Bild: Poc

Prylar

Poc säljs för halv miljard

Svenska succén Poc får nya ägare. Detta efter att outdoor-jätten Black Diamond beslutet att sälja företaget. Prislappen – en halv miljard svenska kronor.

Text: • 2015-10-08 Uppdaterad 2015-10-08

Framtidens skidhjälm – ett måste eller bluff?

Sedan starten 2005 har Poc strävat efter att bli ett globalt företag inom skyddsutrustning för olika sporter. De har under resans gång blivit hyllade för sin design där både form och säkerhet kombinerats. Men trots fjolårets succé med en försäljning på drygt 290 miljoner svenska kronor säljs nu alltså företaget. Ny ägare blir Investcorp.
“Vi är glada över att få samarbeta med Investcorp i nästa steg av vår utveckling. Jag är övertygad om att deras stöd kommer göra så att vi fortsätter öka i försäljning.”, säger Stefan Ytterborn, grundare av Poc.

Investcorp, som bland annat äger företagen Dainese och Helly Hansen, får betala drygt 65 miljoner dollar – 535 miljoner svenska kronor, för affären men ser positivt på framtiden för Poc och samarbetet. 
“POC är ett av de snabbast växande, dynamiska och innovativa företag inom sport och trygghet. Deras räckvidd som spänner över generationer, inneboende fokus på teknisk innovation och engagemang för säkerhet, gör det till en perfekt passform för vår portfölj.”, säger Gilbert Kamieniecky, chef över Investcorps europeiska investeringsgrupp

Poc är bland annat storsponsor av det svenska skidlandslaget och sponsrar även freerideåkare som Jon Olsson, Matilda Rapaport och Tanner Hall.
Black Diamond som köpte Poc för drygt 45 miljoner dollar 2012 gör nu en vinst på drygt 20 miljoner dollar. Helt okej avkastning på en tre års investering.  

Stjärnan tillbaka – erkänner mörkt förflutet


Text: • 2015-10-08
PrylarBlack DiamondPoc

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top