Greg Hill tar sig till backen med elkraft eller benkraft. Foto: Mattias Fredriksson

Greg Hill tar sig till backen med elkraft eller benkraft. Foto: Mattias Fredriksson

Äventyr

Electric Greg inspirerar till förändring

Greg Hill sålde sin stora pick-up och skoter. Istället skaffade han en mindre elbil och en elcykel. Äventyren blev inte sämre för det - tvärtom.

Text: Mattias Fredriksson • 2020-12-30

– När jag ser tillbaka på vad jag gjorde tidigare känner jag att det var ett hyckleri att vara en friluftsälskare som älskar att förstöra det han älskar.

Greg Hill sliter av stighudarna på toppen av ett åk vid Rogers Pass, utanför Revelstoke i Kanada. En bergsvärld som han känner bättre än de allra, allra flesta. Så långt en ganska normal dag i den 44-årige kanadensarens liv. Skillnaden mot förr är att vi tog Gregs elbil till vår startpunkt för dagen.

Den före detta trädplanteraren och skibumen från Quebec flyttade till Revelstoke långt innan det fanns ett riktigt skidområde i stan, om du ville åka stora skidåk fick du helt enkelt gå till dem för egen maskin.

Efter 15 år som professionell skidåkare och bergsklättrare har Hill fått status som en ikonisk person i den globala skid- och outdoorsvängen. Mycket tack vare hans världsrekord i skidbestigning från 2010 då han under ett kalenderår klättrade och skidade två miljoner vertikala fot – 610 000 höjdmeter (eller ungefär 600 skidturer från Åre torg till toppen av Åreskutan).

Rekordet placerade honom i rampljuset och snart blev den sympatiske kanadicken en viktig talesperson för skidalpinism i media över hela världen.

Men Hills individuella, prestationsinriktade fokus har med åren vänts till ett kollektivt fokus med miljötänk.

Greg Hill är lika glad nu som förut. Foto: Mattias Fredriksson
Greg Hill är lika glad nu som förut. Foto: Mattias Fredriksson

De senaste åren har Greg istället tittat på sitt personliga miljöavtryck. Genom tydliga klimatkriser som skogsbränder och orkaner har han blivit varse hur utsläppen från sina egna flyg- och bilresor påverkar. Sedan dess har han sökt nya vägar att genomföra sina äventyr, men utan att bidra i onödan till ett sämre klimat. 

Gregs huvudprojekt sedan ett par år tillbaka är något han kallar #electricbikeadventures och enkelt förklarat handlar det om att bestiga bergstoppar utan att använda fossilt bränsle. Anmarschen till bergen måste ske antingen via elbil eller elcykel. Därefter går han på skidor, går till fots eller springer till toppen. Skillnaden mot förr är att allt numera sker i ett förhållandevis njutbart tempo.

–  Jag har ingen press att hinna med det här projektet under en specifik tid som tidigare. Det här har blivit en livsstil som jag kommer fortsätta förespråka för och leva utefter under lång tid. Det känns mycket bättre än att fortsätta med självupptagna mål att skida mer än någonsin tidigare eller klättra och åka skidor utför allt högre toppar, säger Greg.

Greg Hill ski touring Mattias Fredriksson
Foto: Mattias Fredriksson

Konflikten i Gregs huvud hade legat och puttrat i flera år. I april 2012 cyklade han till alla toppar han skidade upp och ner för, bara för att testa. Under hela den månaden använde han inget fossilt bränsle alls men ingen annan kunde ta rygg på honom, det var helt enkelt för tuffa dagar för hans äventyrspolare med så långa anmarscher. Så ofta körde kompisarna förbi honom med ett tomt säte i bilen och så möttes de ändå för att gå på tur tillsammans.

– Det gjorde mitt projekt helt poänglöst för ingen kunde följa med på det jag gjorde. Istället blev det någon slags komik av det hela och det tog udden av min ansträngning.

Foto: Mattias Fredriksson

Vid den här tiden var elbil inget realistiskt alternativ, de få elbilar som fanns i Nordamerika på den här tiden hade väldigt kort räckvidd och var extremt dyra. Så han inväntade ett mer prisvärt alternativ som också hade minst 200 kilometers räckvidd.

Greg är den första att påpeka att han verkligen inte var någon förebild innan dess. Han levde den stereotypa, kanadensiska bergsdrömmen och körde en Ford F350 pickup med en V8 turbodiesel under huven, ett av de största och minst bränslesnåla fordon du kan hitta på marknaden – självklart lastat med sin tunga, 800-kubiks snöskoter på flaket. Att han reste en hel del över hela världen och ibland jobbade som heliski-guide ökade på hans avtryck. Som en bonus åt han även mycket kött.

I december 2016 bestämde han sig för att göra slag i saken och göra en seriös satsning mot mer hållbara äventyr. Han började med att sälja pickisen och snöskotern. Sedan leasade han en liten elbil, slutade guida heliskiing och drog ned rejält på flygresorna.

