Förhandskoll: Nya Völkl Mantra M5

Förhandskoll: Nya Völkl Mantra M5

Åka Skidor har varit på besök hos Völkl och tjuvkikat, och provkört, nya Mantra M5. En av marknadens mest populära allmountainskidor som görs om helt till nästa år.

Den första Völkl Mantra lanserades 2005 och har sedan dess varit en av skidvärldens verkliga storsäljare och en ständig favorit i mängder av skidtester, inte minst hos Åka Skidor. Och det är inte konstigt med tanke på att den alltid varit en skida som fungerat snudd på lika bra i pist som utanför, i alla fören. Med andra ord, Mantra har varit synonymt med begreppet all mountain

Åka Skidor var som enda svenska skidpublikation inbjuden till Völkls högkvarter och fabrik i Straubing utanför München i Tyskland för att vara med när den nya Mantra M5 såg dagens ljus för första gången. En skida som kommer att lanseras till säsongen 2018/2019. Numret kommer givetvis av att det här är den femte inkarnationen av modellen. Den här gången har man gått tillbaka till ritbordet och gjort om skidan från grunden, och när det handlar om Völkl så betyder det att man vridit och vänt på minsta detalj in absurdum tills man är helt nöjd. Genom åren har Mantra gått igenom en rad olika konstruktioner och filosofier, från traditionellt spann till fullrocker. M5 kommer med en svag tip- och tailrocker med ett lätt spann under foten. Men kanske mest spännande är konstruktionen under huven, där Völkls ingenjörer vänt upp och ner på det mesta som vi trodde vi visste om skiddesign. 

M5 kommer även i en kortare, lite smalare och något mjukare version som heter Secret och är gjord för lättare åkare. Att enbart kalla den för en damskida är missvisande, för det är mer en fråga om vikt och åkstil än om kön på åkaren.

Dominik Grunert, chefsdesigner för M5-projektet går igenom hur skidan är uppbyggd.

Lager på lager på lager. Insidan hos en Mantra M5 är en mångfacetterad historia.

Grunden för M5 är en träkärna av poppel och bok inlindad i en glasfiberstrumpa med ett heldraget lager av titanal under. Ovanpå det ligger ytterligare ett lager med glasfiber samt tre titanalprofiler, en i skidans topp, en under foten och en i tailen. Samtliga är utskurna för att enbart verka där de behövs som mest, och skippa onödig extravikt. I både tip och tail ligger sedan ett ark med kolfiber samt gummi. Allt pressas ihop så att samtliga metallager syns på skidans ovansida. Det ser rått och race ut, och fullkomligen andas prestanda. 

Skidans mått är 134-96-117 mm med en radie runt 20 meter (se faktaruta). Skidan har 2 mm spann under fotan samt tip- och tailrocker. Flexet är något mjukare under foten för att göra skidan mer följsam och lätthanterlig. Kolfibern i spetsarna är där för att, enligt Völkl, göra den snabbare och rappare in i sväng. De utskurna titanallagren ska ge en balans av vridstyvhet och dämpning där det behövs som mest.

Under rundvisningen i Völkls högteknologiska skidfabrik fick vi se alla steg i tillverningsprocessen, från det tempererade jättelagret där man förvarar de olika material som skidorna tillverkas av, via avdelningen för screenprint, till mallarna där skidorna byggs och pressas, och vidare till slutbearbetning och kvalitetskontroll. Ibland via specialbyggda maskiner med robotar, men de flesta stegen sker för hand av yrkeskunniga hantverkare. Det är en imponerande anläggning som sprutar ur sig 350000 par skidor varje år. Och Mantra M5 förväntas bli en av de riktiga storsäljarna framöver.

Nadine Wallner, världsmästare på FWT 2013, var på plats i Sölden för att visa hur M5 ska köras. Mantra är den skida hon kör mest på.

Men nog med teknisk mumbo-jumbo. Hur fungerar då Mantar M5 på snö? Vi åkte helt sonika till Sölden för att ta reda på den saken. Underlaget var fast och fint med kallsnö i pisterna uppe på Rettenbachglaciären där världscupen i storslalom kördes någon vecka innan vårt besök. 

Det första intrycket av M5 är en skida som tål att pressas stenhårt, och som bara ger mer och mer tillbaka ju mer man lägger in av egen kraft. Pistgreppet är imponerande för en skida med 96 mm under foten och vi hade svårt att upptäcka någon övre fartgräns för skidan. Samtidigt är den inte svårkörd, utan funkar att sladda på när man vill det och kräver inte galet med fart för att komma till liv. Mycket av de sistnämnda egenskaperna beror på det väl avvägda flexet under foten.

Hur funkar den utanför pisten då? Nja... Här fick vi onda ögat från Völkls representanter när vi ens nämnde tanken på att ge oss ut i den fortfarande rätt steniga och hajbefläckade offpisten. Det blev med andra ord inget med det.

Det första intrycket är att Völkl hittat helt rätt med sin nya M5, och vi tippar att segertåget som den varit ute på i världen genom åren kommer att fortsätta. M5 kommer givetvis att vara med i Åka Skidors stora skidtest nu i vinter, och vi lovar att köra den stenhårt i så många förhållanden vi kan hitta. Det kan du läsa mer i i Åka Skidors Prylguide i oktober 2018.

Völkl Mantra M5 2018/2019

Längder 170, 177, 184, 191 cm
Radie 17.9, 19.8, 21.2, 23.3 m
Mått 134-96-117 mm
Spann under foten ~2 mm
Vikt Okänt. Men lägre än nuvarande Mantra.
Kärna Poppel + bok, glasfiber, titanal och kolfiber
Belag P-Tex 2100

Völkl Secret 2018/2019

Längder 149, 156, 163, 170 cm
Radie 12.6, 14.2, 16.0, 17.9 m
Mått 130-92-113 mm
Spann under foten ~2 mm
Vikt Okänt
Kärna Poppel + bok, glasfiber, titanal och kolfiber
Belag P-Tex 2100

Prenumerera på Åka Skidors nyhetsbrev

Nyheter från skidvärlden i din inbox!

  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!