Dalbello och Marker satsar på lätta prylar för topptur
Dalbello Lupo Air

Dalbello och Marker satsar på lätta prylar för topptur

Dalbello och Marker satsar hårt på topptur inför vintern 19/20 med pjäxan Lupo Air och bindningen Marker Kingpin M.Werks.

Dalbello Lupo Air

Dalbellos tredelade pjäxor har sedan den första Krypton kom för snart 15 år sedan blivit en av friåkningsvärldens verkliga favoriter för åkare som svär sig till pjäxans progressiva flex på ett närmast religiöst sätt. För fem år sedan kom modellen Lupo SP som var Dalbellos första modell med gåläge. 2016 kom uppföljaren Lupo Carbon (numera Factory) som hade både lägre vikt, techfästen och en avtagbar tunga för uppförsgången.

Till säsongen 19/20 kommer Dalbello med en efterlängtad, och väsentligt lättare variant av Lupo som är mer anpassad för längre turer, Lupo Air. Pjäxan uppges väga 1 299 gram i storlek 26,5, vilket bland annat uppnåtts med hjälp av en lättare variant av plasten Grilamid i skalet som är framtagen ihop med Universitetet i Bologna i Italien. Men mest häpnadsväckande är att pjäxan saknar tunga (i stil med Salomon X-Alp och Arc'teryx Procline), vilket både bidrar till lägre vikt, enklare övergång mellan gå- och åkläge samt ett stort utslag på gåläget.

Dalbello själva hävdar att de lyckats få ner vikten utan att ge avkall på utförsegenskaperna. Åkare som Stian Hagen och Ian McIntosh har varit med under hela utvecklingsfasen vilket borgar för att utförsåkningen haft en viktig roll. Pjäxan kommer i två flexvarianter: 110 och 130.

Åka Skidor håller i nuläget på att tjata hål i huvudet på Dalbellos svenska importör för att få testa ett par under vintern, håll utkik på sajten för mer om det.

• Skalkonstruktion i Grilamid
• Vikt: 1 299 gram
• Vibramsulor
• Design utan avtagbar tunga
• Kommer som Air 110 och Air 130

Marker Kingpin M.Werks

Nästa stora nyhet från MDV Brands – företaget som äger Dalbello, Marker och Völkl – är Marker Kingpin M.Werks. Ni som kan er Völkl förstår snabbt att påhänget Werks antyder att det här är en lättare variant av ursprungsprodukten. När Kingpin först såg dagens ljus för fyra år sedan slog den ner som en smärre bomb i skidvärlden som den första techbindningen med riktigt solida utförsegenskaper, mycket tack vare den traditionella, alpina häldelen. Kingpins vikt på 750 gram (Kingpin 10) ansågs dock vara i högsta laget enligt den ultrakonservativa, tyskspråkiga marknaden nere i Alperna.

Till säsongen 19/20 kommer nu alltså Kingpin M.Werks som är 110 gram lättare än sin föregångare. Viktminskningen på 15% kommer bland annat genom att delar av tådelen är i kolfiber samt att den bara har två (något kraftigare) fjädrar jämfört med sex på ursprungsmodellen. Bindningen har även fått en serie av små förändringar som ska förenkla handhavandet.

Kingpin M.Werks kommer i en variant med DIN 5-12.

• Vikt: 620 gram (med bromsar)
• Gålägen: 0, 7 och 13 grader
• Bredd på bromsar: 100 och 120 mm
• Två fjädrar i tådelen istället för sex som på Kingpin 10 och 13
• Delar i kolfiber i både tå- och häldel
• DIN 5-12

Åka Skidor har tidigare kunnat berätta att Marker erbjuder kunder med en bindning från säsongen 17/18 att kostnadsfritt byta ut tådelen på grund av ett produktionsfel. Läs mer om det här.

Prenumerera på Åka Skidors nyhetsbrev

Nyheter från skidvärlden i din inbox!

  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!