Topptur: 25 tips som hjälper dig till toppen
Foto: Mattias Fredriksson

Topptur: 25 tips som hjälper dig till toppen

Topptur? Det är väl bara att smälla på stighudarna och blåsa på upp mot toppen eller? Inte riktigt. Åka Skidor bad några av världens mest rutinerade bergsrävar om tips och råd hur man gör turen enklare, säkrare och mer behaglig.

1. Förbered dig

Toppturen blir bra mycket roligare om du kan ägna dig åt att njuta av naturen istället för att hosta upp lungorna av trötthet på vägen upp. Träna ordentligt på sommaren och hösten för att bygga upp flåset. Terränglöpning, mountainbike eller genom att gå upp och ner för fjäll – alla sätt som får upp pulsen är bra.

2. Planera din tur 

Kunskap är A och O i bergen. Leta upp all info om din tilltänkta tur på nätet eller i guidebok innan du drar iväg. Fråga kompisar som varit i området tidigare. Kolla av lavinfaran och snöförhållandena. Lusläs väderleksrapporter. 

Skaffa en topografisk karta och lär dig grundläggande navigering. 

Utforma en plan för turen, så detaljerad som det bara går. Men, var inte rädd för att vända tillbaka om planen inte håller eller om vädret slår om. Du måste inte upp till toppen till varje pris, undvik toppkoma.

Foto: Mattias Fredriksson

3. Anlita en bergsguide

För en säkrare och trevligare upplevelse i bergen rekommenderas att anlita en bergsguide. Inte nog med att en rutinerad guide har stor kunskap och lokalkännedom, hen kommer garanterat också ge dig värdefulla tips och berika din tillvaro med sin erfarenhet. Och inte minst, guiden kan hitta den bästa snön och de där episka åken som du antagligen inte hade koll på själv.

4. Packa smart 

Tänk på i vilken ordning du packar ner dina saker i ryggsäcken. Genom att vara organiserad sparar du tid och krångel när du ska plocka upp något. Tänk efter vad du verkligen behöver och packa lätt, men utan att tumma på säkerhetsutrustning som extra kläder och första hjälpen-kit.

Foto: Mattias Fredriksson

5. Solbrillor uppför

Goggles immar oftast igen om du har dem på dig eller sätter dem i pannan när du går uppför. Solbrillor funkar bättre och är en bättre garanti för imfria goggles för utförsåkningen. 

6. Varm dryck

En termos med varm dryck är guld värd när du är ute i kylan. Te, eventuellt med lite honung i, är en av de bästa alternativen när det är kallt och du vill få upp värmen i kroppen snabbt igen. 

7. Vatten

Se till att ha med ordentligt med vatten och att det är placerat lättillgängligt så du faktiskt dricker av det också. Till exempel små flaskor med vatten som du kan ha i jackan eller på något annat lättillgängligt ställe. Vätskeblåsor kan fungera om det inte är för kallt ute så slangen fryser, välj med fördel en som har isolerad slang och ryggsäck med ett separat fack för blåsan för att undvika att den spricker och blöter ner allt övrigt innehåll. Gör det till en vana att blåsa i slangen varje gång för att trycka tillbaka vattnet efter att du druckit för att minska risken att slangen fryser.

8. Snacks

Ha alltid ett par energibars eller små plastpåsar med nötter, torkad frukt eller godis liggandes i ryggsäcken så du har lite extra energi när du behöver det som mest.

9. Klä dig smart

Hur du ska klä dig beror givetvis på vädret och temperaturen, men generellt sett är det klokt att ha skalplagget som mellanlager och reglera hur varmt du vill klä dig med en lätt puffjacka och shorts med dragkedja som du drar utanpå när ni stannar eller när det blir kallt. Det går både snabbare och är enklare. 

En softshell-jacka fungerar väldigt bra som skalplagg tack vare sina fina andningsegenskaper. Grundregeln är att klä sig som en längdåkare snarare än som en utförsåkare.

Foto: Mattias Fredriksson

10. Keps istället för mössa 

En keps skyddar mot solen bättre och släpper samtidigt ut överskottsvärmen på ett bra sätt. Med en huva eller en buff som komplement kan du reglera värmen. Det är sällan man behöver en mössa på väg uppför, så länge det inte är minus 20. 

11. Solkräm

Du vill väl inte bli förväxlad för en längdåkare? Solglasögonbränna är betydligt mindre creddigt än gogglebränna så se till att smörja in dig ordentligt och regelbundet med solkräm.

12. Hitta ditt tempo

Rusa inte iväg i början på turen bara för att dina kompisar gör det. Tänk på att en topptur inte är ett sprintrace utan snarare ett vertikalt maraton. Det handlar inte om att gå så fort du bara kan utan om att vara uthållig och hålla ett jämnt och lagom högt tempo över tid som passar din fysiska status. Hitta ett tempo som du klarar av att hålla utan att börja svettas som en tok så kan du hålla på länge.

