Tobias Liljeroth utforskar St Anton den djupa vägen. Foto: Mattias Fredriksson

Österrike

Österrikes 8 skönaste skidorter

I Österrike finns välpreparerade pister, bra offpist och vild afterski i trivsamma bergsbyar med skyhög mysfaktor. Det här är Åka Skidors 8 favoritorter.

Text: Johan Weimer • 2023-12-06 Uppdaterad 2023-12-06
Reine Barkered i Ischgl. Foto: Martin Söderqvist

Ischgl

Högt belägna och snösäkra pister, ett toppmodernt och högeffektivt liftsystem i kombination med en traditionell tyrolsk by. Är Ischgl den perfekta skidorten?

Ischgl är en klassisk skidort strax söder om St Anton, närmare bestämt i Paznaundalen. Skidområdet delas med Samnaun i Schweiz och många pister är följaktligen länkade direkt in i grannlandet.

Den trånga huvudgatan och några små tvärgator är i stort sett befriade från trafik, men Ischgl har genom åren blivit allt mer av en stad när mysfaktorn fått stå tillbaka för kommersen. Byn är kompakt men det kan ändå bli fråga om långa promenader till och från gondolliftarna i vardera änden.

Bergsmassivet är ett av de mäktigaste i Österrike. I det högt belägna skidsystemet når du bland annat topparna Greitspitz och Palinkopf på 2 870 respektive 2 865 meter. Ischgl är snösäkert och merparten av pisterna ligger över trädgränsen; det är oftast en fördel men vid dåligt väder blir de exponerade lägena lätt till en nackdel. Då är skogsåkningen i Bodenalp det bästa som går att uppbringa.

Downvillage Ischgl. Foto: Martin Söderqvist

Vid bra väder och snötillgång är det istället Vesil, något högre upp på berget, som gäller. Här finns både preparerade och opreparerade pister. Ett annat hett alternativ är långåket från Palinkopf ner till Samnaun i Schweiz, en charmig restaurang i byns utkant erbjuder en skön mellanlandning innan hemfärden påbörjas.

Åkare som söker utmaningar behöver inte gå nödbedda. Det finns gott om branta och krävande pister. Exempelvis Greitspitz har en lutning som överstiger 30-grader på det värsta stället. Samtidigt finns en uppsjö av breda, lättåkta och välpreparerade pister och gigantiska Snowart som är en av Europas bästa parker. De mycket goda offpistmöjligheterna sätter pricken över i.


+ Kompakt och klassisk ort med bilfri bykärna. Högt belägna och snösäkra pister. Toppmodernt och högeffektivt liftsystem. Livlig afterski. Bra parkåkning.

– Skidsystemet är inte idealiskt för nybörjare och försiktiga åkare; pisterna ner till byn är både branta och svåra. Afterskin kan vara lite väl vulgär. Merparten av åkningen är ovan trädgränsen.


Byns höjd 1 377 meter
Åkhöjd 1360 – 2872 meter
Antal liftar 46 stycken
Total pistlängd 239 kilometer
Blå pister 21%
Röda pister 58%
Svarta pister 21%

ischgl.com

Sölden. Foto: Martin Söderqvist

Sölden

Sölden är stort och stökigt, på gott och ont. Snösäkra pister och glaciäråkning är glädjeämnen, liksom liftsystemet som förbättras hela tiden.

Sölden är mer stad än by. Pulsådern i den avlånga kroppen är den hårt trafikerade huvudgatan som leder vidare upp igenom Ötzdalen till stillsamma Obergurgl. Gondoler i vardera änden av orten tar dig upp i de imponerande bergen. Den ena tar dig till toppen Gaislachkogl på 3 058 meters medan den andra går till liftknutpunkten intill Giggijoch på 2 284 meters höjd.

Mellan de båda gondolerna återfinns merparten av Söldens butiker, restauranger och hotell. Ovanför dem slingrar sig en väg upp via pittoreska småbyar till Hochsölden, som något förenklat kan sägas bestå av ett antal fyrstjärniga hotell.

