Daniel Pettersson och Elin Nilsson i Barbro. Foto: Mattias Fredriksson

Det perfekta flytet – cykling i Järvsö

Det här är sagan om Järvsö, den lilla byn i Hälsingland som på bara några få år förvandlat ett sommartomt berg till en av världens mest omtalade lekplatser för liftbaserad cykling. Och Lill-Babs? Lugn, hon finns med, hon också.

Text: Tobias Liljeroth • 2015-05-28 Uppdaterad 2015-05-28

Under lång tid fanns där ingenting. Bara en kulturhistorisk by med 1 407 själar längs en genomfartsväg vid foten av ett litet berg, 370 meter över havet, med en sommarstängd gammal sittlift och en samling lika stängda släpliftar. Öde och långsamt, sånär som på ett zoo med vargar och björnar som främsta attraktioner och ett vägkafé med Hälsinglands bästa räkmackor.

Utbudet av actionfyllda aktiviteter var kondenserat till en samling fartdårar som (halvt olagligt) rejsade runt trakten på trimmade fyrhjulingar, eller sladdade i gruset på den lokala motocrossbanan. Men att trampa med en cykel när det finns motorer – varför i hela fridens namn skulle man syssla med något liknande?

Sen kom Barbro. Ett yrväder som slingrar och hoppar sig nerför berget – förlåt, kullen – och förför varje man och kvinna som råkar följa hennes väg utför. 

Hon, om vi kan tala om en cykelled som en “hon”, var den allra första leden som skulpterades fram med hjälp av en grävmaskin ur den östra sidan av Öjeberget i Järvsö. Barbro var också början till det som skulle bli Järvsö Bergscykelpark. 

Leden har, inte helt överraskande, fått sitt namn efter traktens välbekanta dotter och eviga ambassadör, Barbro Lill-Babs Svensson. Den (i alla fall en gång i tiden) slående vackra och käckt trallande sångfågeln som under sin glans dagar radade upp omskrivna relationer och äktenskap, och efterföljande, lika omskrivna, skilsmässor och uppbrott i samma takt som hon radade upp svensktopphits. 

Historien om Järvsö cykelpark inleddes 2008 då den lokala entreprenören, fotografen och friluftsmannen Lars Lööv åkte över till Kanada för att hälsa på en gammal kompis hemifrån, Svenne Sandahl, som vid den tiden bodde i Pemberton, en bit norr om Whistler. Svenne var en regelbunden besökare i Whistlers mytomspunna bikepark och försökte intala Lars att han helt enkelt var tvungen att testa att rulla nerför ett berg på två hjul. Men Lars, fullkomligt skräckslagen enbart av synen av en heldämpad cykel, blåvägrade. När han till slut gav efter för Svennes tjat, var han hopplöst biten redan efter sitt första åk.  

– Jag tänkte att nej, det törs jag aldrig, jag kommer att slå ihjäl mig. Men jag drog upp och provade i alla fall och det var ju det roligaste jag någonsin gjort.

En idé började gro i hans huvud: borde inte det här vara en perfekt grej för hemmaberget i Järvsö? Vid den här tiden var liftburen utförscykling i Sverige mer eller mindre synonymt med Åre. Under en av otaliga resor dit sprang Lars på Martin Ekman och Frasse Fransson, två Järvsöbor som även de hade upptäckt det roliga i att studsa nerför berg på en cykel. 

– Vi sa direkt att det här måste vi bara få till hemma i Järvsö, säger Lasse. Vi har ju egentligen allt; järnvägen som stannar till inne i samhället, landsvägen som drar rakt igenom byn och en stollift på berget. 

Den 2 juni 2010 kommer för alltid att vara ett märkesdatum i Järvsös cykelhistoria. Mindre än 24 månader efter att den första gnistan tändes kunde Järvsö bergscykelpark välkomna sina första cyklister. Öppningsdagen slog alla med häpnad, ingen hade någonsin kunnat förvänta sig den kollektiva upplevelsen. Från kvaliteten på lederna, till antalet cyklister som utan minsta problem köade till liften för att klämma in ännu ett åk. Eller de gratis burkar med öl som delades ut på afterbiken efter att liftarna stängt för dagen för den delen. 

Järvsö valde att gå den hårda vägen när de skulle bygga sin cykelpark. Istället för att, som traditionen bjuder, låta en grupp erfarna åkare bygga det som de själva vill cykla – leder som tenderar att bli för avancerade för majoriteten av övriga åkare –,var intentionen hela tiden att skapa en park som passar alla typer av cyklister, från de bästa hela vägen ner till rena nybörjare som testar utförscykling för första gången. 

Till sin hjälp hade Järvsö-gänget företaget Gravity Logic från Whistler i Kanada, ett företag som specialiserat sig på att bygga cykelleder över hela världen, och absolut bäst i branschen.

– Ungefär 80 procent av alla åkare i en bikepark består av medelgoda cyklister, eller rent av nybörjare, säger Gravity Logics boss Tom Pro när jag träffar honom under ett av hans årliga besök i Järvsö.

– Man kan inte bygga en park enbart för hardcorecyklister, fyller Lööv i från andra sidan fikabordet. Det är egentligen precis som med skidåkning på vintern. Hela familjen ska kunna njuta av en dags cykling i parken.

