Artiklar

Vårdans och språkliga fadäser

Jag kan nu berätta om nya försäljningsrekord och ny publik på Chambre Neuf! Hela veckan har präglats av sol, sol, sol, gogglesbrännorna dyker skrämmande nog upp runt omkring en och alla har varit uppe och åkt.

Text: Åka Skidor • 2008-01-21 Uppdaterad 2008-01-21

Intressant är att alla verkar dricka varje kväll också, det ska afterskias och
dansa natten lång! “Alla” var ute “varje” kväll för
att ta ett par järn och kanske några stapplande danssteg. Lunch äts utomhus,
men väl i lä. Solen är varmt välkommen att stanna kvar över Höga Savoyen!!

Det slås rekord efter rekord här på Chambre Neuf, högsta antal serverade
tallrikar under lunchtimmarna, mesta dricksen och försäljningssiffror som
skenar. Fredagen vecka nio var den Stora Dagen. Jag jobbade från 11.30 till
03.00 och var därmed med att sätta nytt
LangleyTravelHotel-All-Time-High-försäljningsrekord på en dag, det var full
fräs i fjorton timmar!

Det roliga var att after-skin på den annars ökända “Fredag
v. 9” inte alls präglades av unga studenter i bakåtfrisyrer,
designerjeans och pappas kreditkort i plånboken. Nej de som regegerade var
femton medelålders engelsmän som betalade bandet för att spela ett set till,
nästan uteslutande drack Long Island Ice Tea och skrålade i bästa
huligananda. Dans på baren med dem var givet, det nålades fast T-shirtar i
taket och shottades bakom baren, allt medan en av styrelsemedlemmarna stod
vid sidan av och rökte cigarr. Han roades av att personalen hade så roligt
på jobbet så tack och lov får jag stanna en stund till ino m företaget!

Någon som är ännu lite gladare än jag i att dansa på afterskin, det är
Natacha, nio år och rockchic i själ och hjärta. Hon släpper ut det långa
blonda håret, smiter genom trängsel och pjäxdans som en liten vessla och
klättrar upp på möblerna redan till första låten.

Hon har dock ingen Hovfjällettröja än, det måste vi styra upp. Med den på,
stående på höga personalbordet så man har utsikt över hela lokalen, med
vänner runt omkring och en öl-assistent på stolen bredvid så är après-skin
som allra bäst.

Svenskars och norskars nivå på franska och engelska är ibland skrämmande låg.
De ska ha en eloge för att de försöker anpassa sig när de är utomlands, men
utan minsta lilla accentförändring är franska omöjligt att förstå, skippa de
tjocka L:en, rulla på R:en och klipp bort hälften av det du just läste i
lilla parlören så kanske vi begriper.

Ölkannebeställningar finns i allsköns varianter, “Can I
have a mug of beer please?” eller att bara peka och grymta lite åt
kannorna till är vardagsmat. Vad är det för fel på pichet, pitcher, jug
eller bara en enkel kanna? Den roligaste hittills var när norrmannen
beställde ett gäng shots och drinkar till kompisgänget och insåg att det
blev svårt att få med allt till bordet. “Can I have a brick
please?”

Klicka vidare till del två av veckans rapportering…

Av: Emma


Text: Åka Skidor • 2008-01-21
Artiklar

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top