Sölden är trots sina klassiska tyrolska byggnader inte vidare mysigt. Stadskänslan är påtaglig och larmet från den tättrafikerade huvudgatan blandas med strippklubbarnas annonsering. Liftarna ligger som sagt i vardera änden av orten och det gör att de allra flesta får transportera sig dit på ett eller annat vis, men när du väl nått de snabba liftarna faller allting på plats. Systemet är smart planerat och utsikten från topparna är hänförande. Skidområdet är inte gigantiskt men det räcker till och har gott om fallhöjd samt en del riktigt långa pister.

Foto: Martin Söderqvist

Sölden är måhända mest känt för sin försäsongsåkning på glaciär men här finns även överraskande bra offpist och när snöförhållandena är de rätta får du full utväxling av fallhöjden, de stora ytorna och skogen. I Ötzdalen finns även en hel del topptursmöjligheter. Mysiga bergsrestauranger med hejdundrande afterski sätter pricken över i.

När du köper liftkort för sex dagar erbjuds du att lägga till tio euro extra för tillgång till ytterligare 24 liftar och 110 kilometer pist, närmare bestämt i närbelägna Obergurgl som nås med bussar som går varje timme (ingår i liftkortspriset). Med buss når du även den avlägsna lilla byn Vent och Längenfeld, som ligger längre ner i dalgången och har ett stort spa. Med bil når du enkelt orter som St Anton och Ischgl.


+ Mycket bra snösäkerhet tack vare hög höjd och tillgång till två glaciärer. Imponerande liftsystem. Mycket livlig afterski och vilt nattliv.

– Stadskänsla. Huvudgatan som går genom hela orten är hårt trafikerad. Ofta långt till liftarna. Merparten av de viktiga pisterna ligger oskyddat, över trädgränsen.


Byns höjd 1 380 meter
Åkhöjd 1 350–3 340 meter
Antal liftar 34 stycken
Total pistlängd 147 kilometer
Blå pister 47%
Röda pister 30%
Svarta pister 23%

soelden.com

Sven Brunso i Montafon. Foto: Martin Söderqvist

Montafon

Ett udda alternativ med ett kluster av orter och skidsystem i en snödränkt dalgång. Ett bra val för dig som vill prova dina egna vingar i jakten på fluffigt puder och släta pister.

Den fyra mil långa Montafondalen ligger vid bergsmassivet Vorarlberg som är en sydvästlig granne till Arlberg, som i sin tur hyser orter som Lech-Zürs och St Anton. Montafondalen är hem åt totalt elva orter och fyra dominerande skidsystem som bjuder på totalt 246 kilometer pist. Hela klabbet täcks av ett liftkort men tyvärr är det minimala antalet åkdagar satt till tre, vilket innebär att du får betala minst 1 000 kronor för liftkortet.

Montafondalen löper från medeltidsstaden Bludenz och vidare sydost utmed den schweiziska gränsen. Du transporterar dig mellan de olika skidområdena med lift, punktliga postbussar eller tåg (på sträckan Bludenz–Schruns). Bil är inget måste men kan underlätta.

Två av de fyra skidområdena (Nova, Hochjoch, Schafberg, Golm) slogs ihop till säsongen 2011/2012 sedan de fått en och samma ägare. Det största området av dessa båda är Nova som du når från byarna Gaschurn och St Gallenkirch som ligger på vardera sidan. I St Gallenkirch har en ny gondol byggts inför säsongen, vilket innebär att skidsystemen Nova och Hochjoch nu länkas samman.

Huvudorterna i Montafondalen är Gaschurn, St Gallenkirch, Schruns och Gargellen. Gaschurn är en trevlig by i direkt anslutning till skidsystemet Nova som har 114 kilometer pist. St Gallenkirch är hårdare drabbat av den förbipasserande trafiken, men här får du i gengäld nära till den nya liften upp till Hochjoch och de tillhörande 44 kilometerna pist. Schruns har en större andel bofasta invånare men är ändå ett relativt livligt ställe, från vilket du når de båda skidsystemen Hochjoch och Golm. Sist och minst har vi den lilla och trivsamma byn Gargellen som ligger högt upp i bergen på 1 425 meters höjd, alldeles intill den schweiziska gränsen. Här finns ett varierat litet nätverk av pister i skidsystemet Schafberg som erbjuder total 45 kilometers åkning.