Förr reste jag kors och tvärs världen över på expeditioner, filmprojekt, mässor och semesterresor. Nu flyger jag enbart när sponsorerna verkligen vill att jag ska närvara på något, samt begravningar och bröllop långt iväg, säger Greg.

När han startade med sina elektriska äventyr blev det en naturlig sak att förändra även sitt personliga liv.

– Det har inspirerat mig och gjort mig till en mycket bättre människa. Mitt eget avtryck är ungefär hälften mot tidigare, vilket känns väldigt bra. Hela familjen är numera weekday vegetarians som vi kallar det. Vi äter vegetarisk kost under veckodagarna men på helgerna äter vi kött om det är lokalt och ekologiskt framställt.

Foto: Mattias Fredriksson

Det är inte helt utan komplikationer som Greg har förändrat sitt liv som äventyrare. Genom de val han numera gör blir han exempelvis exkluderad för en del projekt till exotiska skiddestinationer och det finns en gräns för hur långa turer i hemmabergen han hinner med på grund av tidsbristen, som blir en faktor när han valt bort skoter som transportmedel. Mellan varven tvivlar han på om allt det vi människor gör spelar någon som helst roll i slutändan.

– Ibland är det svårt för mig att ens göra förändringar i min egen familj och att få alla att göra de rätta valen. Det är ännu mer frustrerande att se på världen och inse hur maktlösa vi egentligen är, säger Greg allvarligt.

– Fast sedan ser jag positiva effekter av vad jag själv gör som ganska ofta inspirerar andra. Vi måste alla försöka
och om du kan förändra något i din umgängeskrets så kan det inspirera andra. Tillsammans kan vi alla bidra till en större förändring.

Foto: Mattias Fredriksson

En stor del i allt hållbarhetsarbete handlar om att ändra folks attityd och inställning. Allt du gör när det kommer till miljövänliga och ekologiska val är idag dyrt. Om du vill klimatkompensera dina flygningar kostar det oftast extra. Att köra elektrisk eller hybrid bil är också dyrare, i alla fall initialt. Det måste bli coolt att bry sig och det är vad Greg försöker hjälpa till att skapa med sina projekt och sin livsstil.

Över tid kommer det bli rimligare kostnader för kloka och bra val, men det går för sakta och det gör att för få bestämmer sig för de här viktiga valen. Speciellt i Kanada, och Nordamerika generellt, går det trögt.

Foto: Mattias Fredriksson

Med några få undantag har företag i skidindustrin inte växlat över till speciellt hållbar produktion. Det är kanske i första hand klädmärkena som tagit ett större ansvar för att reducera sitt avtryck. 

– Patagonia leder definitivt utvecklingen i den globala klädindustrin när det kommer till hållbarhetsfrågor men allt fler företag följer efter och tar mer ansvar. Det är härligt att se, säger Greg, som själv påverkat sin sponsor Arc’teryx att tänka mer på hållbarhetsfrågor.

Konsumenterna har börjat uppmärksamma att de kan handla med sina värderingar. De kan stödja företag som representerar deras värderingar, vilket är en ganska ny trend, åtminstone i Nordamerika, och en väldigt positiv utveckling.

Foto: Mattias Fredriksson

En fyrhjulsdriven elbil och en elskoter står högt på Gregs önskelista just nu.

Jag har ett år kvar på leasen för den Chevrolet Bolt som jag har nu. Ibland hyr jag en Tesla eller motsvarande om jag behöva mer räckvidd och om avstånden är stora. En elektrisk skoter skulle ge mig en chans att återigen komma djupare in i bergen. Tiden är det som begränsar mig.

Förut använde Greg ofta en motordriven skoter för att korta ned anmarscherna då han gjorde långa skidturer och traverser, de dagarna är definivit över.

– I skidsvängen tycker de flesta fortfarande att det är coolt att ha en stor truck, en kraftfull skoter och få säger nej till heliskiing om det erbjuds. Jag tycker det är väldigt mycket coolare att göra samma aktiviteter men genom att lämna ett väldigt mycket mindre avtryck. – Det är vad jag försöker vara en förespråkare för. Det har tagit ett tag men jag känner att attityden i skidindustrin börjar ändra sig.

Greg Hill

Ålder: 44 år

Bor: Revelstoke, Kanada

Familj: Fru Tracey och barnen Charley och Aiden.

Aktuell Med filmen: Electric Greg från Salomon TV

 Instagram: @_greghill_

Med så många höjdmeter i benen kanske Greg Hill kan ge en del bra tips om hur du bäst gör när du turar? Det kan han. Läs hans råd här nedan.


Text: Mattias Fredriksson • 2020-12-30
ArtiklarGreg HillKanadaMattias FredrikssonRevelstokeTopptur

Copyright © 2020 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top