Kom och svettas med Sverre
Foto: Johan Wildhagen

Kom och svettas med Sverre

Om knappt två veckor är det dags för Åka Skidors och Kasks exklusiva försäsongsträning. Häng på oss ut till Hammarbybacken i Stockholm, ge järnet och ploppa ut på andra sidan bättre förberedd än någonsin.

Är du en av dem som brukar stå där i december med svidande lårmuskler och undra varför i hela friden du inte tog tag i försäsongsträningen när tid ännu fanns? Ingen skam i det. Även den bäste och så vidare, och i ärlighetens namn så har det hänt en eller kanske två gånger att även vi slarvat lite och hängt i både baren och på stranden istället för på gymmet…

Men nu är det slut på det och för att få bästa möjliga hjälp ringde vi vår gamle kompis Sverre Liliequist och frågade om inte han kunde sätta ihop tre sköna (nåja) träningspass. Självklart kunde han det.

 

Tjena Sverre! Försäsongsträning alltså... Vem borde hänga med på det?

– Den som känner sig peppad på att bli svettig, vill stärka sin kropp inför kommande vinter och bli inspirerad av mig och andra i lite nya övningar. Det är ju så att all form av träning i lagom dos bidrar till att kropp och knopp mår bra och att sen lägga in lite extra mer skidnära övningar inför vintern är bra för att stärka upp leder, knä, mage och rygg så att du håller hela vintern. Många har kanske bokat upp en schysstare resa eller liknande och då får du ut så mycket mer om du är i form, istället för att vara paj och trött redan på dag tre.

 

Vad kommer ni att göra under passen?

– Gammal hederlig barmarksträning, med lite modern tappning. Basic-övningar som jag går igenom, och som vi sen sätter ihop i ett litet program. Så en mix av enklare instruktioner till att köra själva övningen helt enkelt, och sen ingår pepp från coachen så klart.

 

Kan man köra samma övningar hemma?

– Absolut, det är ju lite meningen, man kommer inte att vara fulltränad efter tre pass med mig, utan detta tar man med sig och kör sen en eller kanske två gånger i veckan i eget tempo. Mer info om just RASK-träningen som jag och Kaj tagit fram för skidåkning finns på kaskofsweden.com/training

 

Hur tufft kommer det att bli?

– Det är träning för alla, tar du i blir det riktigt jobbigt, fiser du så fiser du men får säker ut något av passet ändå.
 

Kommer det att bli roligt?

– Det är meningen att det skall vara roligt, och lite jobbigt.

 

Det låter ju bra. Vad ska man ta med sig?

– Bra skor med ej för hög eller mjuk sula, det är en hel del hoppövningar på plan mark, uppför och utför. Vattenflaska. Träningskläder för utomhusbruk som är ok att skita ner.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!