+ Stora nederbördsmängder. Långa pister. Alla skidsystem är inkluderade i ett och samma liftkort. Få svenska turister.

– Relativt låga åkhöjder ger inte den bästa snösäkerheten. Separata skidsystem som gör att det krävs en del planering för att optimera åkdagarna.


Byns höjd 655–1 425 meter
Åkhöjd 655–2 430 meter
Antal liftar 64 stycken
Total pistlängd 246 kilometer
Blå pister 50%
Röda pister 36%
Svarta pister 14%

montafon.at

Stuben am Arlberg. Foto: Mattias Fredriksson
Mooserwirt i St Anton. Foto: Anton Enerlöv

St Anton am Arlberg

Om man får tro ryktet gillar vi svenskar massiva puderdump, tuff skidåkning och hårt festande. Något den här mysiga tyrolska byn kan leverera i parti och minut.

St Anton vilar i dalgången nedanför Arlbergpasset, som en västlig utpost i den traditionstyngda Tyrolen som spänner över Alperna i västa Österrike och norra Italien. Hit har bussresorna rullat i princip lika länge som grisfesterna firats på Kanarieöarna och det här är en av världens bästa skidorter, men St Anton passar inte alla. Skidåkningen är krävande, pisterna är oftast tuffare än vad som anges och inte sällan rejält puckliga … och det vilda festandet finns ständigt runt hörnet, från tre på eftermiddagen till tre på natten.

Överlägset galnast och vildast i Alperna är afterskin på partypalatset Mooserwirt (längs transportpisten ner mot Galzigbahn). Här kan du bevittna hur ett guppande hav av 2 000 människor häller i sig groteska mängder öl till tveksamma ompa-ompa-technohits . Här kickar partyt igång tidigt på eftermiddagen och håller på till niosnåret på kvällen.

Skidsystemet Ski Arlberg, som även innefattar Lech-Zürs, St Cristoph och Stuben, bjuder på ett i det närmaste obegränsat utbud av fantastisk skidåkning, både i pisterna och utanför. Det faller mycket snö i regionen, allra mest i den lilla byn Stuben som ofta kan skryta med tio meter per säsong (inte sällan mest i Alperna).

Direkt från liften nås kanonåk som Albonas nordsida och här erbjuds enorma åkytor hela vägen tillbaka ner till Stuben. För att nå de verkliga höjdarna krävs det lite mer arbete. Efter en kvarts hajk upp till korset vid toppen av Maroiköpfle når du åk som Verwall åt ena hållet och långa Langen åt det andra, superba åk med upp till 1 500 höjdmeters fallhöjd i fantastisk, böljande skidterräng. Det krävs endast en travers för att du ska nå områdets verkliga juvel: Langenskogen. Här serveras du 1 000 höjdmeter i gles och brant skog.

I St Anton finns alltifrån lyxhotell till enkla pensionat. Vi rekommenderar boende på ett privat “ferienhaus” där frukost ingår. Räkna med att det kostar från 40 euro per natt.

I princip samtliga svenska charterarrangörer ordnar resor till S:t Anton. Vill du ordna resan själv är flyg till Innsbruck det bästa valet. Det finns gott om transfers och du kan även ta tåget hela vägen till St Antons bykärna. Uttrycket “cash is king” gäller fortfarande här.


+ Mycket bra och varierad åkterräng, särskilt när Lech-Zürs inkluderas. Bilfritt centrum och charmig by. Massiva snöfall och gott om snökanoner. Mycket livlig afterski.

– Pisterna kan ibland vara lite väl tuffa för nybörjare och försiktiga åkare. De mest krävande pisterna är oftast opatrullerade. Ofta långt till liften. Stökigt i de centrala delarna nattetid.


