Jeppe Norén, snart på ett skidevent nära dig. Foto: Andreas Bryngel

Artiklar

Skidintresset styr mångsysslaren Jespers liv

OS-kommentator, speaker, eventarrangör och team manager vid sidan av ett fulltidsjobb i skidindustrin. Jesper Norén är skidentrepenören som ständigt överraskar med ett driv och en så positiv energi att hälften vore nog.

Text: Mårten Nilson • 2015-03-03 Uppdaterad 2015-03-03

Ålder: 25
Cilvilstånd: Flickvän
Bor: Södermalm, Stockholm
Utbildning: Skidlärare
Jobb: Säljsupport på Oakley
Smeknamn: Jeppenator (hans Användarnamn på freeride.se, reds anm)
Andra intressen: Det har blivit mycket lego på sistone! Och TED talks.
Instagram: @jeppenator

Läget Jeppe, du känns lite stressad?
– Ja, varit en del på sistone. Jag har flängt runt med jobbet.

Jaha, nytt jobb?
– Japp, ny på Oakley. Jag ansvarar för att personalen i butiker som säljer våra goggles har koll på läget. Hela Skandinavien.

Låter stort?
– Tusen butiker ungefär, därav stressen. Sen blev det lite annat i dagarna, blev tvungen att fixa grejer från Atomic som damp ner på Alpingaraget. Jag är lite inofficiell team manager där.

Ska vi ta lite grand vad du har gjort genom åren?
– Förutom att ha jobbat i Lindvallen och Kläppen som skidlärare och parkbyggare var jag med och drog igång Snow Camp, Make it happen rail jam tour och Young Gunz.

Vad är Young Gunz?
– Ett projekt jag och Adam Forsberg drog igång för att lyfta fram unga talanger inom parkåkning.

Mer?
– Startade en webbshop. Sedan har jag kommenterat en del återkommande tävlingar och event som Winter Jam, Jon Olsson Invitational, Sweden Slopestyle Tour, Extrem-NM i Riksgränsen och Ride the Cow i Hemavan. Bland annat.

Och OS? Hur var det?
– Jag har aldrig varit så nervös i hela mitt liv! Helt sjukt. Sjukt stort. Jag ville verkligen förmedla vår sport på ett bra sätt till alla som kanske inte är så jätteinsatta.

Nöjd med insatsen?
– Jättenöjd, jag är väldigt glad att jag fick chansen. Det finns så många andra som är jätteduktiga så jag tar inget sånt för givet. Roberto Vacci skrev ett inlägg på sin blogg där han hyllade mig. Det var sjukt stort. Gåshud!

Vägen till OS då? Hur hamnade du där?
– Haha, det känns som ett bananskal som allt annat. Jag flyttade med familjen från Södertälje till Orsa. Men fick inte gå på freeridegymnsiet i Malung, det var bara knarkare där sa farsan. Så jag gick natur i Mora istället. Jag kom på att det var mina föräldrar som ville det och inte jag så jag hoppade av och gjorde vad jag brann för istället. Pluggade media och skidåkning och saker runtomkring. Blev skidlärare, jobbade i park, filmade. Saker har liksom löst sig på konstiga sätt hela tiden.

Hur menar du?
– Till exempel drog jag korsbandet och hamnade bredvid på tävlingar, tog en mick och började prata om tricken. Så började kommentatorsgrejen. När jag kände mig klar med det och funderade på Stockholm igen ringde Alpingaraget. Jag fick jobb och råkade få en lägenhet på Söder.

Hur hamnade du på Oakley?
– Samma sak egentligen. Kände mig klar med Garaget och skulle dra och surfa i Asien. Så ringde Oakley och föreslog det här. Det kändes för bra för att tacka nej till, så jag hoppade på. Trevligt med en fast lön och slippa få betalt i goggles och klistermärken.

En sista fråga, hur kan du vara så förbannat peppad på allt jämt?
– Haha, jag antar att det är bättre att vara glad istället för att vara trött och less på livet. Alldeles för många som är det, man får försöka visa motsatsen. Sedan tror jag det handlar om att inte vara nöjd att vilja utvecklas och ta sig an nya utmaningar.

Vill du läsa fler texter av Mårten Nilson? Surfa in på En modern skidblogg!

Jesper Norén presenterar Oakley's 3 stora nyheter för nästa år
SAS förenklar specialbagage – igen?

Text: Mårten Nilson • 2015-03-03
ArtiklarVarumärken

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top