
5fd9342089c19
Skidkläder med extra färg
Sverige har fått ett nytt skidklädesmärke - Colour. Inspirationen kommer lika mycket från skidkläder som ett välkänt svenskt jeansmärke som tagit världen med storm.
– Vi ska bli sporthandelns Cheap Monday, säger Thor Kruse skrattande när han
ska förklara sitt nya klädmärke Colour.
Affärsidén är att göra färgglada, tekniska skid- och snowboardkläder till lågt
pris. Det låter ungefär som ett housebrand men Colour ska ha högre modegrad
och funktion och även sätta ihop ett team för att bygga varumärket.
– Det finns många fina, men dyra kläder, säger Thor. Vi ska göra snygga och
funktionella plagg med bra passform som ska kosta under 2.000 kronor styck.
Thor Kruse driver företaget Chunk Distribution som bland annat säljer Oakley
och Armada. Försäljningen av Oakley kommer snart att upphöra och ett nytt
varumärke är på väg in samtidigt som han startar upp Colour.
Colour vänder sig till skidå- och brädåkare i alla åldrar men stilen kommer
att vara ung och färgglad. Den första kollektionen rymmer tre jackor och tre
byxor för killar och två jackor och två byxor för tjejer. Till nästa år
planeras också en juniorkollektion.
– Första responsen på märket har varit fantastisk, säger Thor. Vi har idag
runt 25 svenska butiker som vill sälja märket nästa vinter och vi kommer att
nöja oss med dem. Därtill kommer tre butiker i Danmark, ett par i Schweiz
och en i Österrike.
Colour kommer även att säljas på nätet men då bara genom Junkyard och
Alpingaraget. Fler butiker har varit intresserad av nätförsäljning men Thor
vill hålla distributionen tajt det första året så att de butiker som är med
från början ska känna av efterfrågan.
Teamet kommer till en början att bestå av tre åkare; skidåkarna Niklas
Karlström och Johannes Andersson samt snowboardåkaren Gustav Een. Dessa ska
dels sprida märket på gräsrotsnivå och dels komma med designidéer till
märkets designer. Vem det är som ritar Colours kollektion hålls hemligt
eftersom personen även har andra designuppdrag i branschen. Nästa steg för
Colour blir att utveckla en sommarkollektion som även den kommer att ha sina
rötter i brädsport.
Av: Martin Willners
Text: Åka Skidor • 2010-02-24
Nyheter