Sven Thorgren hänger i Kläppen Snowpark, en institution i svensk skidåkning. Foto: Daniel Rönnbäck

Artiklar

Familjen och berget

De flesta skidåkare önskar att de hade mer skidåkning i sitt liv. Gustav Eriksson behöver inte önska. Han har bott och jobbat på ett berg hela sitt liv – och nu tar han över som VD för familjeföretaget Kläppen. Han har Världens. Bästa. Jobb.

Magnus Reithner • 2016-03-23

Det är november och ett första försiktigt snöfall har precis fallit över västra Dalarna och täckt marken med ett ulligt vitt täcke. Det är tio minusgraderna och egentligen klarblå himmel men snökanonernas ånga och snöflimmer ger en illusion av dimma när man står på Tranantorget mitt i Kläppen.
Gustav Eriksson, andra generationen i den familj som drivit Kläppen sedan starten 1982, har fått precis det väder han önskat.
– Det är gött att det är kallt. Det ska vara kallt ända till tisdag. Sedan kommer det snö och sedan blir det kallt igen. Det vill ju till att det funkar, nästa helg öppnar vi längdspåret nere vid älven.

Familjen och berget
Gustav Eriksson, nu anläggningschef, snart VD. Foto Magnus Reithner

Han började med att plocka glas på afterskin, fortsatte med att langa pjäxor på uthyrningen; i princip har han haft vartenda jobb som går att ha på anläggningen och han kan den utan och innan. För tre år sedan föreslog hans pappa Per att Gustav skulle ta över som vd när han själv gick i pension.
– Jag tänkte att “det kan jag väl göra”. Jag kan allt det praktiska, inga problem. Det teoretiska hade jag mindre koll på, jag gick ju snowboardgymnasiet i Malung, säger han med ett leende.
– Men de två senaste åren har jag läst en MBA-utbildning på Handels i Stockholm och tog precis examen.

Check på snön, nu kan vi fortsätta utveckla resten.

Den här säsongen blir hans sista som anläggningschef och så här års följer han vädret som en hök. Kollar alla prognoser som finns tillgängliga. Går till fönstret och tittar på termometern titt som tätt. Är det tre minus eller under så körs snökanonerna igång.
– Då får man en bra snökristall. Det går att köra när det är varmare men då blir det mest is. Men det är klart, blir det panik så kör vi i alla fall.

Familjen och berget
Jacob Wester i Kläppen Snowpark. Foto: Daniel Rönnbäck

När man brassar på för fullt slungar cirka 170 av Kläppens totala 300 kanoner ur sig 60 kubikmeter snö i minuten. Det tar 25 till 30 dagar innan alla 34 pister är åkbara men många backar är klara redan efter några dygn om förhållanden har varit de rätta. De tre senaste säsongerna har man haft 17-19 pister öppna under öppningshelgen två veckor före jul. Med det antalet brukar man ligga i topp i Sverige.

Det är en medveten satsning som började 2005 och som under de fem senaste åren inneburit att i princip allt investeringskapital lagts på kanonkapaciteten.
– Check på snön, nu kan vi fortsätta utveckla resten, säger Gustav och skrattar. Vi lever på snön. Folk kommer inte hit för att åka lift. De vill åka skidor i bra förhållanden så vi bestämde oss för att säkra upp det först. Nu har vi en grym snöanläggning.

Familjen och berget
Går allt i lås kommer Kläppen att fördubbla antalet pister och bäddar de närmaste 30 åren. Foto: Magnus Reithner
Familjen och berget
Stora Parken byggs upp av över 200 000 kubik snö. Foto: Daniel Rönnbäck

– Här var bara ett grustag från början, säger Gustav och tecknar med armen mot välkomstcentret nere vid riksvägen. Vi står på parkeringen som under säsong är välfylld med takboxklädda bilar men som nu är nästintill tom sånär som på de anställdas bilar.

