Sista minuten med tåg till Alperna
Foto: ÖBB

Sista minuten med tåg till Alperna

Hur tar man sig dit det snöar i Alperna på ett sätt som är vettigt för både miljö, plånbok och flexibilitet med destination? Tåg är svaret, och är smidigare än du tror.

Ella Swan och Rebecka Thorslund är vana säsongare som numera spenderar majoriteten av sin tid på studier på olika håll runt om i Skandinavien. Men att det är fullt ös på pluggfronten är inget som stoppar dem från att planera in några veckor med skidåkning när det fanns en liten lucka i schemat.

De visste att de ville åka skidor, gärna någonstans där det råkar snöa samtidigt och som går att ta sig till med tåg.

För att ha största möjliga flexibilitet och kunna bestämma i sista sekunden vart de skulle ta vägen föll valet, efter många timmars research och diskuterande fram och tillbaka, tillslut på att införskaffa ett interrailkort. På så vis kunde de med ett dygns framförhållning ta beslutet att styra färden mot Österrike där världens megadump var på väg att dra in. De hoppade på tåget i Göteborg utan att veta till vilken skidort de skulle åka till, men det fanns gott om tid att bestämma det (och hinna ändra sig några gånger) under resans gång.

Ella och Rebecka ute på tågburna äventyr.

Hallå där! Vilken skidort blev det tillslut?


- Vi är i Saalbach! Det är galet mycket snö här. Galet. Det snöar konstant och det är jättekul att åka allt puder som inte tar slut, men man fastnar ofta och får hålla sig borta från brantare åk eftersom det är väldigt lavinfarligt. Mest har vi åkt rakt fram och studsat lite! Flera liftar är stängda eftersom det blåser en del också men vi har det kanonbra och imorgon åker vi antagligen vidare till St Anton.

Hur tog ni er dit?

- Med tåg som vi bokade dagen innan avresa från Göteborg till Köpenhamn, vidare till Hamburg och därifrån nattåg till Innsbruck. Från Innsbruck tog vi ett tåg via Wörgl till Zell am Zee, sen en buss sista lilla biten upp till Saalbach.

Hur var tågresan ner?

- Det gick bra och smidigt, kändes inte som lång tid alls fast vi kom upp i cirka 30 timmar totalt, eftersom vi valde att safea lite och ha långa byten. Vi hann bestämma destination och kolla instagram typ. Och prata ikapp om allt sen vi sågs sist! Sen hann en kompis se att vi var på väg ner och bjöd in oss att bo hos henne, så det löste sig smidigt.

Byten och resan som helhet gick smidigare än förväntat. Foto: Ella Swan

Vilka tips har ni för att hitta vilken rutt man ska åka och boka?

- Appen railplanner är bra för att få en överblick över resan, men inte för att boka. Boka tåg inom Sverige med SJ, för Tyskland på bahn.de och nattåg från Tyskland på ÖBB och nightjet.com. Vi hade varsitt 15-dagars interrailpass men behövde ändå boka platsbiljetter på vissa rutter, men vilka det är står i railplanner. Men var lite extra uppmärksam på byten, appen föreslår till exempel 16 minuter i Hamburg vilket är alldeles för lite. Och plats på nightjet (nattåget) måste man ringa ÖBB för att boka.

Vad var krångligast med resan?

- Att boka platsbiljetter, bestämma destination och förstå ett nytt liftsystem i dimma! Det var också överraskande svårt att hitta en extra madrass i Saalbach för att slippa sova i ett skidfodral på golvet…

Vad var det bästa med att åka tåg istället för att flyga?

- Det var att vi inte behövde boka långt i förväg! Tåget till Innsbruck bokade vi kvällen innan vi åkte när vi såg att det skulle snöa i Österrike, sen bestämde vi skidort och fixade boende på vägen. Hade vi bokat långt i förväg hade det nog blivit Frankrike, och där är det ingen snö. Att sitta där i solen och se snön i Österrike på instagram hade ju varit sämst!

Följ Ella och Rebeckas resa på instagram via @ella_swan@thorslundrebecka och via @skiersleft där de kör en takeover från resan.


Förbindelser med nattåg i Europa. Källa: Facebookgruppen Tågsemester

Prenumerera på Åka Skidors nyhetsbrev

Nyheter från skidvärlden i din inbox!

  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!