Byns höjd 1 305 meter
Åkhöjd 1304 –2 811 meter
Antal liftar 85 stycken
Total pistlängd 302 kilometer
Blå pister 40%
Röda pister 48%
Svarta pister 12%

stantonamarlberg.com

Mayrhofen. Foto: Mattias Fredriksson

Mayrhofen

Det här är en stor och livlig tyrolsk skidort som bjuder på alltifrån vilt party till familjevänliga aktiviteter. I Zillertal serveras sanslösa 662 kilometer pist och Hintertuxglaciären garanterar
snö i alla lägen.

Mayrhofen är huvudorten i Zillertal som totalt erbjuder ofantliga 662 kilometer pister samt glaciäråkning på Hintertux. Byn har växt kraftigt genom åren men arkitekturen kännetecknas alltjämt av det traditionellt tyrolska.

Affärer och krogar samsas utmed huvudgatan medan hotell och övriga boenden är mer utspridda. Ett boende nära huvudliften Penken kapar visserligen transportbehovet men liften är en flaskhals som har svårt att svälja massorna som attackerar under morgnar och förmiddagar. Räkna kallt med kötider uppemot en timme … En lösning är att dra några uppvärmningsåk via den köfria kabinbanan i Ahorn som serverar 1 300 falllhöjdsmeter på ett fat.

Gratisbussar och tåg länkar samman de olika orterna i Zillerdalen som bildar ett gigantiskt skidåkningsmecka som täcks av ett och samma liftkort (minimum två dagar och 86 euro). Alternativa och lugnare boenden finns i byarna mellan Mayrhofen och Hintertux, och Hintertuxglaciären är själva kronan på verket. Här erbjuds bra åkning i princip året om. Den högsta åkhöjden är 3 250 meter och fallhöjden är med glaciärmått mätt imponerande, närmare bestämt 600 meter.

Mayrhofen ståtar med Österriks brantaste pist. Namnet “Harakiri” säger en hel del: 38-graders lutning och stenhårt underlag ger i regel gott om utrymme.

Den svarta pisten under sittliften Schneekar på Horberg erbjuder också en högoktanig utmaning, men de duktiga åkarna får i första hand sitt lystmäte utanför pisterna. Exempelvis från toppstationen av sittliften Horbergjoch eller under kabinen från Lanersbach.

Ryktet förkunnar att Mayrhofen lämpar sig för nybörjare, men det är bara delvis sant. För att nå de snällare pisterna måste du åka en bra bit upp på berget, och billigare liftkort med mer begränsat utbud erbjuds inte.


+ Relativt högt belägna och snösäkra pister. Ett antal bra och närbelägna skidsystem på ett och samma liftkort. Livlig afterski för de som så önskar, men lugnet finns samtidigt runt hörnet.

– Pisterna kan vara överbefolkade. Köerna till gondolen är ofta långa. Ofta långt till liften. Mestadels korta åk. Få riktigt branta åk, även om några av dem hör till Österrikes brantaste.


Byns höjd 630 meter
Åkhöjd 630–3 250 meter
Antal liftar 171 stycken
Total pistlängd 662 kilometer
Blå pister 26%
Röda pister 63%
Svarta pister 11%

mayrhofen.com

Bad Gastein. Foto: Christoffer Sjöström

Bad Gastein

En klassisk kurort som är rena rama drömmen för dig som vill mixa sköna bad i varma källor med uppfriskande spabehandlingar och åkning i krävande pister.

I den sydligaste delen av Gasteindalen, vid foten av bergen Graukogel och Stubnerkogel finner vi Bad Gastein. Gasteindalen började befolkas redan runt år 700 och ett halvt millennium senare användes byns källor för bad och kurer. Det första kurhotellet byggdes på 1790-talet och den första skidliften uppfördes 1947. Det kommande decenniet växte vintersportturismen och när VM hölls år 1958 blev Bad Gastein skidort med hela världen.

Bad Gastein är mycket kuperat och det är något som präglar orten och livet i den. Den ursprungliga bykärnan domineras av bad och spa men högre upp, i nivå med järnvägen och kabinbanan, finns moderna byggnationer med en lång rad olika boendealternativ.

