Säker passion på berget
Guiden Tony Lamiche testar hur djup snön är i skogen på Grand Montets.

Säker passion på berget

Vad gör du när lavinen går och varje sekund kan vara skillnaden mellan liv och död? Organisationen Safe Passions lär skidåkare att vistas i bergen på ett säkert sätt och att fatta rätt beslut i rätt läge.

I en lägenhet i centrala Chamonix sitter åtta unga skidåkare. Där finns också Tony Lamiche och Morgan Salen, bergsguiderna som leder den tredagarskurs som ingår i det stipendium de alla fått av Safe Passion.

Morgan Salen var en mycket nära vän till Andreas Fransson och en av drivkrafterna bakom Safe Passion. Tony Lamiche är känd från Salomon Freeski TV och är trefaldig världsmästare i klättring.

– En bra dag på berget betyder att det är en dag utan olyckor. Att vi kan sitta här och prata om dagens åk betyder att vi haft en bra dag. Det är så små saker som gör skillnad mellan bra och dåliga beslut, ni får se i morgon, säger Tony på sin franskbrutna engelska.

En händelserik första dag är avklarad.

Men tillbaka till dagens början. Hela morgonen bullrar lavinkanonerna över dalen. Hård vind och rikligt med nyfallen snö har gjort snötäcket instabilt. Förmiddagen går ut på att öva lavinsök, tävla om vem som får fram spade och sond snabbast ur packningen och att lära sig läsa av en lavin och en väderprognos. Allt i väntan på att den övre delen av liftsystemet skall öppna.

Sandra Fransson startade organisationen Safe Passion till minne av sin bror, extremskidåkaren Andreas Fransson.

– Hur många av er kollade vädret igår? frågar Morgan.

De flesta i gruppen svarar lågmält att de inte kollade vädret.

– Just väder och lokal lavinprognos är oerhört viktiga. Ni ska inte stirra er blinda på siffrorna om lavinrisken är 2, 3 eller 4 utan försöka läsa ordentligt och läsa mellan raderna. Vad betyder prognosen, hur påverkar den mig och mina planer? Om det står små laviner med brottyta på 5 cm så kanske inte det är så farligt. Det som är farligt är vad den lilla lavinen kan göra. Kan den få djupare snölager att glida? Allt handlar om att se de små sakerna, analysera dem och ta beslut därefter för att minska riskerna, säger Morgan.

Toppliften öppnar. Tony gör en kort samling på toppen. Vi har kollat och känt på snön, vi har kollat utrustningen och att alla kan hantera den, nu handlar allt om att läsa terrängen och njuta av snön.
Åkningen sker i böljande terräng i perfekt lutning. Vid varje sväng sköljer snö upp i ansiktet, smälter och glider kallt ned för halslinningen, benen brinner av mjölksyra. Vi hinner med tre underbara åk innan snön är uppspårad. Stighudarna sätts på och för många på kursen är det nog första gången de används.

– Nu har vi lämnat den pistnära offpisten och dess falska trygghet. Vad bör vi tänka på? frågar Tony medan vi försöker pula ned stighudarna i ryggsäcken. En kort tystnad och en paus i aktiviteten avlöses av ivriga svar: "Ha större marginaler", "Vara medveten om de risker du tar", "Stanna på säkra platser".

– Bra, jättebra. Ytterligare en viktig sak är att fokusera på din egen värld, din förmåga och anpassa din åkning efter den. Att snön är vit eller att någon annan åkt där betyder inte att det är säkert. När du åker offpist måste du hela tiden ta hänsyn till många saker: Terräng, lutning, snöförhållanden, andra åkare, grupptryck, din egen förmåga.

Morgan Salén förklarar för deltagarna hur en räddningshelikopter används på rätt sätt.

Vi följer en rygg ned mot mellanstationen. Snön känns stabil men Morgan ber gruppen att hålla 20 meters avstånd mellan varandra. Vid ett krön stannar Tony gruppen.

– Här åker vi en och en för här kommer snön att vara lite mer laddad.
Aspekten på sluttningen är en annan här, det vill säga den lutar åt ett annat väderstreck och det brantar på. Första och andra åkaren åker ned. Den tredje åkaren hinner bara med tre svängar innan de översta tio centimetrarna av nyfallen snö släpper och accelerera iväg. Han är utom fara och tar sig försiktigt ned i den nyformade lilla lavinkäglan. Samma sak händer den som kommer in som femte spår i sluttningen och det triggar den sista ospårade snön att glida iväg. Lite omskakade möts vi av Tonys stora leende.

– Vi visste riskerna med att det översta snölagret kunde glida och agerade efter det genom att först hålla avstånd och sedan åka en och en. Vi visste att snön under var stabil så risken att den lilla lavinen skulle utlösa en större och mer farlig lavin var mycket liten och vi höll oss borta från terräng där även en liten lavin kunde ha haft ödesdigra konsekvenser. Sist men inte minst så höll vi koll på andra åkare så att det vi eventuellt släppte inte skulle träffa dem, säger Tony lugnt.

– Som skidåkare är du din egen regissör. Du som åkare väljer själv hur hårt och hur snabbt du vill åka, förhoppningsvis anpassat efter din egen förmåga. Tänk på hur ni åker, var ni lägger svängarna. Skolexemplet är att undvika att lägga en djup sväng precis innan eller uppe på en konvex yta även om det lockar. Det viktigaste av allt är att ständigt ha koll över axeln och hela tiden veta vart du skall ta vägen om snön släpper.

