5fd927981c688

Artiklar

Stärk kroppen inifrån

Två röda snören är receptet för att bli en bättre skidåkare i vinter. Med den nya träningsmetoden redcord stärker du muskler du inte visste att du hade. Du blir både starkare och förebygger skador.

Text: Åka Skidor • 2010-06-17

För oss skidåkare är bålen och låren viktigast för att orka med de
belastningar som det innebär att åka utför. Med en allsidig träning minskar
riskerna för till exempel ryggsmärtor.

Redcord-utrustning finns på många gym och har snabbt blivit en populär
träningsform bland elitskidåkare. Utrustningen är simpel, två röda snören
med hällor som hänger från taket.

Tanken är att träna i en instabil miljö där utrustningen kräver att du själv
håller balansen. Kroppen tvingas då att använda både de stora
muskelgrupperna och mindre stabiliserande som inte alltid tränas med
traditionell styrketräning där du är mer låst till en specifik muskel. Du
stärker kroppen inifrån kärnan och ut, och du tränar muskler du knappt
visste att du hade!

Redcord är även bra som rehabträning efter en skada, men då bör man gå till en
certifierad redcordterapeut som sätter ihop ett individuellt
träningsprogram. Grundtanken är att »sätta igång« muskler som inte fungerar
som de ska på grund av att hjärnan stängt av smärtimpulserna därifrån.

Testa och hitta övningar som passar just dig. Din skidåkning blir vinnaren.

3 bra redcordövningar

Stärk kroppen inifrån

Dynamisk crunch
Ligg på magen med fötterna i slingorna. Res dig upp på armarna och dra knäna
mot dig. Håll kvar i ändläget i några sekunder och upprepa övningen
tio gånger. Det är viktigt att inte svanka utan att vara rak i
ländryggen.

Otroligt effektiv övning som stärker magen och bålen.

Stärk kroppen inifrån

Sidorullning
Lägg dig på ryggen, sätt fötterna i hällorna och kläm fast en pilatesboll
mellan benen. Spänn magen och rulla dig upp på sidan så det övre benet
pekar rakt uppåt. Håll kvar i ändläget och upprepa åt andra hållet.

Stärker hela bålen, de sneda magmusklerna, höftpartiet och lårmuskulaturen.

Stärk kroppen inifrån

Armhävning
Ha händerna i slingorna. Spänn magen, var rak i svanken och sänk överkroppen
genom att böja armbågarna. Håll kvar i ändläget och upprepa. Kan
försvåras genom att ha benen på en balansboll.

Som en vanlig armhävning med »extra allt« då stora delar av överkroppens
muskler tränas.

Fler övningar finns på www.redcord.se.

Tack till och Årenaprapaterna, www.naprapatiare.se
och Gold’s Gym, www.goldsgym.se.

Av: Text: Tobias Liljeroth Foto: Gösta Fries

Stärk kroppen inifrån
Stärk kroppen inifrån
Stärk kroppen inifrån

Stärk kroppen inifrån


Text: Åka Skidor • 2010-06-17
ArtiklarTräningTräning

Copyright © 2020 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top