Hargins träningstips: Enbensböj
Foto: Mattias Hargin

Hargins träningstips: Enbensböj

Starka lårmuskler fram och för svaga bak är en kombination som ofta stavar skada. Mattias Hargin kommer i veckans avsnitt av Hargins träningstips med en bra övning på hur du kan balansera upp det.

Veckans träningstips från Mattias Hargin kräver ordentlig uppvärmning. Övningen ger stora påfrestningar på baksidan av låret och med en dålig uppvärmning är sannolikheten att dra på sig en skada väldigt stor.

I övrigt är övningen relativt enkel – men jobbig. Se till att TRX-bandet är i lämplig höjd, det vill säga så att benet bildar en 90-120 graders vinkel.

Därefter böjer du bara på frambenet. Viktigt är att om du upplever smärta så ska du avbryta övningen direkt. Försök i så fall att positionera om dig så du kan göra övningen utan att det gör ont. 

Som ni kan se kan övningen genomföras med extra vikt. Viktigt är dock att du upprätthåller en rak rygg genom hela övningen. Så fort ryggens positions blir framåtlutad riskarar du extra påfrestningar på ländryggen och därmed ökar skaderisken. 

Känner du att du vill utveckla övningen ytterligare så kan du göra samma övning som tidigare fast med skillnaden att du vrider på överkroppen så att du tittar åt sidan. 

Du kan även testa att skjuta ifrån golvet. Detta komma förutom att träna baksidan av låret även skapa belastning på vader och göra dig mer explosiv. Men se till att ryggen är i rätt positiv hela tiden och att du avbryter så fort du får ont.  

Se hela klippet här nedanför:

8. Träningstips 3D Alpint - Enbensböj from Mattias Hargin on Vimeo.

Prenumerera på Åka Skidors nyhetsbrev

Nyheter från skidvärlden i din inbox!

  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!