Tony Lamiche visar hur man enklast firar frihängande med ryggsäck.

Andra dagen läggs det fokus på lavinsökning på Grand Montets.

– Att söka med transceiver är något man alltid kan bli bättre på. Om en person begravs i en lavin är varje enskild sekund oerhört viktig för hens chanser att överleva, säger Morgan när han står på knä och visar finsök med transceivern.

Morgan förklarar att det inte bara är själva sökandet som är viktigt, man måste även ta ett helhetsgrepp på hela räddningssituationen och reda ut frågor som till exempel hur många personer som saknas, om någon har ringt bergsräddningen och om alla slagit om sina transceivers till sök. Men viktigast av allt är att reda ut om det finns fara för ytterligare laviner under räddningsarbetet eller någon annan fara. För att sökarbetet sedan skall bli så effektivt som möjligt måste de som söker få specifika uppgifter och delas upp i de som söker visuellt och de som söker med transceiver efter begravda.

– En person kan ligga mycket ytligt begravd med armar eller ben stickandes upp ur snön men ändå utan möjlighet att andas. En visuell sökning av lavinkäglan gör att man snabbt kan undsätta en sådan person. En annan faktor som lätt glöms bort är offrets vänner. Vad har de sett, kan de hjälpa till eller är de så traumatiserade att de kan störa sökandet?

Vi inser hur otroligt viktigt det är att öva på detta. Det här är verkligen något man borde göra så fort det är dåligt väder eller dålig snö.

Dagen blir lång. Vägen ned från Grand Montets innefattar både firning in och klättring ut ur en brant ränna. Efter några strapatser tar vi oss till PGM, den franska bergsräddningens helikopterbas i Chamonix, för att få en rejäl genomgång av hur vi skall agera om olyckan är framme och räddningen är på väg. Om inte det skulle räcka för att fylla dagen rundas den av med prova ut och gå med stegjärn på parkeringens snöhögar, allt i pannlampans sken. I morgon finns det en lite chans till bättre väder och möjlighet till mer högalpint äventyr uppe på Aiguille du Midi och då kan kunskap om stegjärn komma väl till pass.

Övning på att gräva upp en lavinoffer.

Tredje dagen vaknar vi till låga moln och kraftig vind vilken sotar planerna något men vad gör det då två av Alpernas mest passionerade bergsguider leder kursen. Dagens plan anpassas till väderförhållandena. Buss mot Flégère. Bilarna får stå i så stor utsträckning som möjligt under hela kursen för att inte bidra till det växande smogproblemet i Chamonix.

– Vi vet egentligen väldigt lite om snö, säger Tony när vi stånkat oss upp för den branta backen mot liften. Tre saker vi helt klart vet är att snö på branta sluttningar betyder ökad risk för laviner. Samma sak gäller mjuk snö på hårt underlag eller hård snö på mjukt underlag.

Vid mellanstationen riggar Tony snabbt ett firningsankare i ett kraftigt metallstaket. Kopplar in sig i en säkerhetsslinga, saxar benen över staketet, kopplar i bromsen i repet och fäster prusikslingan runt repet. Allt går snabbt och metodiskt

– Att för er som skidåkare lära er rephantering är mycket svårt. Börja klättra så lär ni er snabbt att hantera och använda rep rätt i samband med offpistskidåkning. Allting blir mycket säkrare så. Med ett rep har du alltid möjlighet att komma in i branta åk på ett bra och säkert sätt, testa snön och få möjlighet att backa ur, säger Tony innan han dubbelkollar alla punkter och firar sig de tio frihängande metrarna ner från liftstationen.

– Ett firningsankare skall vara en bombsäker punkt, dubbelkolla alltid! Och när ni övar – allt från hantering av stegjärn till karbiner – gör det alltid med handskar annars kommer ni vara hjälplösa när det väl är riktigt kallt, lägger Morgan till innan nästa person firar sig ned. Att klättra över staketet och göra allt i rätt ordning samtidigt som pjäxorna halkar omkring visar sig inte alls vara lika lätt som det såg ut när Tony gjorde det.

Morgan Salén och Tony Lamiche, bergsuider och instruktörer för Safe Passions.

På kvällen tillbaka i den varma lägenheten rundar Morgan av efter tre mycket fullspäckade och lärorika dagar.

– Vi är alla här för att vi har en enorm passion för berg och skidåkning. För att kunna utföra den form av skidåkning många av oss letar efter måste vi lära oss att se farorna, undvika dem och åka med större marginaler. Ett bra sätt är att börja med att utvärdera skiddagen, vilka beslut har varit bra och vilka har varit dåliga. Att ständig vara beredd på att en olycka kan ske och vara väl förberedd om det skulle ske är en annan viktig punkt. När folk som åker på en glaciär har repet packat längst ned i ryggsäcken vet jag att de inte är beredda. En skicklig person i bergen analyserar och lär sig hela tiden av sina egna och andras misstag. Det är hela tiden de små sakerna som gör skillnad på en bra eller dålig dag. Vi vill alla åka de fantastiska åken och vi vill alla komma hem oskadda.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!