Ett axplock ut Patagonias damkollektion.
Så ska du se ut på berget 2016
Här är de senaste trenderna inom skidmodet, hämtat direkt från ISPO. Murriga, stretchiga och figursydda plagg är några av nyheterna.
Det kommer fortfarande att synas starka färger här och var nästa säsong, även om vi går mot murrigare tider. Mer dämpade färger och enfärgat gäller inom skidmodet nästa vinter. Bort med kontrastzippar och hela godispåsen med karamellfärger. Enfärgat rakt igenom är på gång igen. Många jackor har stora fickor placerade i bröst- och höfthöjd.
Miljötänk och hållbarhet är ett tydligt drag bland många klädmärken, precis som att alla led i produktionen ska vara spårbara. Peak Performance kommer med ett ställ som de har färgat på ett miljövänligt sätt utan att tillsätta vatten. Fler och fler märken gör återvinningsbara plagg.
Det syns fortfarande mycket puffjackor i alla möjliga stilar och tjocklekar. Det verkar som att den klassiska fleecetröjan snart är ersatt av puff, eller kombineras med puffmaterial i samma plagg.
I Norrønamontern visar Einari Nurmela runt bland nästa års skidkollektion.
”Det blir mycket enfärgat men samtidigt är det en trend i hur materialet ser ut, om det är glansigt eller dovt. Vi går bort från kontrastzippar till en mer enkel färgskala”, berättar han.
Vad ska du köra i nästa vinter?
”Helsvart. Jag gillar det vita Røldalstället men det är inte alltid så praktiskt med vitt plus att den är limited edition.”
Patagonia satasar allt mer på kläder för skid- och snowboardåkning. En av de nya produkterna är jackan Kniferidge som är en tunn softshell med mycket stretch och extremt mjuk känsla.
Houdini har alltid drivits med ett starkt miljötänk.
”Miljö och hållbarhet ligger i våra grundvärderingar”, säger Eva Karlsson, vd på Houdini.
Arc’teryx satsar på gult likt många andra märken, med murrigare byxor nertill.
Helly Hansen har en helt ny friåkningskollektion som de har döpt till Ullr. Jackan andas bättre än vanligt och fickorna är placerade så att man lätt kommer åt dem även om man bär ryggsäck. Philip Tavell på Helly Hansen berättar mer.
Skitouring-sidan är stor hos svenska Elevenate. Här finns stretchigare och med figursydda plagg. Mårten Pettersson är vd på Elevenate och berättar mer.
Här är några av Scotts nya ställ 2015/2016.
Salomon satsar likt Helly Hansen och Scott på gult och blått på herrsidan. Även nästa år kör Salomon på lila och turkos på damsidan, något vi sett den här säsongen.
Rosa gäller även nästa år på Haglöfs damsida.
Ett märke som stått sig bra trots sämre vintrar de senaste åren är 8848. I nästa års kollektion är det mycket blått på herrsidan som gäller. 8848 har också satsat på den allt tydligare skitouring-trenden.
”Det ökar hela tiden så vi har gjort en skitouring-linje med high performance-produkter. Vi har också mer och mer stretchmaterial, lättare och tysta material. Vi ser också trender inför nästa vinter med mjukare, tunnare och följsammare material men med samma prestanda. Det blir lite mer figursydda plagg eftersom det nya materialet erbjuder riktigt bra passform”, berättar Pauli Ärje på 8848.
Sweet Protection hade en stor monter under ISPO-mässan, full med kläder, hjälmar och annat bra att ha.
Så här ser några av Black Diamonds skidställ ut som kommer nästa säsong.
Neff hämtar inspiration från djurvärlden. Här är det djungel, safari och hundvalpar som gäller på nästa säsongs kläder.
Bland alla stora, utmanande företag fanns mindre märken med på mässan. Ett av dem var svenska Röjk.
Här är några av Peak Performances nyheter inför nästa vinter.
Även Volcom spinner på djurmode på en av sina damjackor. I den här montern finns lite allt möjligt, både enfärgat, randigt och camo.
Text: Åka Skidor • 2015-02-13
• Ispo • Varumärken