5fd9409fdcc0c

Artiklar

Leni Riefenstahl – den ökända skidstjärnan

En av de första skidstjärnorna blev nazismens främsta propagandafilmare.

Text: Åka Skidor • 2008-07-21 Uppdaterad 2021-12-07
Fakta:

Skidåkningen fick sitt europeiska genombrott under åren då Europa återhämtade sig efter första världskriget. Den krigströtta befolkningen drömde sig bort till Alpernas vita berg och klara luft. Drömmarna väcktes av de så kallade ”bergsfilmerna”, framför allt de av den tyske Dr Arnold Fanck.

Filmer som Der heilige Berg (1926), Stürme über dem Mont Blanc (1930) och Der weisse Rausch (1931) sågs av miljontals européer och orsakade en skidfeber i klass med den Sverige drabbades av under Stenmarks glansdagar.

Men inte bara Dr Arnold Fancks känsla för snö orsakade hysterin. Den tyska före detta balett-dansösen Leni Riefenstahl blev mer och mer populär för varje film hon medverkade i.

Hon hade själv blivit frälst av Fancks tidiga filmer och tillbringat en vinter i Österrike för att lära sig åka skidor. Med sina nya kunskaper sökte hon upp Fanck och bad om en roll.

Från början var hon främst ett sött ansikte som skulle ge affischnamnet Hannes Schneider ännu mer lyskraft. Denne skidlärare från St Anton var grundare till den moderna skidtekniken, när man övergav telemarkssvängen och började svänga med fötterna jämsides. Han var huvudperson i Fancks filmer och 1926 fick Leni Riefenstahl rollen som hans imponerade skidelev.

Snart visade hon sig dock vara både en karismatisk aktris och en begåvad skidåkare.

I filmen Der weisse Rausch (på svenska ungefär ”Det vita ruset”), som blev Fancks största succé, är rollerna ombytta: Leni Riefenstahl är huvudpersonen och Hannes Schneider hennes sidekick.

Handlingen går kortfattat ut på att Leni Riefenstahl är på semester i St Anton och imponeras av skidåkarnas fart och fläkt. På egen hand lär hon sig åka hjälpligt, men får snart hjälp av Hannes Schneider. Strax därefter vinner hon en stor skidtävling och får äran att vara räv tillsammans med Hannes Schneider i den årliga ”rävjakten”.

Denna “i dag bortglömda” alptradition gick ut på att två skidåkare fick ett försprång upp på berget. Sedan satte alla andra manliga bybor fart efter dem, och under en hel dag skulle ”rävarna” försöka hålla sig undan på berget för att inte bli fångade av jägarna.

I dag framstår dialogen som rörande töntig, med den ständigt skrattande Leni Riefenstahl. Men filmens klimax – rävjakten – är faktiskt skidkonst på allra högsta nivå: snabba klipp, skarpa svart-vita kontraster och skidspår som futuristisk konst. Med ett annat soundtrack skulle dessa sekvenser skåpa ut många modernare skidfilmer.

Tack vare framgångarna för Der weisse Rausch fick Leni Riefenstahl göra sin första film på egen hand: Das blaue Licht (1932). Även den filmen blev en succé. Samtidigt blev den början till slutet för Leni Riefenstahls karriär.

En av dem som imponerades av bergsmystiken i Das Blaue Licht var Adolf Hitler. När han året därpå tog makten i Tyskland frågade han Leni Riefenstahl om hon ville filma nazistpartiets årsmöte. Hon tackade ja och Hitler blev mycket nöjd med resultatet. När hon nästa år fick hon frågan igen fick hon närmast obegränsade resurser.

Filmen Triumph des Willens – Viljans triumf – har kallats världens främsta propagandafilm. Över 250 000 nazister slöt upp i Nürnberg, dokumenterade av Leni Riefenstahls enorma filmstab. Även denna film blev en succé, också i länder som Frankrike och Italien.

Men efter andra världskrigets slut dömdes filmens skapare hårt. Även om Leni Riefenstahl friades i processerna som följde så var hon slut som filmare och aktris.

Själv påstod hon att hon bara varit ung och naiv, och försökte arbeta vidare. Hon lyckades några gånger göra comeback, bland annat när hon som 80-åring började göra dykfilmer, men framgångarna följdes alltid av diskussioner om hennes förflutna.

Av: Gabriel Arthur

Faktaruta

Leni Riefenstahl

Född 1902
Död 2003
Karriär Skidåkande stjärna i Dr Arnold Fancks framgångsrika
”bergsfilmer” under 1920- och 1930-talet. Regisserade själv bergsfilmen Das
Blaue Licht
, också den en succé. Blev därefter Adolf Hitlers
”hovfilmare” och spelade in propagandafilmen Viljans Triumf
1934 samt två filmer om olympiaden i Tyskland 1936. Hennes innovationer,
såsom filmkameror på räls, blev banbrytande inom sportfilmandet. Efter andra
världskriget var hennes karriär i princip över.


Text: Åka Skidor • 2008-07-21
ArtiklarSkidlegender

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top