Det var hans pappa Per som drog igång Kläppen. Tillsammans med en åkeriägare och en arkitekt ville Per, som då var vd för Lindvallen, skapa en dagsutflyktsort för folk som besökte någon av de andra Sälenanläggningarna. Men folk trivdes så bra att målsättningen ändrades. Sedan mitten av 80-talet är familjen Eriksson ensamma ägare.

Det finns inte många kvadratmeter av berget som Gustav inte känner till. Han är uppväxt här. Eller egentligen i Transtrand några kilometer norrut men varje dag efter skolan tog han bussen ner och åkte i backarna tills hans föräldrar slutade jobba. Idag gör hans barn och de andra anställdas barn samma sak. Deras egen fritidsgård kan man säga.
– Som många barn tyckte jag väl att pappa jobbade för mycket, för att vi aldrig sågs, säger Gustav. Men jag har alltid älskat det här; snön och att åka utför, så det kändes naturligt att växa upp här.
– Nu när jag har pendlat till Stockholm för att plugga har jag tänkt på det där, vilket bra liv man har här uppe med lugnet, naturen och vidderna. När jag var liten tänkte jag att det skulle vara det bästa som fanns att börja jobba här, så jag började jobba riktigt tidigt. Men det var inte så att jag hade siktet inställt på att bli någon chef, mer att jag tyckte att det var riktigt kul att spruta snö och köra pistmaskin.

Drömhotell planeras i Riksgränsen – erbjuder heli-skiing


Åre hyllas i amerikanskt skidmagasin

Om du tar fyrstolsliften Järpen upp till toppstugan, drar ner för Bäverdalen och sen tar skiers left mot Lostupet så kommer du snart till Kläppen Snowpark, Sveriges största park och flera gånger utsedd till den bästa. Många av Sveriges bästa åkare kommer hit år efter år och varje säsong är den med i mängder av filmer och edits.

Familjen och berget
Det började med en park. Nu shapar Gustav en hel anläggning. Foto: Daniel Rönnbäck

Gustav började bygga den vid millennieskiftet, efter snowboardgymnasiet och lumpen. Han hade världens plan men var nybörjare på att köra pistmaskin. Det enda han visste säkert redan från början var att han ville skapa Sveriges bästa park och pistmaskinen lärde han sig manövrera snabbt.
– Från början var det en egopark, jag byggde en park som jag själv skulle vilja åka i. Vi hade inte så mycket snö men skrapade ihop vad som fanns och vi hade inga rails men en hel del konstiga hemmasnickrade konstruktioner.

Och det funkade. Parken blev en succé, och dessutom blev den bättre och bättre. Efter två år fick den en egen lift, egna snökanoner och en till anställd. De första två åren körde Gustav själv. Upp fyra varje morgon för att pista och sen ut och kratta och skotta hela dagarna.

– Det var intensiva vintrar men riktigt roligt och lärorikt. Alla anläggningar hade park på slutet av 90-talet. Men det var ingen som underhöll dem eller skötte dem på ett schysst sätt. Bygger du ett hopp i december och inte gör något med det så är det bara en stor isklump efter en månad. Det går att hoppa men det är inte bra.

Nu när jag har pendlat till Stockholm för att plugga har jag tänkt på det där, vilket bra liv man har här uppe med lugnet, naturen och vidderna.

– Det var det som var skillnaden när vi gick in och gjorde det här. Vi behandlade parken som en riktig pist och preparerade den varje dag, det var vi först med. Sen gick det väl något år och så började alla större anläggningar att preparera och då blev drivkraften att ligga steget före. Ambitionen har alltid varit att vara bäst i Sverige och det har vi lyckats med.

