Foto: Gabriella Edebo

Verkstan

Guide: flyga med lavinryggsäck

Åka Skidor listar allt du behöver veta för att flyga säkert med en lavinrygga.

Text: Gabriella Edebo • 2019-03-02 Uppdaterad 2021-03-25

Uppdaterad 2019

Att kombinationen skidutrustning och flygplats med förvirrande bagageregler och dyra överviktsavgifter kan resultera i en del krångel är inte direkt någon nyhet för skidåkare. Har du dessutom en ryggsäck utrustad med luftkuddar och gasbehållare öppnar sig en helt ny värld av komplikationer. Åka Skidor guidar dig och din lavinryggsäck till en problemfri resa.

Tack vare organisationen International Air Transport Association, förkortat IATA, så ska det generellt sett gå att flyga med en lavinryggsäck utan några större problem. IATAs tabell 2.3.A är en lista över föremål som trots sin egentliga klassning som farligt gods är godkända att ta med ombord. I skidåkarens fall är det patronen fylld med komprimerad gas och till vissa system även den lilla pyrotekniska utlösningsmekanismen som omfattas av undantaget. Alternativt litiumbatterierna som används i de batteridrivna säckarna.

Olika system

Olika typer av system i lavinryggsäckar innebär lite olika regler och tillvägagångssätt.

– 1 stor gaspatron (i vissa fall även med explosiv laddning i handtaget)
Exempel på system: ABS, Mammut Snowpulse, BCA Float

Omfattas av följande utdrag om “Avalanche rescue backpack” från IATAs tabell:

Guide: flyga med lavinryggsäck
Screenshot av IATA Table 2.3.A 60th Edition (januari 2019)

– 2 små gaspatroner
Exempel på system: Scott AlpRide

Omfattas av följande utdrag om “Small non-flammable gas cartridges” (som främst är till för den typen av flytvästar som används ombord) från IATAs tabell:

Guide: flyga med lavinryggsäck
Screenshot av IATA Table 2.3.A 60th Edition (januari 2019)

Var medveten om att det uppstå viss förvirring hos flygplatspersonalen i och med att denna typ av system faller in under en annan kategori än den som är dedikerad för just lavinryggsäckar.

– Batteridrivet
Exempel på system: BlackDiamond Jetforce, Arc’teryx Voltair, Scott Alpride E1

En batteridriven pump har ersatt patronen så här är det istället batterierna i fråga som kan ställa till det.
Enheten måste vara helt avstängd och är i vissa fall endast godkänd som handbagage.

Omfattas av följande utdrag om “Avalanche rescue backpack” från IATAs tabell:

Guide: flyga med lavinryggsäck
Screenshot av IATA Table 2.3.A 60th Edition (januari 2019)
Guide: flyga med lavinryggsäck
Screenshot av IATA Table 2.3.A 60th Edition (januari 2019)
Guide: flyga med lavinryggsäck
Screenshot av IATA passengers travelling with lithium batteries (rev. 3 februari 2019)

Specifikationer för de olika batteridrivna systemen:
– JetForce litiumbatteri med 43.2 (pre 2016) eller 57.6 Wh (efter 2016).
– Voltair litiumbatteri med 82.2 Wh
– Alpride E1 inga litiumbatterier utan drivs av vanliga AA-batterier och fyra superkondensatorer som inte räknas som Dangerous goods.

Observera dock att IATAs dokument endast är riktlinjer, de flesta flygbolagen följer dessa men det finns undantag. Ta därför för vana att alltid kontakta operatören för din flygning innan avresa och få ett skriftligt intyg på godkännandet, framförallt om du ska flyga till lite mer udda destinationer som riskerar vara ovana med den här typen av specialfall.

Inför Resan

– Kontakta flygbolaget i god tid innan avresa. Fråga efter deras specifika riktlinjer och eventuella åtgärder som behöver vidtas. Se upp för så kallade codeshare-flygningar då ett annat flygbolag än det du bokat med trafikerar flighten och vars egna regler då gäller. Ibland finns informationen att hitta på flygbolagets hemsida.

– Skriv ut och ta med: (Se länkar längst ner i artikeln):
   – IATAs tabell 2.3.A, gärna på flera olika språk och senaste versionen (ny varje år)
   – Specifikationsförteckning för din patron eller batteri
   
- Bekräftelse/regler från flygbolaget

– Packa väskan med patron och tillhörande specifikation, handtag i urkopplat läge och IATA-tabellen tillsammans. Det är INTE tillåtet att checka in en patron utan resten av ryggsäcken.

På flygplatsen

– Ta ryggsäcken som handbagage. Du har då uppsikt samt möjlighet att förklara för ovetande personal vad som gäller. I teorin ska den även gå att checka in men risken att få patronen konfiskerad är då större.

– Säg till i incheckningsdisken och visa upp ditt godkännande från flygbolaget om det behövs.

– Ha gott om tid för incheckning och säkerhetskontroll på flygplatsen. Det största problemet är generellt okunnig personal så se till att vara påläst själv och artig mot de anställda så brukar det lösa sig. Lägg Lawinenrucksack (eller motsvarigheten på lokalt språk) på minnet.

Guide: flyga med lavinryggsäck

USA och Nordamerika

Så länge du inte flyger till eller via USA (där de såklart har sina egna regler som vanligt) så bör det med lite planering och framförhållning inte vara några problem att resa med din lavinryggsäck.

Teoretiskt sett så ska en väska av Alpride-typ samt batteridrivna lavinryggsäckar gå att flyga med även till USA men det kan även vara lite av en chansning. Vid resa över Atlanten rekommenderar vi att du antingen hyr eller fyller på en tom patron på plats (om du har en sådan modell förstås).

Länkar

Transportstyrelsen:
“Max en livräddningsryggsäck  per person, innehållande en pyroteknisk utlösningsmekanism på max 200 mg netto (division 1.4S) och en cylinder med komprimerad gas som inte är brandfarlig. Ryggsäcken ska packas så att den inte kan aktiveras oavsiktligt. Luftkuddarna i ryggsäcken ska ha utsläppsventiler. Du behöver ha ett tillstånd från flygbolaget.”

IATA Tabell 2.3.A
– Senaste versionen och alla språk hittar du här.
60th edition 2019 på Engelska
– IATA om att resa med litiumbatterier

Patroninfo
ABS
Mammut SnowPulse
BCA Float
Scott Alpride
Jetforce
Arc’teryx Voltair

Test: Batteridrivna lavinryggsäckar

Ledare: lavinproblematik

Test: Arc’teryx Voltair 30

Test: Black Diamond Halo 28 Jetforce


Text: Gabriella Edebo • 2019-03-02
VerkstanLavinryggsäckarLavinsäkerhet

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top