Verksta'n: Fixa dina rostiga stålkanter
Chefredaktören glömde visst turskidorna i takboxen över sommaren. Igen. Foto: Tobias Liljeroth

Verksta'n: Fixa dina rostiga stålkanter

Ser dina stålkanter lite extra tråkiga ut efter att du glömde bort dina skidor i slutet av förra vintern? Vi visar hur du fixar till dem.

Vi är alla skyldiga till synden att glömma att ta in laggen från en fuktig takbox eller kasta längst in i förrådet efter en lång dag på fjället framåt vårkanten, för att sedan glömma bort deras existens tills det är dags för säsongspremiär igen. (Inte för att Åka Skidors redaktion någonsin skulle ha gjort något dylikt... reds. anm.)

Skidorna återspeglar detta svek på ett tydligt sätt med ett lysande lager av rödbrun korrosion på stålkanterna. Rost. Ett fenomen som enligt Nationalencyklopedin definieras som bruna korrosionsprodukter som i huvudsak består av hydratiserade järnoxider.

Men hav förtröstan, hjälpen finns mest troligt att få i ditt eget förråd och kräver oftast inte mer än några minuters arbete och lite handkraft.

Foto: Oskar Enander

Så här gör du

1. Undvik 

Förvara dina skidor på en torr plats, gör alltså inte som chefredaktören som glömde sina i takboxen under majoriteten av den blöta jämtländska sommaren. 

Rengör noga om du vistats med dina lagg i närheten av salt i olika former som kan trigga och snabba på korrosionen. Saltvatten under ski and sail i Nordnorge är ett exempel, men salt används också i stora mängder av slalomklubbar och vid tävling för att motverka slaskig snö i banan. 

Torka med fördel skidorna ordentligt innan de packas ner i ett skidfodral eller ska åka en längre sträcka i takboxen.

2. Korrosion 

Rostangrepp bildas vanligtvis i två steg:

Rödrost är först ut och är förhoppningsvis det enda du kommer stöta på när det kommer till stålkanter. Den är till färgen ljust rödbrun och ett mindre allvarligt angrepp som ofta enkelt kan avlägsnas. 

Gravrost kan utvecklas om rödrosten inte åtgärdas och istället övergår till en mer mörkbrun färg som går på djupet i materialet. I värsta fall kan det äventyra metallens hållfasthet eller orsaka att kanten sväller och får skidan att delaminera. 

3. Åtgärda

Ut och åk. Har du flyt så är rosten så pass ytlig att den helt enkelt försvinner efter ett varv i liftsystemet.

Torka bort så mycket det går med en trasa eller testa att spruta lite WD-40, 5-56 eller ättika på en svamp eller trasa och gnugga längs kanten.

Slipa bort det som är kvar med ett diamantbryne, gummibryne, svinto eller Scotch Brite-duk. 

Lämna in till närmaste skidverkstad för stenslip och fix av kunnigt folk som antagligen sett det värsta tänkbara man kan utsätta ett par skidor för. Egentligen det bästa alternativet om du vill få bästa tänkbara resultat.

Tungt artilleri i form av pansarfil, sandpapper eller vinkelslip får plockas fram om inget annat hjälper, under förutsättning att du inte tänkt dig att uppnå perfekt prestanda i slutändan, exempelvis om det rör sig om ett par gamla raklagg som stått bortglömda i en lada sedan sent 80-tal. 

Passa på att slipa kanterna när du ändå är igång. Foto: Kevin McHugh

4. Nästa steg

När du ändå är igång kan du lika ge dina skidor lite extra kärlek. Lyckligtvis har vi redan gått igenom de stegen:

5. Kristips

Lämna in dina skidor till en proffsig skidverkstad. Eller köp nya.

Prenumerera på Åka Skidors nyhetsbrev

Nyheter från skidvärlden i din inbox!

  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!