5fd9324c26536

Nyheter

Hjälmtvång på skidresor

Reseföretaget Xtravel inför till vintern obligatoriskt hjälmtvång för alla sina gäster.

Text: Åka Skidor • 2008-08-26

Alla som åkt skidor de senaste fem åren har kunnat notera att hjälmanvändandet fullkomligen exploderat i skidanläggingar både här hemma och i resten av skidvärlden i takt med att hjälmarna blivit bättre, lättare, skönare, mer välventilerade och, hur konstigt det än kan låta, snygga. Men den främsta anledningen är nog ändå att utvecklingen på skidor har skruvat upp farterna rejält, främst i pisten.

Svenska Xtravel är den första researrangören i världen som går så långt så de inför obligatoriskt hjälmtvång för samtliga sina gäster. Xtravels VD, Eric Asmussen, miste sin pappa i skidbacken förra vintern under väldigt dåliga väderförhållanden och en enormt otur, vilket resulterade i att han inte såg att backen svängde till vänster och därför istället ofrivilligt åkte rakt ut över ett stort stenparti där han slog i huvudet kraftigt och bröt ryggen på två ställen.

– Det är inte alls säkert att pappa skulle ha överlevt olyckan även om han hade haft hjälm och ryggskydd på sig, men det blev en enorm väckarklocka för mig och förhoppningsvis för alla runt omkring mig, att en olycka kan ske så snabbt och vara helt omöjlig att förhindra. Och finns det då säkerhetsutrustning som är lätt, snygg och smidig som kan lindra och många fall helt förhindra eventuella skador som resultat av diverse olyckor på berget och i parken, ser jag ingen anledning till varför inte alla har, framförallt hjälm, på sig, säger Eric Asmussen.

Hjälm och skyddsutrustning är bra tycker vi här på redaktionen, som helst ser att alla skyddar sig på lämpligt sätt, både på berget och efter skidåkningen. Däremot är vi skeptiska till att gå så långt som att tvinga skidåkare att bära hjälm, något som fortfarande borde vara individens egna beslut.


Text: Åka Skidor • 2008-08-26
Nyheter

Copyright © 2020 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top