Dunderduon Malou & Kajsa. Foto: Daniel Rönnbäck

Artiklar

Kajsa & Malou – den nya tidens skidåkare

Kajsa Larsson och Malou Peterson har tillsammans nära 100 000 följare på Instagram och fortsätter att sprida skidpepp med en andra säsong av sin webbserie KM Days på YouTube.

Text: Josefine Ås • 2019-02-07 Uppdaterad 2019-02-07

Se det första avsnittet av en ny säsong KM Days:

“Revelstoke – what better place for Kaiisa man Mallo to return to for the stark of winter. Talk endless rubbish and occasionally go skiing”

Puder och skitsnack. Så löd planen för både vintersäsongen och tillhörande filmprojekt när Kajsa Larsson och Malou Peterson tog med sig skidutrustning och en egen filmare till Revelstoke i Kanada i vintras. Två hyfsat vanliga skidåkare, bortsett från det ovanligt höga antalet personer som intresserar sig för vad de har för sig till vardags. De var tidiga att inse potentialen i de sociala mediernas intåg i våra smarta telefoner. Idag är de välkända profiler i sociala sammanhang förmedlade via en skärm och tar nu för sig av livet som appar likt Instagram skapat möjligheter för. Inför förra vintern ville de kapitalisera på sitt gemensamma följarantal och vidga sig bortom Instagrams enminutsfilmer till en ny plattform. Youtube och att dela med sig av vinterns bravader genom ett konstant flöde med nya avsnitt varje vecka var målet.

Kajsa & Malou - den nya tidens skidåkare
Malou ville såklart tillbaka till pudret i Revelstoke även denna vinter. Foto: Daniel Rönnbäck

KM Days blev namnet på webbserien som var ett resultat av att Kajsa och Malou helt enkelt ville göra något mer av sin vinter än att bara åka mycket skidor. Tanken var att dokumentera den moderna skibumens glädje och vedermödor. Lite vardags-tv med härlig känsla som kreatörerna själva beskriver det. Serien gjorde succé direkt och lockade till sig tusentals tittare per avsnitt, vilket tyder på att de träffat rätt. Även om det i avsnitten är mycket snack, skratt och diverse påhitt som inte sker uppe på berget, så är det riktigt hög nivå på skidåkningen när det väl visas klipp från den snöiga terrängen kring Revelstoke. De droppar stort, åker fort och pushar varandra att utvecklas till den grad att Kajsa tillslut sätter en dubbel bakåtvolt på ett stort hopp i backcountryn.

Vi vill förmedla skidpepp och få fler tjejer att ta för sig och skapa egna projekt genom att visa att det inte är så svårt, det krävs bara en del jobb. Samma sak gäller på berget, det är bara att köra. Vi hoppas kunna inspirera andra till att åka massa skidor, förklarar Kajsa om deras filmprojekt.

Kajsa & Malou - den nya tidens skidåkare
Kajsa kände likadant så det första avsnittet för säsong 2 spelades in i Revelstoke. Foto: Daniel Rönnbäck

Kajsa och Malou har idag sammanlagt snudd på 100 000 följare på Instagram och tillhör den nya generationens inflytelserika skidåkare. Att använda det som en seriös marknadsföringsplattform är en självklarhet, och att sponsorer betalar för att förknippas med deras konton och livsstil är lika givet. Tävlingar är ointressant, det sociala medieflödet och antalet följare är det som allt fler marknadsföringsavdelningar fokuserar på numera. En illusion om ständig lycka och perfektion, förmedlat genom snygga bilder som framhäver det bästa med en livsstil som många följare tror sig vilja ha, är det som verkar gå hem i störst utsträckning. Men Kajsa och Malou ser inte sig själva som skidproffs, utan mer som säsongare deluxe.

Ett skidproffs är någon med mycket erfarenhet, som är med i stora videoproduktioner, kör feta linjer i Alaska och verkligen pushar sporten. Där har man en bit kvar så att säga, skrattar Malou.

Trots den lättsamma inställningen har de jobbat hårt för att komma dit de är idag, med skidsäsongens kostnader och vinterns filmbudget säkrade. Sociala medier har blivit en stor del av den moderna skidåkarens karriär.

