Verksta'n: Pjäxans anatomi och proffsens knep

Verksta'n: Pjäxans anatomi och proffsens knep

Dina pjäxor är utan tvekan en av de viktigaste delarna av din utrustning, se till att ha koll på läget och lägg tid på att få till dina plastskor på bästa sätt.

Anatomi

Storlek och passform
Våga gå ner i storlek! Det finns en anledning att raceåkare som standard har minst en storlek mindre pjäxor än vanliga skor. "Wrapped in precision" är ledorden. Det är svårare att få en för stor pjäxa att sitta bra än tvärtom. 

Innersko
Ger med sig med tiden och är i regel den första delen av pjäxan som ger upp. Vid nyinköp kan butiken värma upp innerskorna för att de snabbare ska anpassa sig efter foten, annars har några dagars åkning liknande effekt.

Flex
En godtycklig skala som betecknar pjäxans styvhet. För vuxenpjäxor brukar skalan gå från 100 för de mjukaste till superstyva 150. I vissa extrema fall drar en tillverkare upp skalan till 170, men 130 brukar ses som det närmaste mellanmjölk man kan komma för duktiga åkare. Den faktiska styvheten kan dock variera mellan märken och modeller, och en påstådd 130 på en friåkningspjäxa med gåläge är inte ens i närheten av en racepjäxa med samma flexindex.

Gåläge
Även känt som dansläge. En mekanism där du kan växla mellan ett styvare åkläge och gåläge med större rörelseomfång (ROM/range of motion) framåt-bakåt för uppförsgång.

Hälgrepp
A och O i en pjäxa. Om hälen är lös och åker upp och ner i pjäxan kommer du både få skavsår och tappa känsla och kontakt med skidan.

Spännen
Om du vill ha riktigt tajt passform för bästa möjliga performance kommer du att göra som raceåkarna och alltid knäppa upp spännena i liften för att inte svimma av blodförlust i fötterna.

Canting
Inställning för att ändra sidovinkeln på skaftet för att kompensera för hjul- eller kobenta personer och få knät att kunna gå i en rak linje över tårna. Raceåkare tar det ett steg längre och mäter med hjälp av laser och slipar ner sulan på pjäxan för att få till vinklarna perfekt. Fungerar inte på pjäxor med gåläge där denna platta agerar gångjärn.

Läst
Mått angett i millimeter på pjäxans bredaste punkt.

Techinserts
Fästpunkter för särskilda techbindningar där du slipper lyfta hela bindningen när du går på topptur.

Sulor
Kommer i ett gäng standarder (till exempel Gripwalk och WTR) med olika kompatibilitet med modeller av bindningar. Se till att allt matchar som det ska.

Foto: Atomic

Tips & Tricks

Inköp och bootfitting 
Det bästa tipset är att gå till en fysisk butik som är specialiserad på skidåkning och har kunnig personal. Beställa på nätet utan att ha testat modellen i fråga först är som att köpa en överraskningspåse med asiatiskt godis. Du kommer inte göra om det misstaget. Dessutom är risken stor att det blir dyrare i längden, eftersom justering och fix av pjäxan oftast ingår hos den butik du köpt från. I butiken kan personalen även plocka fram ett urval av modeller som de tror matchar ditt behov och dina fötter på bästa sätt.

Smärta
Nya pjäxor kommer att göra ont, annars kommer du inom kort guppa runt inne i pjäxan som en gummibåt på Stilla havet. Ett par dagars pina är värt det i längden.

Knölar
En typ av ont du däremot vill undvika, annars finns risken att knölarna växer i storlek och blir allt värre. Skalet på pjäxan går att forma om för att pjäxan ska passa just din fot som ett smäck, i alla fall om du går till en riktigt bra bootfitter. 

Förvaring och resa
Ta tiden att knäppa pjäxorna om de ska transporteras eller stå oanvända en längre tid, så plasten håller formen och spännena inte behöver få en smäll eller fastna i något i onödan. 
Och om du ska ut och flyga se till att ta pjäxorna som handbagage, så länge du litar på dig själv mer än flygplatsens bagagehantering.

Foto: Sidas

Uppgraderingar

Formgjutna sulor 
Gör enorm skillnad och är väl värt investeringen. Med en välgjord sula får du både bekvämare fötter, bättre kontakt med skidan och kan undvika kramp i foten. 

Boosterstrap
Är en patenterad typ av skidstrap med stretch som gör att du kan dra åt bandet hårdare och få bättre kontakt med pjäxan med ett mer följsamt flex.

Frusen?
Installera pjäxvärmare på dina sulor eller införskaffa ett par strumpor med värmeslingor. 

Kil 
Testa att laborera med kilarna bakom vaden för olika vinkel på underbenet. Kontraintuitivt nog gör kilen att knäna kommer längre fram, men då oftast med effekten att du får mer bakvikt.

Prenumerera på Åka Skidors nyhetsbrev

Nyheter från skidvärlden i din inbox!

  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!