Vår, slask, pucklar, monoski. Gabriella Edebo lever glada dagar. Foto: Emrik Jansson

Vårskidårkning

Vårskidåkning – en bruksanvisning

Våren är här med full kraft och så även slaskåkning. Det här är Åka Skidors överlevnadsguide i sex steg för vårens tveklöst skönaste svängar.

Text: Tobias Liljeroth • 2016-04-06

1. Starta sent

Krama kudden en extra vända, ta en extra kopp java, spring förbi bootfittern och fixa den där onda knölen på pjäxan eller beta av några till jobbmail. Ingen kommer att berömma dig för att du hängde på låset och åkte runt i det omfrusna inferno som råder på berget om morgnarna på våren. Slappna av, det är inte läge att släpa dig till liften förrän solens strålar börja värma ordentligt i dalen och mjuka upp underlaget som frusit under natten. Och om det råkar vara vid 11, so what? Det är vår, du har inte bråttom.

2. Följ solen

Det är nu det verkliga spelet börjar. Kruxet är att hitta snö och sluttningar som legat alldeles lagom länge och blivit bakade av solens villkorslösa vårstrålar. Så där så att det yttersta lagret är mjukt som sorbet medan skiktet under är någorlunda hårt. Åker du för tidigt är snön oftast ett ojämnt, och omfruset inferno, och lite för sent ett genomruttet, blött dito. Träffa rätt däremot, och skidåkningen är som en våt dröm. Äkta hjältesnö. Jobba dig från västliga mot östliga sluttningar utöver dagen.

3. Sluta i tid

När solen slutar värma och en sluttning hamnar i skugga tar det inte många minuter förrän det som bara för ett varv sedan var perfekt slaskigt, frusit till och blir till ett smärre helvete av isbollar och omfrusna snökockor. Så fort solen börjar ge sig är det även dags för dig att göra det. Vårskidåkning handlar om kvalitet, inte kvantitet – det är inte nu du ska mata höjdmeter och få låren i trim. Spara dina korsband och plomber till något vettigare och gå istället vidare till steg 4.

4. After ski

Njut av eftermiddagsvärmen i dalen med en kall i handen och ansiktet pekandes upp mot solen. Skryt om dina bravader, den perfekta slöshen som du självklart hittade före alla andra och salta dina klipphopp med några extra Chamonixmeter. Vem bryr sig? När solen går i moln är det dags att sikta på kvällen eller ta igen allt du struntat i under dagen. Och upprepa proceduren imorgon igen.

Vårskidåkning – en bruksanvisning
Alla förståndiga kaniner vet behovet av adekvat vätsketillförsel efter radikal skidåkning. Foto: Daniel Rönnbäck/Red Bull Content Pool

5. Sikta högt

Egentligen är det rätt självklart. Orter med åkning på hög höjd kommer obönhörligen att ha bättre snökvalitet, och mer snö, längre ut över säsongen. Så medan du åker på gräsmattor i Sestrière kan du åka kallsnö i Engelberg. Sikta på nordvända skidberg som sträcker sig uppåt, eller över, 3000 meter: Aiguille du Midi och Grands Montets i Chamonix, Titlis i Engelberg, Gemsstock i Andermatt och La Grave är några spots som levererar långt in i april månad. Som bonus kan dom till och med leverera rejäla dump när varm luft kolliderar med kall. 

6. Sikta norrut

Vintern varar såklart längre ju mer norrut i världen du kommer. Riksgränsen och Narvik håller öppet en bit in i maj månad, och oftast är åkningen som allra bäst just då med långa dagar och bra snö. Eller så tar du dig ännu längre norrut till Lofoten eller Lyngen, smetar på stighudarna på skidorna och förtjänar dina svängar för egen maskin.


Text: Tobias Liljeroth • 2016-04-06
ArtiklarVårskidåkning

Copyright © 2020 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top