Kajsa & Malou - den nya tidens skidåkare
Malou ovanför sin favoritskidort. Foto: Daniel Rönnbäck

Jag trodde inte det skulle vara så viktigt som det har visat sig vara. Utan Instagram hade jag inte fått mina sponsorer, inte kunnat göra KM Days eller ens träffat Malou. Det är ett verktyg som är ovärderligt och utan det hade jag nog inte kunnat åka så mycket skidor som jag får göra nu, berättar Kajsa.

Influencer må vara ett uttjatat begrepp i dagens samhälle, men är det inte det tjejerna är?

Det kan man nog säga, men jag skulle inte identifiera mig som att det är det jag gör, säger Malou.
Jag har använt sociala medier och min blogg i snart tio år för att jag gillar att dela med mig av det jag gör. Förhoppningsvis inspirerar det andra tjejer till att våga göra saker. Men jag ser det inte som ett yrke, utan mer som en hobby vid sidan om allt annat jag gör, fortsätter Kajsa.

Kajsa & Malou - den nya tidens skidåkare
Kajsa utan skidbrillor. Foto: Daniel Rönnbäck

Duon ger intrycket av att ha känt varandra hela livet men i själva verket träffades de första gången för drygt ett år sedan. Via Instagram. Malou hade en ledig plats i ett hus i Biarritz på den franska kusten under sommaren och Kajsa nappade. Efter surf på dagarna började planer för vintern ta form. Hösten tog vid och över 200 mail senare och timvis med Skypekonversationer blev projektet verklighet. Filmaren Casper Arvefors hittade de efter att ha gjort en efterlysning på diverse sociala plattformar, såklart. Valet att filma en webbserie istället för att tävla har varit självklart för dem båda enligt Malou.

På en tävling är det mycket väntan och det mesta är uppåkt när man väl får åka. Det är det jag gillar med att filma. Det går att pusha sig själv som när man tävlar men samtidigt få så många försök man vill och helt själv välja där man vill åka.

Kajsa & Malou - den nya tidens skidåkare
Skidåkningen är den enkla delen av jobbet. Foto: Daniel Rönnbäck

KM Days fortsätter nu i vinter med ännu bättre uppbackning av sponsorer, mer erfarenhet och minst lika stor dos med skidpepp. Malou, som är uppvuxen i Åre, har åkt skidor hela sitt liv och har bland annat tävlat i skicross, medan Kajsa, trots en hel del skidåkning, har en bakgrund med trampolin och vindsurfing. Skidåkningen tog fart på allvar för fyra år sedan med en imponerande utvecklingskurva och en progressiv infallsvinkel från alla år på trampolin. Två olika skidbakgrunder som smälter samman till en perfekt kombo.

Vi är helt enkelt ett jäkla dreamteam när vi åker skidor. Vi lär oss av varandra, hur vi läser av terrängen och framförallt pushar vi varandra att gå större och åka fortare. Men viktigast är att vi har kul, vi skrattar nästan jämt.

Och svårare än så behöver det inte vara.

Kajsa & Malou

Malou Peterson
Ålder
23
Utanför skidåkningen
»Jag hjälper till att fostra och samla in pengar till hundvalpar på Bali om somrarna tillsammans med BAWA (Bali Animal Welfare Organisation). Har även ett hängmatte-företag som heter Tupplur, samt jobbar lite extra åt mina föräldrars företag med hemsidor och layoutjobb.«
Instagram@maloupeterson

Kajsa Larsson
Ålder
25
Utanför skidåkningen
»Jag jobbar med marknadsföring för Kona Windsurfing och studerar marknadsföring som jag förhoppningvis är klar med till sommaren.«
Instagram @kajsal

YouTube KM Days

Artikeln publicerades först november-numret av Åka Skidor 2018, men har uppdaterats vid publicering online.

Träffa skidåkarna bakom ny webbserie


Tjuvkika på nya novembernumret


Nya februarinumret på väg till tidningshyllan


Text: Josefine Ås • 2019-02-07
ArtiklarKajsa LarssonMalou PetersonVideo

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top