Idag har parken ett helautomatiserat snökanonsystem. Parken ska se likadan ut när den öppnar som när den stänger för säsongen och den ska hålla samma kvalitet som resten av berget.
Men i början fick Gustav jobba lite för att få dit snökanoner.
– Även om farsan har stöttat det här hela tiden så har det funnits motstånd. Dåliga vintrar med lite snö har det hörts röster om att kapa ned på resurserna till parken och lägga dem på något annat. Men då hade vi sänkt oss direkt. Jag tror att det är farligt. När man väl ligger på toppen, att då göra något sämre, då kan man lika gärna skita i det. Man får inte börja mixtra med konceptet. Fast nuförtiden är det en bra affär så det är bara att fortsätta köra.

 

Familjen och berget
Filippa Ring och manchester, en vanlig syn i Kläppen. Foto: Daniel Rönnbäck

Måndag, tisdag eller vilken dag eller vecka som helst dominerar små, hjälmförsedda skidåkare utan stavar området till vänster om Tranantorget. Här ligger skidskolans område och Trolle och Trollas Snörike. Här finns värmestuga för röda kinder och frusna fingrar och det finns en lekplats och en stor uppskottad snökulle för dem som gett upp för dagen eller bara tagit en paus.

Kläppen har en tydlig målgrupp och det är familjen. Det ska vara enkelt att vara här som familj, det ska vara prisvärt och det ska finnas något för alla. Och det har man lyckats med. Nere i barnområdet kan man som förälder lätt hålla igång två, tre ungar utan att tappa dem med blicken, man blir inte ruinerad av att åka hit och det finns rolig åkning även för vuxna när barnen är i skidskolan, släppts lös på egen hand eller passas av den andra föräldern.
– Det är vår styrka, att vi har något för alla. Vi har ett riktigt bra barnområde; kanske det bästa, vi har Junior snowpark och Blue line för de lite äldre barnen och det finns även utmaningar med svarta och röda backar och den stora parken. Det är ett familjekoncept.

Familjen och berget
Oscar Harlaut river upp i Kläppen Snowpark. Foto: Daniel Rönnbäck.

När Gustav byggde den stora parken var den inte tänkt som en del av helhetskonceptet men ganska fort märktes det att den blev en perfekt pusselbit eftersom den lockade ungdomar. Ungdomar som tjatade på sina föräldrar att få åka till en av Sveriges bästa parker.

Så man byggde två parker till. Junior snowpark en bit upp på berget ovanför barnområdet och så Blue line som ligger ner mot välkomstcentret och har lite större hopp och dessutom kvällsbelysning.
– Pisten är aldrig nog för barn, de vill vara överallt och gillar både skog och hopp. Det var det som var tanken med de mindre parkerna, att ge dem utmaningar fast på ett säkrare sätt. De vill ha kul och leka, det är det det handlar om.

Men det finns något annat som också lockar barnfamiljer, och som märks varje gång man kommer hit. Det är familjärt här. Det finns en genuin vänlighet i mottagandet och bemötandet. Alla från coverband till liftpersonal möter gästerna med leenden och hjälpsamhet.
Det är ingen tillfällighet utan speglar att Kläppen är ett familjeföretag.
– Det här är vårt liv och andra hem, så när vi bjuder hit folk är det som om vi bjuder hem dem till oss. Har man lagt sin peng på att vara här en vecka så ska det känns riktigt bra. Jag menar, om du bjuder hem någon och sen är otrevlig, hur kul är det för gästen? Man gör ju alltid sitt yttersta!

Så blir du lurad av skidorterna


18-åring väcker liv i övergiven skidbacke

Men det är tuff konkurrens om gästerna. Framförallt om barnfamiljerna som i princip samtliga anläggningar har som huvudmålgrupp. Enligt Gustav måste en anläggning med jämna mellanrum investera i något nytt för att fortsätta locka gäster.
– Och för att ha råd att göra det så måste du växa. Det blir som en cirkel. Folk tror att vi tjänar hur mycket som helst eftersom liftkort och boende kostar så pass mycket men ibland har man inte mycket kvar på sista raden. Det kostar mycket att driva en anläggning. I alla fall om du vill göra det bra.

