8 000 elbilar på vägarna. 2 379 av dem är av modellen Nissan Leaf, vilket just nu är den vanligaste elbilen i Sverige. På en andraplats ligger Tesla Model S som finns i 2 175 exemplar i Sverige.

Källor: laddaelbilen.se, vattenfall.se, elbilsstatistik.se

Med elbil i de svenska fjällen

Den här artikeln är ett samarbete med Protect Our Winters Sweden – protectourwinters.se

Gillade du den här artikeln?

Prenumerera på Åka Skidor – fem nummer för 339 kronor eller tio nummer för 649 kronor.


Text: Elin Turpeinen • 2017-06-07
Artiklar

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top