Skidsystemet skiljer sig tydligt från den österrikiska normen, här dominerar de röda pisterna och ibland är de så pass krävande att de borde ha klassats som svarta. Riktigt lättåkta pister är det mot alla odds ont om.

Pisterna på Stubnerkogel fungerar som länkar till Bad Hofgastein längre ned i dalen, närmare bestämt på 860 meters höjd. Nästa steg i skidsafarin blir det separata skidsystemet som ligger ovanför Dorfgastein. Det är i sin tur länkat till skidsystemet Grossarl i nästa dalgång. Längre upp i dalen hittar vi ännu ett separat skidsystem vid namn Sportgastein och här finns inte bara den högsta åkhöjden, 2 686 meter, utan även den längsta pisten, en röd variant på 14 kilometer.

Transporten mellan skidsystemen sker efter behov med punktliga bussar och tåg, men egen bil kan ändå underlätta, bland annat eftersom bussarna slutar gå relativt snart efter liftarnas stängning.


+ Gott om långa och medelsvåra pister och charmiga backrestauranger. En del högre pister som är relativt snösäkra. Otroligt utbud av bad och spa.

– Bykärnan är rena rama spavärlden och här saknas den klassiska, österrikiska skidortsatmosfären. För få riktigt lätta pister. Fem, mer eller mindre separata, skidområden.


Byns höjd 1 080 meter
Åkhöjd 840–2 685 meter
Antal liftar 48 stycken
Total pistlängd 201 kilometer
Blå pister 30%
Röda pister 58%
Svarta pister 12%

gastein.com

Kitzbühel. Foto: Martin Söderqvist

Kitzbühel

Kitzbühel är känt för sitt spektakulära störtlopp, men pisterna är riktigt snälla. Nedanför dem vilar en välkomnande stad med hög mysfaktor och vilt nattliv.

Kitzbühel är en gammal goding som många av oss känner, åtminstone från tv-soffan. Stadskärnan härstammar från medeltiden och är till stor del befriad från biltrafik, men låt dig inte luras, det här är ingen lugn liten österrikisk by. Det här är en stad med mycket puls och intensiv trafik.

Orten är belägen mellan bergstopparna Hahnenkamm (1 712 meter) och Kitzbüheler Horn (1 996 m) i Kitzbüheler Alpen. Sedan år 1931 körs legendariska Hahnenkamm-Rennen som ingår i världscupen sedan 1967, grenarna har varierat genom åren men det ökända störtloppet är den främsta fanbäraren. Störtloppet som körs vid mitten av januari varje år är det tuffaste och mest uppmärksammade i världscupen.

Under tävlingshelgen förvandlas Kitzbühel till en enda stor karneval med liveband, maskerad och vilt festande till kobjällrornas klang. Tävlingsåket är normalt sett stängt fram till dagen D, men efter tävlingshelgen öppnas det för kreti och pleti. Att ta sig nerför sträckningen är dock inte gjort i en handvändning. Inte mindre än 860 fallhöjdsmeter ska forceras i brant, ofta opistad terräng.

Germknödel. Foto: Martin Söderqvist

Kitzbühel har stolta traditioner och andas alpin racing men pisterna är överlag av det snällare slaget. Skidsystemet är fördelat på två olika delar på ömse sidor av staden. Det större sträcker sig från Hahnenkamm, i direkt anslutning till staden och vidare till närbelägna Kirchberg. Du som prioriterar skidåkningen väljer med fördel ett boende nära gondolen som tar dig direkt upp till Hahnenkamm.

Liftkortet “Kitzbüheler Alpen All Star”, som omfattar inte mindre än tio separata skidområden, 1 000 kilometer pist och 350 liftar, är ett hett tips för dig som vill väcka liv i skidsafarin.

Kitzbühel har tyvärr ofta dåligt med snö och det är sällan åkbart hela vägen ner till byn. Vårt tips är därför att boka sent och först när du vet att snötillgången är hållbar.


