Nyheter

Skidor ökar mer än snowboard

Skidåkarna blir fler och fler i våra backar medan snowboardåkarna minskar. Det visar den senaste statistiken från SLAO, Svenska Liftanläggningars Organisation.

Text: Åka Skidor • 2009-01-30 Uppdaterad 2020-12-16

Förra säsongen rasade andelen snowboardåkare till enbart 9,7 procent, vilket
är den lägsta siffran i mätningen för denna kategori.

Siffrorna visar att 87,7 procent förra säsongen valde att åka på vanliga
skidor (traditionella, carving och twintips) vilket är den största andelen
sedan 1995. I mätningarna hade snowboard sin topp under åren 1997-2001 med
en andel på omkring 20 procent i backarna men andelen har därefter sakta
dalat.

Statistiken visar att snowboardåkarna de senaste fyra åren har minskat med
fyra procentenheter samtidigt som skidåkarna har ökat med åtta
procentenheter.

Enligt SLAO:s vd Hans Gerremo beror snowboardens minskning på carvingskidornas
intåg i skidbackarna. Trenden har vänt och allt fler snowboardåkare har
återgått till skidor som carving eller twintips. Men åkarna är inte jämnt
fördelade över landet:

– Siffrorna är ett snitt. I vissa anläggningar kan representationen av
snowboardåkare vara fler, ända till 30-40 procent på vissa ställen, säger
Hans.

Andelen telemarkåkare uppgår i mätningen till 0,8 procent som kan jämföras med
toppmätningen 1998 med 3,2 procent. Andelen åkare som valde andra åkdon som
exempelvis snowblades uppgår till 1,8 procent vilket betyder att även denna
kategori får allt lägre siffror. För fyra år sedan låg siffran på sin topp
med 5,6 procent.

Siffrorna grundar sig på en undersökning bland SLAO:s medlemsföretag och
består av totalt 1,6 miljoner registrerade åk i 40 anläggningar runtom i
landet och görs genom stickprov under en 6-veckorsperiod.


Text: Åka Skidor • 2009-01-30
Nyheter

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top