Test: Black Diamond Halo 28 Jetforce
Foto: Emrik Jansson

Test: Black Diamond Halo 28 Jetforce

Black Diamond Halo 28 Jetforce var ryggsäcken som startade den batteridrivna revolutionen på lavinairbags. Åka Skidor har testat om den håller vad den lovar.

Black Diamond Halo 28 Jetforce

Jetforce är ett system utvecklat av Black Diamond på deras huvudkontor i Salt Lake City i USA, nära de legendariska puderhålorna Alta och Snowbird. Systemet visades upp för första gången på de stora skidmässorna i januari 2014 och rönte då en enorm uppmärksamhet. Det var en unik produkt som pushade utvecklingen av lavinryggsäckar framåt med flera steg. Idag används Jetforce, förutom av Black Diamond, även av Pieps. 

Hjärtat i Jetforce är en gigantisk airbag i ripstoptyg av nylon och Cordura på hela 200 liter, mer än någon annan lavinsäck på marknaden idag. Fläkten drivs av ett lithium-ion-batteri som uppges klara av minst fyra uppblåsningar innan det behöver laddas, något som såklart är beroende av yttertemperaturen. 

Utlösningshandtaget består av ett stavliknande handtag med en skarp fläns längst ut för bättre grepp. Handtaget är försett med lysdioder för att visa batteriets status och om säcken är aktiverad eller inte. Systemet slås på med en knapp i utlösningsstavens ände. Handtaget går att stoppa in i axelremmen när det inte används.

Airbagen fylls helt och hållet på under fyra sekunder. Var tionde sekund under den första minuten körs fläkten för att hålla den uppblåst även om den fått några revor eller hål under lavinens gång. Efter tre minuter körs fläkten baklänges och tömmer säcken på luft, vilket är tänkt att skapa en luftficka under snön och ge bättre plats för offret att andas.

Att tömma airbagen efter utlösning görs genom att man håller in startknappen och kör fläkten baklänges och suger ut luften. Sedan är det bara att knöla ner airbagen i sitt fack och stänga dragkedjan så är den redo igen.

Själva säcken är laddad med detaljer och fickor, givetvis finns ett fack för spaden med separata hållare för spadskaftet och sond. Huvudfacket går även att nå genom en stor ryggöppning. Skidfästena är placerade så att airbagen kan lösa ut även med skidorna fästa på ryggen. Midjeremmen stängs med hjälp av två metallöglor som känns solida och är enkla att hantera även med handskar på.

Den obligatoriska benremmen (används för att säcken ska hållas på plats om man åker med i en lavin) är dock lite fipplig att hålla på med eftersom den ska träs över den ena midjeremmens spänne.

Airbagens stora volym gör att den tar upp en del av packutrymmet inne i säcken, vilket känns som något mindre än de utlovade 28 litrarna. 

Jetforce ger vid en första anblick ett högteknologiskt intryck och tar en stund innan man helt förstår hur systemet fungerar. När man väl fått kläm på det är det enkelt och tydligt med fyra lysdioder som visar hur mycket kräm det finns kvar i batteriet.

Kontentan är att Jetforce är ett väl genomtänkt och bra fungerande system som kombinerats med en riktigt bra skidryggsäck med rätt detaljer.

Foto: Emrik Jansson

Vikt 3,4 kilo
Volym säck 28 liter (I storlek M/L. 26 liter i storlek S/M)
Övriga storlekar 40, 11 och 1(!) liter
Volym airbag 200 liter
Pris 10 499 kronor

+
Bra fickor och förvaring
Extra stor volym på airbagen
Aktiveringshandtaget går att stoppa in i axelremmen
Solitt metallspänne på midjeremmen
Batteriinidikator på utlösningshandtaget
Kommer i två olika rygglängder


Hög vikt
Komplicerat system
Passar inte korta ryggar
Något krånglig benrem

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!