5fd922eb2122a

Artiklar

(10) Lång dags färd mot Stockholm

Dags att resa hem. Borde vara lätt. Eller? Nope. Frågan är om det inte hade varit enklare att skida till kusten och segla de enligt GPS:en 1713 milen till vår vackra huvudstad. ”Expedition: Hemfärd” utspelade sig i tre akter: 1. Ta sig från baslägret till Patriot Hills med litet propellerplan. 2. Flyga ryskt transportjetflygplan från

Text: Åka Skidor • 2008-01-25 Uppdaterad 2008-01-25

Dags att resa hem. Borde vara lätt. Eller? Nope. Frågan är om det inte hade varit enklare att skida till kusten och segla de enligt GPS:en 1713 milen till vår vackra huvudstad. ”Expedition: Hemfärd” utspelade sig i tre akter:

1. Ta sig från baslägret till Patriot Hills med litet propellerplan.

2. Flyga ryskt transportjetflygplan från Patriot Hills till Chile.

3. Ta sig hem, helt med flyg, gärna undvikande flygbolag från Guatemala i allmänhet och TACA-Airlines i synnerhet.

1. För att kunna landa de små Twin Otter planen på glaciären nedanför berget behövs en kombination av bra sikt och inte för mycket vind. Lät inte orimligt men visade sig vara i paritet med en begäran om regn i Dubai eller uppehåll i Seattle. Dag efter dag passerade medan molnbasen envist låg kvar runt lägret. Tio dygn med omöjligt flygväder passerade i ett sträck, av vilka vi aktivt (hmm, passivt..) väntade i tre innan det till slut klarnade en tidig morgon och vi väcktes till det härliga ljudet av inkommande flyg. Rykten gick om att folk varit fast i veckor utan klart väder, så vi antar att vi hade tur.

2. Men från Patriot Hills borde det i alla fall vara lugnt. Det är trots allt ett jetflyg som ska dimpa ner, ingen liten vaxduksbeklädd dubbeldäckare från kriget med knack i ventilerna? Förvisso. M e n: Landningsbanan i Patriot Hills ligger på blåis. Det ryska planet är för tungt för att kunna landa på snö. Blåisen finns där för att snön blåser bort. Snön blåser bort för att det är mycket vind. Mycket vind gör att planet inte kan landa eftersom blåsten kommer från sidan. Fantastiskt.

Återigen gick dagarna utan att någonting hände. Vinden ven och meteorologen på stationen ville inte kalla in planet under korta väderluckor för att vara säker på att inte behöva skicka tillbaka det igen om vinden skulle öka, till det facila priset av vad nu 70 000 liter flygfotogen kostar i Chile. Förvisso förståeligt. Men frustrerande. Med ren tankekraft försökte vi få vinden att dö och möjligen lyckades vi efter fyra dagar eftersom det slutade blåsa. Home we go! Det var utan någon direkt saknad vi klev ombord.

3. Framme i byn Punta Areñas 26 timmar innan våra reguljärflyg från Santiago var due. Plan A, att köra bil tillbaka var redan förkastad. Det tog oss tre dygn ner och även om vi gasade på grejar inte ens vi med hemlängtan att köra 350 mil på ett dygn i en Opel med en 1.2 liters motor. Plan B, att ta bussen, förkastades av samma skäl. Dessutom gick det ingen de närmsta tre dygnen. Plan C, att boka om biljetterna visade sig omöjligt eftersom hela Sydamerika tydligen skulle till Europa och fira jul. Och vi misstänkte att våra familjer skulle bli sura om vi kom tillbaka efter nyår.

Alltså återstod plan D: flyga från Punta till Santiago. Men: Alla flyg var fullbokade. Och stand-by, trots våra grundliga förklaringar, var inte uppfunnet än. Killen vid disken tittade i sin dator och sa ”fullt”. Att titta i planet innan avgång var inte aktuellt. Hur skulle det se ut? ”No Show” var inte en komponent i killens ordförråd. 23 timmar kvar. Vi började nu närma oss plan E: flyga så nära Santiago som möjligt och ta oss sista biten på annat sätt.

Snabb kartrek gav Puerto Montt som bästa alternativ. Bättre än inget. Vi hade inte tid att fundera. Kom med en flight några timmar senare. Klev av och frågade runt. Det borde väl gå tåg, buss eller andra flyg därifrån? Nej.

Kanske mañana. Suck. nio timmar kvar. 110 mil från målet. Då ser vi en bekant vit-röd skylt. ”AVIS”. Och en bra slogan: ”We Try Harder”. Då så. Fyra Cola light inhandlades, 100 kilo prylar mosades in i baksätet på en Pegueot 206 och off we went. 7,5 timmar senare svängde vi in på flygplatsen. Japp, det är 146,7 kilometer i timmen i snitt inklusive

(10) Lång dags färd mot Stockholm
(10) Lång dags färd mot Stockholm
(10) Lång dags färd mot Stockholm

(10) Lång dags färd mot Stockholm
(10) Lång dags färd mot Stockholm


Text: Åka Skidor • 2008-01-25
Artiklar

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top