+ Trivsam och traditionstyngd stadskärna. Långa, varierade och bra pister. Mycket bra bergsrestauranger. Gott om prisvärda boenden. Hett nattliv. Gott om aktiviteter.

– Den låga höjden medför dålig snösäkerhet även om det är relativt gott om snökanoner. Förvånansvärt få krävande pister. Trafikstockning i vissa pister.


Byns höjd 760 meter
Åkhöjd 800–2 000 meter
Antal liftar 58 stycken
Total pistlängd 188 kilometer
Blå pister 40%
Röda pister 46%
Svarta pister 14%

kitzbuehel.com

Sandra Lahnsteiner i Zürs. Foto: Mattias Fredriksson

Lech

Lyx och flärd. Stil och klass. Lech och närbelägna Zürs är de mest exklusiva skidorterna i Österrike. Här flockas kändisar, kungligheter och välbeställda för att frottera sig med varandra i det gnistrande pudret.

Lechs anor går tillbaka till 1300-talet då walser från kantonen Wallis (Valais på franska) uppförde de första bosättningarna. Fram till 1800-talet gick orten under namnet Tannberg, en kortform av det fullständiga namnet “Tannberg am Lech” som sedermera gav upphov till dagens namn. En av byns sevärdheter är St Nicholas-kyrkan som byggdes i gotisk stil omkring år 1390.

Förr i tiden var den här bondbyn avskuren från resten av världen under stora delar av vintrarna. Från och med 1936 har Flexen Pass (1 773 meter över havet) varit öppet för biltrafik även vintertid, men rejäla snöfall kan fortfarande skära av Lech från omvärlden i dagar.

Till Lech räknas även Dorf, Anger, Omesberg, Tannberg, Strass, Stubenbach, Oberlech, Zürs och Zug. De tre dominerande delarna är Lech, Oberlech och Zürs.

Oberlech på 1 660 meters höjd nås med kabinbana från Lech, är helt fritt från bilar och består av fyrstjärniga hotell som huserar mitt i pisterna.

Zürs som ligger på 1 720 meters höjd kan nås med lift, bil eller buss. Hela Arlberg-regionen trafikeras av bussar. De som är gratis är fullsatta medan de avgiftsbelagda postbussarna (som även kör skidturister) oftast kan erbjuda mer plats och andningsutrymme.

Praktiskt taget alla pister löper ovanför trädgränsen. Undantaget som bekräftar regeln är pisterna strax ovanför Lech. Till skillnad från många andra skidsystem väljer Lech-Zürs att tipsa om offpiståk, som också märks ut i pistkartan (streckade). Dessa “lavinkontrolleras” löpande men en guide kan ändå komma väl till pass eftersom både preparering och pistörer lyser med sin frånvaro i de här åken som är de tuffaste i skidsystemet.

I Lech och Zürs faller mycket snö och det är mumma för duktiga åkare som annars får leta med ljus och lykta efter utmaningar i pisterna; det finns bara en enda svart.

Området har tidigare dragits med gamla liftar men nu har det tagits krafttag. Större delen av maskinparken är utbytt och inte mindre än sju sittliftar har försetts med uppvärmning. Lyxiga skidorter har sina definitiva fördelar.


+ Klassisk och charmig by. Högt belägna pister som dränkts i snö och sol. Gott om medelsvåra pister och spännande offpist. Gott om uppvärmda stolliftar. Livlig afterski.

– Dyrt. Ont om barer och restauranger som inte hör till hotell. Förvånansvärt begränsad shopping. Ont om utmanande pister. Merparten av pisterna ligger över trädgränsen.


Byns höjd 1 450 meter
Åkhöjd 1 304–2 811 meter
Antal liftar 85 stycken
Total pistlängd 302 kilometer
Blå pister 40%
Röda pister 48%
Svarta pister 12%

lech-zuers.at


Text: Johan Weimer • 2023-12-06
ÖsterrikeResguideBad GasteinIschglKitzbühelLechMayerhofenMontafonÖsterrikeResguideSöldenSt Anton

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top