Tangenbordskrigaren Åke har svar på allt. Nästan. Illustration: Andreas Johansson

Artiklar

Fråga Åke: hur blir jag skidåkande influenser?

Åka Skidors tangentbordskrigare Åke S. Kare delar med sig av insikter om hur du som skidåkare lyckas på sociala medier.

Text: Åke S. Kare • 2018-11-25 Uppdaterad 2021-04-25

Intro

Genom åren har vi på Åka Skidor tagit emot en mängd olika frågor från våra läsare. Det har handlat om allt ifrån en generell oro över en kommande skidsemester, till mycket specifika frågeställningar kring prylar.

För att ge dig som läsare chansen att få svar på dina funderingar om skidvärldens allt och inget – skidåkning, skidorter, utrustning, afterski – har vi på redaktionen tagit in en person som lovat att göra sitt yttersta för att på bästa möjliga vis stilla nyfikenhet och oro. Låt oss presentera Åke S. Kare.

Har du en fråga till det allsvetande oraklet Åke? Skriv “Frågelådan” i ämnesraden och skicka ett mail till redaktionen@akaskidor.se eller släng iväg ett meddelande på facebook.com/akaskidor

(Svar och åsikter är Åkes egna, och självfallet tar vi på redaktionen inte ansvar för något av det han slänger ur sig…)


Influera mera!

Hej Åke.
Jag vill bli en skidåkande influencer på Instagram. Hur ska jag göra?  
/Kasper

Eftersom jag har ungefär tre följare sammanlagt på sociala medier vet jag inte om jag är rätt person att svara på detta. Men då jag misstänker att de vänner jag har som lever för att influera andra på Instagram inte skulle ta mina frågor kring detta ämne på allvar, väljer jag ändå att ännu en gång bortse från mina tillkortakommanden. Trots att det riskerar att bli lite som den gången på Tequila Tuesday i Chamonix när ett gäng unga säsongare släpade med mig till bardisken…

Först och främst behöver du skapa ett konto på Instagram och sedan sätta upp en sorts lösning med bottar. En slags automatisering som driver runt på andra människors Instagramkonton och addar och lajkar så att folk ser och hör dig. Efter att du skickat ut dina cyberkrigare går du och lägger dig med ett leende på läpparna.

Innan du somnar funderar du ut hur du på bästa vis kan sticka ut ur mängden där alla egentligen gör exakt samma sak. Hitta en nisch! En delmängd av alla som älskar snö. Det kan vara att egentligen inte fota så mycket skidåkning, utan mest ta selfies där du ler ikapp med solen och dricker energiläsk samtidigt. Fota din utrustning och berätta vilket hektiskt men ändå miljövänligt liv du lever mellan alla flygplan och Goretexjackor. Du kan välja att ironisera över influencers och hela livsstilen och på så sätt försöka dölja det faktum att du är eller vill vara en influencer.

Alternativt kan du försöka dig på något oväntat och göra som Candide Thovex, åka skidor snabbast av alla och hoppa högre klippor än alla andra. Vilket sannerligen inte är någon lek inte. När jag tänker efter kanske det är så att Candide möjligen är hela anledningen till att så många av dina influencerkollegor helt enkelt struntar i att fokusera på själva skidåkningen. För det spelar ju liksom ingen roll hur bra du blir, vad du lägger ut eller om du faktiskt blir bäst i hela världen. Vid slutet av tunneln kommer den där tystlåtne, franske, stålmannen ändå stå och le åt dig, vinka lite och mana på i ett försök att få dig att komma ikapp.

Om det känns jobbigt att tävla med Candide kan du kanske klättra upp på branta berg med rep och sele och åka nedför där ingen annan åkt. Fota åket och strunta i krimskramset runtomkring. Lite som @jesperpeterssonn i Chamonix. Fast det verkar inte folk heller tycka är så relevant längre.
När du sedan vaknar i arla morgonstund på den första dagen av resten av ditt influencerliv inser du att det lättaste för att få lajks är nog ändå att köpa en hund.

Voff!
Åke

Fråga Åke: livet som slalomförälder


Fråga Åke: vilka skidor ska jag köpa?


Fråga Åke: skidbalett & den perfekta svängen


Text: Åke S. Kare • 2018-11-25
ArtiklarFråga Åke

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top