En testpanel testar underlaget innan öppning tillsammans med dansk TV. Foto: TV 2 Lorry

Artiklar

Köpenhamns nya plastbacke

Desperationen efter skiåkning i Danmark tycks ha nått en ny nivå och en plastbacke ska nu rädda Köpenhamns skidåkare från att tyna bort i det snöfattiga plattlandet.

Text: Gabriella Edebo • 2019-01-23 Uppdaterad 2019-01-23

Copenhill heter den nya artificiella backen i Köpenhamn som snart är redo att öppna för allmänheten. Den kommer att bli hela 85 meter hög och 450 meter lång och erbjuda både rullband, bygellift och hiss som transportmedel till toppen.

Köpenhamns nya plastbacke
Copenhill från ovan. Foto: TV 2 Lorry

Underlaget består av små plastborstar som påstås kännas ungefär som en hård pist under skidorna. En testpatrull med några av landets främsta skidåkare fick testa backen innan öppning och gav ett snittbetyg på en stark 9a på en tiogradig skala. (Vad betyget bygger på är ytterst oklart).

Skidbacken finns ovanpå Köpenhamns nya och toppmoderna förbränningsanläggning som försörjer 160 000 hushåll med värme och el. Förutom själva backen finns även en restaurang/cafe och norra Europas högsta klättervägg på 85 meter på fasaden.

Köpenhamns nya plastbacke
Foto: TV 2 Lorry

De nedersta 300 meterna av backen öppnar på danskarnas vinterlov vecka sju, och resten ska vara färdigt till sommaren.

Priset för vad det kommer att kosta för att få uppleva och testa på om plaståkningen är något att ha är lite oklart i nuläget, men 350 danska kronor för tre timmar verkar det landa på (heldagskort verkar inte finnas utan du betalar per timme…). Eller så slår du till på ett paketpris för två personer inklusive två halvliters øl att fira bedriften att ni överlevde med för 695 spänn totalt.

De bygger skidbacke ovanpå avfallsanläggning


Fråga Åke: skidlegender och politik


Skidsnack #3: Veckans nyheter i skidvärlden


Text: Gabriella Edebo • 2019-01-23
ArtiklarNyheterSkidorterDanmarkKöpenhamn

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top