5fd926528def0

Artiklar

Skippa bakvikten

De flesta åker med bakvikt i pisten. Det gör att skidorna svänger mindre och du får inte till carvingsvängarna. Men problemet är lätt att lösa. Här visar vi dig hur.

Text: Åka Skidor • 2009-05-11

Ska man bara ge ett enda råd hur man ska stå på skidorna blir det: Framåt! Det
är sällan man ser någon som åker med för mycket framvikt. En lätt bakvikt är
det normala. Allra helst om det går för fort, då är den naturliga reflexen
att rygga bakåt. Skidorna svänger då lite mindre och det går ännu fortare.

När du åker ska du ha en känsla av att du balanserar på trampdynan, genom hela
svängen. I branta backar ändras underlagets lutning mot åkaren i själva
svängen. På skrå mellan svängarna är det flackare än när du står i
fallinjen. Därför måste du luta dig framåt i varje svängstart.

Överkroppen ska vara beredd framåt, i attackställning, utan att vika sig som
en fällkniv. Bröstet ska riktas mot skidspetsarna och följa dem genom hela
svängen. Ryggen ska vara lite böjd, med en grop i magen som om du fått
ett lätt knytnävsslag. Armarna ska vara framåt; händerna ska synas genom
dina goggles.

Mellan svängarna ska du inte resa dig upp. Så var det på Stenmarks tid, men
inte nu. Huvudet ska vara på samma höjd genom svängarna.

3 bra övningar

Skippa bakvikten

Händerna i synfältet
Åk och koncentrera dig på överkroppen. Bröstet mot skidspetsarna, en grop i
magen och armarna framåt. Om du gör rätt ska du se händerna genom dina
goggles. De flesta håller sina armar för lågt, lyfter du dem får du en
bättre position och är bättre beredd.

Tryck på plösen
Åk medelstora svängar i en medelbrant backe och överdriv rörelsen att luta
fram i ingången av svängen. I nästa steg kan du sträva efter att ha tryck
mot pjäxplösen genom hela svängen. Tänk att du ska klämma fast en femkrona
mellan smalben och plös.

Händerna på knäna
Skippa stavarna och håll händerna på knäna. Åk stora svängar och tryck knäna
framåt med händerna genom svängen. Steg två är att försöka hålla samma bredd
mellan knäna som pjäxorna. Parallella underben. Håll händerna på knäna,
pressa det inre knäet inåt.

Av: Text: Åka Skidor

Skippa bakvikten
Skippa bakvikten
Skippa bakvikten


Text: Åka Skidor • 2009-05-11
ArtiklarTräningTräning

Copyright © 2020 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top