Barbro, cykelleden alltså, tillhör en unik skara maskinbyggda leder i världen där du knappt behöver röra bromsarna eller ta ett enda tramptag, om du inte verkligen vill det. Barbro har helt enkelt det som på det internationella freeridecykelspråket kallas flow, flyt. 

Även om Barbro kan klassificeras som en medelsvår led passar den cyklister inom alla kunskapsnivåer tack vare en serie sidohopp och alternativa uthopp. Ett konkret exempel på Järvsös filosofi att göra folksport av något tidigare så extremstämplat som downhillcykling.

Efter tre säsonger, och med full fart på väg in i den fjärde, verkar det som att den målsättningen varit helt rätt. Antalet cyklister har växt bortom alla förväntningar. Till och med Järvsös mest hårdkokta locals har gett med sig och skaffat trampcyklar med 20 centimeters dämpning fram och bak – det, om något, är ett tecken på framgång.

Antalet leder har nu växt till 14 – samtliga döpta efter Barbro Svensson och hennes döttrar, eller hennes största hits (eller landsplågor, beroende på hur man ser på saken), allt i enlighet med Järvsöbornas stolthet för hembygden – från den nybörjargröna Monica till den svartsvarta Lite för liten med stora dropp och gaphopp. 

Efter att ha snurrat igenom Järvsös leder är det inte svårt att applådera det minutiösa arbete som ledteamet lagt ner. Bikeparken erbjuder verkligen något för alla typer av cyklister, trots att Öjeberget varken är speciellt stort eller högt – en blygsam träskylt vid toppavstigningen skryter med att besökaren befinner sig 3 700 decimeter över havet, vilket knappast är en direkt alpin höjd. 

Ledsystemet är noggrant byggt till något som närmar sig perfektion inom sitt gebit. Flow är ett mantra som genomsyrar snudd på varenda meter led, vare sig det är på någon av de maskinbyggda, breda hopplederna eller de handgrävda singletracksen. 

Varje dag drar en två personer stark patrull ut på berget för att sudda ut alla skador på lederna som orsakats av dåligt väder eller cyklister. Glöm elaka tvättbrädeliknande bromsspår eller avgrundsdjupa regnhål på lederna. Och om ett hopp inte funkar exakt lika bra som planerat så gräver, krattar och shejpar man om det tills det gör det. Flytet och cykelupplevelsen kommer både först och sist här. 

Trots ett relativt litet antal leder har Järvsö en variation som inte ens många större parker kan matcha. Och med lite fantasi och genom att pussla ihop partier från olika leder så växer variationen exponentiellt. 

Järvsö har använt i princip varenda tillgänglig centimeter på sitt lilla berg till sin fördel. Det är full fart från första tramptaget till den sista inbromsningen. Det finns inga transportsträckor eller döda punkter, lederna är fulltankade med action hela vägen från topp till botten.

Som En tuff brud. En led som klätts, om inte i en lyxförpackning, så åtminstone i ett hav av glass, ballonger och galna upptåg. Det är cykling som du aldrig upplevt den förut. Det är fortfarande en singletrack, en meterbred stig, men så fulladdad med hopp och lek, velodromkurvor, småhopp och alternativa vägar att man börjar undra om ledbyggarna tagit en sväng förbi Gröna Lund innan de satte spaden i jorden. 

Och det är alltså innan man ens rullat upp på någon av de tre gigantiska timmerbroarna som byggts där leden korsar den famösa Barbro. Broar som för länge sedan upphört att enbart fungera som transporter, utan är integrerade delar av leden och tillför ännu en dimension till cykelupplevelsen. Helsike, en av dem gör till och med en full 360 innan du har fått tillbaka däcken på moder jord igen. 

Och i skapandet av den nybyggda leden Twist twist så är det frågan om det inte är hela Liseberg som utgjort förlaga. En hoppled som fungerat som experimentstudio för Tom Pro och hans galna gäng av professor Balthazars med spadar och grävmaskin. 

Det är cykling uppvridet till elva på stärkaren. Det är en karusell grävd i sandjord med kurvor och hopp som får dig att desperat famla efter burken med åksjukepiller, eller fundera på om du behöver lägga in dig på sjukhus för akut skrattsjuka. 

Eller om du ska ta ännu ett åk till. Och ett till.

Och det ska du. Du och Barbro.

Artikeln publicerades ursprungligen i Pedal 2013


Järvsö Bergscykelpark

Antal leder 14
Svarta 4
Röda 3
Blå 8
Gröna 1
Skillcenter Ja
Pumptrack Ja
Dirthopp Ja

Öppettider 2015 29 maj-1 november
Liftkort
 285 kr (vuxna), 235 kr (junior).
Cykelhyra Från 595 kr/dag. Skydd ingår.
Cykelbutik och verkstad Ja

Webb jarvsobergscykelpark.se 
Facebook JarvsoBergscykelPark
Instagram @jarvsobergscykelpark
Vimeo jarvsobergscykelpark 

Boende i Järvsö jarvso.se
Äta Berg & Bar vid liften, eller Condis på byn.


Text: Tobias Liljeroth • 2015-05-28
CykelJärvsöMountainbike

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top