5fd91d95e46b2

Artiklar

Träffa skidåkarna bakom ny webbserie

Mitt i den täta djungeln av videobloggar och webbserier har två svenska skidåkare börjat skövla framgångar. Lär känna Kajsa och Malou, personerna bakom projektet.

Text: Gabriella Edebo • 2018-02-04 Uppdaterad 2018-02-04
Träffa skidåkarna bakom ny webbserie

Efter ungefär en miljard emails, mängder av planering och sökande efter en filmare lyckades Kajsa Larsson och Malou Petersson ta sig iväg till Revelstoke i Kanada. Deras plan är att under tio veckors tid åka skidor och filma för att varje onsdag släppa ett nytt avsnitt till sin webbserie som de döpt till KM Days.

Webbserien visar deras vardag som säsongande skidåkare och allt jobb som ligger bakom livsstilen. Vi ställde lite frågor för att få höra ännu mer om bakgrunden till projektet, hur de kom på idén och hur det egentligen är att dedikera så mycket tid och energi åt att filma.

Träffa skidåkarna bakom ny webbserie
Kajsa hänger ut en raggare i Revelstokes backcountry.

Hur känner ni varandra?
Vi lärde känna varandra under en surfresa i somras. Innan dess har vi följt varandra på Instagram och haft många gemensamma vänner.

Hur kom ni på idén med en webbserie?
– Vi diskuterade våra vinterplaner och båda var peppade på att göra något mer än att bara åka skidor, fast åka skidor. Därför kändes en webbserie som ett bra alternativ till att få åka mycket skidor och samtidigt skapa material att dela med omvärlden.

Vad är själva tanken bakom serien?
– Konceptet är en webbserie som visar vår vardag som skidåkare. När vi letar fet skidåkning i Kanada, släpar på packning, svär över väder och jublar när vi får till det. Som visar upp hur det är att vara iväg på en säsong. Kampen för de där fem bra minuterna. Skador, illaluktande underställ, källsortering i minusgrader. Allt en modern skidåkare behöver stå ut med och bemästra. Lite vardags-feel-good-tv helt enkelt, som förhoppningsvis både bidrar med inspiration för egna äventyr och samtidigt får en tråkig måndag på ett kontor att kännas lite lättare. Eller ja, gör vi rätt, lite tyngre också. Och gråare! Fast på ett bra sätt alltså.

Hur har ni gått tillväga för att få det att hända?
– Vi började med att sätta upp en projektplan, Kajsa som gillar design satte ihop en presentation för projektet som vi sedan delade med oss av till eventuella sponsorer. Många många mejl och mycket jobb senare var alla kontrakt påskrivna och projektet var igång. Malou hade varit i Revelstoke förra säsongen och Kanada har en tendens att få lite mer snö än i Europa så det blev valet av plats. Tanken är sen att ta projektet till Europa och Skandinavien senare i vår. YouTube valde vi som kanal för att få en bas att stå på inför kommande projekt.

Vem är personen bakom kameran?
– Vår filmare är Casper Arvefors. Vi la ut en annons på Instagram om att vi letade efter en filmare till projektet och kom i kontakt med honom på så sätt. Något skypesamtal senare så var han med.

Träffa skidåkarna bakom ny webbserie
Malou på sin andra säsong i Revelstoke

Vad vill ni förmedla med webbserien?
– Vi hoppas att vi kan förmdela skidpepp och hoppas på att få mer tjejer att ta för sig och skapa egna projekt genom att visa att det inte är så svårt, utan bara krävs en hel del jobb. Samma sak gäller på berget, det är bara att köra. Hoppas att vi kan inspirera andra tjejer och killar att åka massa skidor.

Vem riktar ni er till?
– Framförallt så är det tjejer och killar under 30. Både skidintresserade och dem som gärna vill ha en insikt i en skidåkares liv.

Vad tycker ni om Kanada så här långt?
– Snön har fallit konstant sedan vi kom hit, med lite plusgrader däremellan, som har gjort att lavinförhållandena blivit väldigt sketchy, vilket har varit väldigt frustrerande då majoriteten av den åkning vi vill göra är turbaserad. Det har å andra sidan gjort att vi har behövt vara mer kreativa med terrängen i anslutning till liftarna i Revelstoke vilket har varit superkul det med. Finns massor av roligt att åka inbounds, men det börjar klia lite i fingrarna.

Hur mycket tid lägger ni på att filma?
– Oj, det har blivit en del nu, framförallt i början. Vi börjar bli bättre på att välja dagar då vi bara filmar eller bara åker skidor men det är svårt. Det filmas nog något nästan varje dag. Det är ju lätt att bara slänga upp gopron och filma lite. Det kanske blir att vi filmar i alla fall 3 dagar med Casper och sen att vi kör ihop själva. Sen ska det ju redigeras också så vi måste bli bättre på att lägga upp en plan innan vi filmar, men det är lättare sagt en gjort då allt beror på både oss och förhållandena på berget. Vi vill få in mycket skidåkning och det är framförallt det som tar tid.

Vad är roligast med att filma så mycket?
– Att man utvecklas otroligt mycket som skidåkare, att se sig själv åka på film får en att reflektera över saker man gör och inte gör. Hur man hoppar klippor och hur man svänger, det är otroligt lärorikt. Sen att vi får dela det med hela internet är inte så dumt det heller, det är kul att få feedback och att inspirera andra till att åka skidor. Sist men inte minst får man ju en bank av material och minnen till framtiden. Sen får kameran på något lustigt vis oss lite mera peppade på att köra fortare och hoppa större, det måste ju se coolt up på film. Att vara mera peppad är ganska härligt!

Vad är sämst?
– Att det blir mindre skidåkning, såklart. Det är ganska tidskrävande att filma och kräver oftast en del stopp under åken, men de positiva sidorna väger ändå upp de negativa. Speciellt nu när vi har Casper som bär på all tung kamerautrustning!

Vad kan vi förvänta oss av kommande avsnitt?
– Det har snöat konstant senaste veckan så mycket puderåkning kommer det bli. Sen har vi tänkt att bo i en stuga för turbaserad åknining, vi ska förmodligen titta förbi FWT i Kicking Horse och även sticka iväg på en liten roadtrip till okända destinationer också. Det är våra planer men sen får man alltid se vart de tar oss.

Alla avsnitt från webbserien hittar du på Kajsa & Malous YouTube-kanal


Text: Gabriella Edebo • 2018-02-04
ArtiklarKanadaRevelstokeVideo

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top