13. Glid på snön 

Lyft inte skidorna när du går uppför, utan glid istället på snön och spara värdefull energi. Genom att låta stighudarna glida längs snön blir du mer effektiv och orkar gå både i ett högre tempo och längre.

14. Skaffa skarjärn 

Om det är vindblåst, isigt och exponerad terräng kan ett par skarjärn vara skillnaden mellan om det går att fortsätta turen eller inte. 

15. Nylonstrumpor

Ett par riktigt tunna nylonstrumpor är perfekt att ha under skidsockarna för att få till ett glidlager och på så vis undvika skavsår. Inte minst när du håller på att köra in ett par nya pjäxor. 

Foto: Mattias Fredriksson

16. Stanna sällan

Stanna inte så ofta och så länge varje gång, det är som sagt bättre att hålla ett jämnt och bra tempo. Bit ihop och gå lite längre än vad du tror att du orkar och klarar av, det kommer inte vara några problem. Stanna helst enbart vid naturliga hyllor och passa då på att fylla på med vätska och mat. 

17. Ödsla inte tid

Även om det känns som att ni har oceaner av tid på morgonen är det bra att hela tiden tänka på att inte kasta bort tid i onödan. Många små tidstapp kan göra skillnaden mellan att komma fram i tid eller åka dagens sista åk i omfrusen skare, eller rent av i mörker. Gör det du ska och gör det effektivt utan en massa sidotjafs. Och vänta med att posta dina skrytbilder på Instagram till på kvällen. 

18. Gå inte för brant

Tjurrusa inte rakt upp mot toppen bara för att det råkar vara den närmaste vägen upp. Hitta istället en lagom lutning och gör hellre ett par slag extra. En bra ledtråd är att som max gå på den mellersta hälhöjaren på bindningen. Du slösar mindre energi på det sättet och orkar gå längre, fortare över tid och har mer kraft kvar till åket ner.

Hälhöjarna kan förefalla som dina bästa kompisar när det brantar på, men genom att höja upp dem får du också sämre balans och inte samma tryck mot stighudarna och snön. 

Foto: Mattias Fredriksson

19. Håll stighudarna varma 

Om du planerar att gå uppför vid flera tillfällen under en dag är det klokt att stoppa in stighudarna innanför jackan när du tar av dem för att hålla dem varma och smälta bort eventuell is och snö som fastnat på klistret. Om det inte känns alltför obekvämt och klumpigt kan du åka med dem så. Ett stort problem annars är att is och snö fastnar på klistret och gör att de börjar trilla av skidan. 

20. Släng plastnätet

Kasta plastnäten som kom med dina nya stighudar. De tar bara extra tid, blåser lätt bort och fyller ingen funktion. Återvinn plasten och vik ihop stighudarna med klister mot klister när du inte har dem på skidorna.

21. Stick ner i snön

När utrustningen ska av i brant terräng eller kraftig blåst – stick ner skidor och stavar i snön. Ta av skidorna en i taget, alltid bergsskidan först så du kan stå stabilt.

22. I pannlampans sken

Se till att alltid ha en liten pannlampa i ryggsäcken. Dels är det en bra grej att ha för tidiga starter på morgonen eller inne på bergshyttan. Men framförallt kan den vara skillnaden mellan ett lyckat uppdrag eller katastrof när du är på väg ner sent från berget i mörker. 

23. Heli straps = guld värt

En helistrap eller skistrap är en rejäl gummirem med en låsfunktion och egentligen till för att fästa ihop skidor och stavar (började först användas vid heliskiing, därav namnet). Denna lilla gummirem är väldigt användbar till allt från att fästa grejer på ryggsäcken till att reparera trasiga bindningar och fästa havererade stighudar med. 
En toppturens grundutrustning som är oumbärlig när nöden kallar. Packa alltid mer ett par extra i ryggsäcken. Förvara gärna också en strap i byxfickan så du får upp den lätt och snabbt om den behövs.

Läs mer om användningsområden här.

24. Ta det lugnt utför

Håll igen åkningen några hack när du är långt ute i backcountryn, du behöver inte åka i maxfart eller trycka stora klippor även om det kanske kan locka mellan varven. Dels är utrustningen inte lika stabil som vanlig alpinutrustning, och dels är hjälpen väldigt långt borta om något skulle gå fel. 

25. Håll käften och njut

Stoppa ner telefonen i fickan, lämna ekorrhjulet för en stund, lyft blicken och ta in bergen och sällskapet. 

Tack till de svenska bergsguiderna Tobias Granath, Per Ås och Jimmy Odén samt den kanadensiske topptursfantomen Greg Hill för experttips och inspiration.

Foto: Mattias Fredriksson

Prenumerera på Åka Skidors nyhetsbrev

Nyheter från skidvärlden i din inbox!

  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!