Caroline Strömberg, ett hårt åkande och talande exempel för utvecklingen. Foto: Anna Öhlund

Ledare

Ledare: So long Pink It and Shrink It

Mindre pastellfärgade och blommiga skidor och mer tjejer som rippar och åker hårt. Chefredaktör Liljeroth ger tummen upp til den prylutvecklingen.

Text: Tobias Liljeroth • 2021-11-11 Uppdaterad 2021-12-07

I åratal har Pink It and Shrink it varit skidbranschens sätt att skapa skidor och pjäxor för kvinnliga åkare. Skidor i pastellfärger, blomdesign, loggor i skrivstil, ännu mera pastell och fluffiga innerskor, fluffiga öronlappar på hjälmar, fluff på vi-vet-inte-vad. Och försökte du hitta skidor eller pjäxor i ett flex styvare än tuggummi för duktiga tjejer med små fötter och kort höjd över havet var det länge snudd på omöjligt.

Den stora skidmarknaden i världen återfinns till stor del i alpländerna, där även de största producenterna av skidutrustning är lokaliserade, och deras tradition har inte alltid linjerat med vår skandinaviska skidkultur. Att kvinnor faktiskt vill åka skidor har inte alltid verkat givet och prylmarknaden har sett ut därefter. Tyvärr.

Eventet Girls Day Out bjuder under våren in till inspirerande skiddag på Skutan. Foto: Sofia Sörlin

Duktiga, svenska tjejer och kvinnor har inte sällan fått nöja sig med pjäxor som sitter sladdrigt med onda fötter och kramp som resultat. Eller åkt på skidor som antingen varit för små och mjuka, eller för stora och hårda. Bägge med långt ifrån samma prestanda som sina manliga kompisar och partners, och det till i princip samma kostnad. Det är inte riktigt på det sättet man bygger vare sig återkommande kunder eller entusiastiska skidåkare, oavsett kön.

De senaste åren har det skett en glädjande utveckling där allt fler skid- och pjäxmärken satsar på prestandaprylar för kvinnliga åkare som åker skidor hårt eller går på långa toppturer. Det var som att ett litet fåtal märken var tvungna att ta en – i andra märkens ögon alltså – risk för att visa att det de facto gick alldeles utmärkt att sälja skidor och pjäxor till en målgrupp av kvinnor som inte bara fokuserar på att dricka Aperol Spritz på uteserveringen i solen, som vissa skidmärken verkar ha trott varit den enda agendan, utan faktiskt skitar ner skaljackan, svettas i bergen och åker hårt. Det var på tiden. 

Communityskidan Mothertree från Extrem.

Men visst, ännu har vi en bit att gå innan utbudet på skidbutikernas hårdvaruhyllor är helt representativa men vi är en bra bit på vägen och mer är på gång på de närmaste åren. Det tillsammans med en retorik och storytelling från sagda märken där tjejer som rippar är en given målgrupp och inte en udda företeelse.

Att man inte behöver göra avkall på budskapet och inriktningen har ju Extrem och InspireUs visat med sin lyckade och hyllade co-lab Mothertree, gjord med 100% input från kvinnliga åkare och med design av kvinnliga konstnärer. En skida som efter något år fick en unisexversion, alltså tvärtemot vad som är brukligt i skidvärlden.

Och när Fischer gjorde en rosa friåkningsskida förra året var det skidvärldens män som sprang benen av sig för att få den under fötterna. Pink it, and grow it är kanske framtidens melodi?


Text: Tobias Liljeroth • 2021-11-11
ArtiklarInspireUsledare

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top