Just nu arbetar Kläppen hårt på att få till sin största investering någonsin och verkligen förbättra skidåkningen och upplevelsen för gästerna.
– Målsättningen är att få klart detta redan till nästa säsong. Exakt vad det är kommer du inte missa när vi släpper det, myser Gustav och är lite hemlig då alla pusselbitar ej är på plats än.
– Men håll lite extra koll under våren!

När man väl ligger på toppen, att då göra något sämre, då kan man lika gärna skita i det.

Under den här säsongen drog Kläppen igång projektet Gullbrändan. Där pistmaskinsgaraget ligger nu, ungefär mitt i anläggningen, ska man bland annat bygga lägenhetsboende och hotell. Läget blir perfekt med skidåkning och lift precis utanför dörren.
Gullbrändan ingår i den fördjupade översiktsplan som Gustav jobbat fram under de senaste åren. Den sträcker sig 30 år fram i tiden.
– Det är en väldigt stark efterfrågan på boende här och vi är så fulla det bara går på lovveckorna. Med mer boende får vi in mer kapital och kan fortsätta investera och utöka ytterligare.

  

Familjen och berget
Sven Thorgren, OS-åkare och Kläppen-veteran. Foto: Daniel Rönnbäck

Om allt som finns med i den fördjupade översiktsplanen blir verklighet så fördubblas antalet pister och bäddar.
– På bergets västra sida har vi fantastiska möjligheter att skapa riktigt bra skidåkning. Det är bra fallhöjd och bra lutning för både svarta åk och långa blåa åk i fallinjen och som egentligen inte finns i de här områdena. Precis som nu blir det backar som inte är lika varandra och åkningen kommer att gå åt alla håll. Vi äger hälften av marken på det nya området och vi har en bra relation med den andre markägaren. Lyckas vi bygga det här så får vi sammanlagt 13 000 bäddar, 70 nedfarter och jag vet inte hur många liftar.

I september går Per i pension och Gustav tar över som vd. Utan att ljuga kan man säga att han har förberett sig för det i hela sitt liv. Så han har kunnandet. Men så har han en grej till, och den är minst lika viktig: arbetsglädjen.
– Det här att skapa något utifrån en idé, att rita upp något, det är grymt. Förut ritade jag parken, nu ritar jag upp ett helt berg och det är det roligaste som finns. Sen att diskutera idéerna med andra och genomföra allt tillsammans, det är otroligt kul. Och så att träffa gäster
så klart, det är fantastiskt. Det är en otrolig boost att vara ute i backen.
Folk är ju här på semester och är glada och har en positiv inställning. Det är enkelt att göra det ännu bättre för dem och man får så mycket tillbaka. Det blir en kul spiral. Det här är det bästa jobbet.
Så är det ju.

 

Kläppen|Sälen|Sverige

Pist: ***
Vackert: ****
Familjevänligt: *****
Nattliv: **
Park: *****

Bo: Här bor man med fördel i stuga och det finns en mängd olika varianter att välja bland, allt från lyx till standard och allt från tvåbäddsstugor till alternativ med betydligt fler bäddar. Man kan också välja om man vill bo precis vid backen eller ett stenkast bort. http://klappen.se/boende/stugbyar

Har du eget boende med dig ligger Kläppens camping tvärs över riksvägen. Där finns badtunna, bastu och ett modernt servicehus med pingis- och teverum, kök och matrum, utrymmen för gemenskap och golvvärme för våta pjäxor. http://klappen.se/boende/camping

Resa: De flesta tar bilen men det är också enkelt att åka tåg till Borlänge och därefter ta en av Dalatrafiks bussar upp till Kläppen. Från och med 2017 ska man även kunna flyga hit. Det befintliga sportflygfältet i Rörbäcksnäs ska byggas ut och få en fullstor start- och landningsbana på 2 500 meter, vilket innebär att flygplan av storleken Boeing 737 kommer kunna landa.

8 skidorter nära dig


Så kommer Kungsberget byggas ut


Ett annorlunda landslag – om livet som freeski-stjärnor

Copyright © 2020 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top