
Måns Bertz-Wågström har högtflygande planer på Swedish Slopestyle Tour. Foto: Adam Forsberg
Swedish Slopestyle Tour – större än någonsin
Swedish Slopestyle Tour (SST) går av stapeln med fler tävlingar än någonsin. Det blir tredje säsongen gillt och man har knutit till sig nya sponsorer som är med och satsar i den växande sporten.
Nu är programmet klart för Swedish Slopestyle Tour, som är Sveriges nationella serie för de bästa skidåkarna i slopestyle. I år blir det fler deltävlingar än tidigare.
“Vi har under de gångna säsongerna sett en positiv utveckling för freeskiing. Intresset är stort och landets klubbar och anläggningar gör en fantastisk insats genom sitt engagemang. Vi vill också hylla åkarna som alltid är positiva och med rätt attityd gör SST till något otroligt roligt att vara delaktig i”, säger Anders Norin, ansvarig för SST.
Touren startar i Kiruna över luciahelgen och avslutas i Lindvallen i april. De tre bästa resultaten räknas i sammandraget, 20 killar och 6 tjejer bjuds in till finalen.
Förutom fler deltävlingar har SST inlett ett samarbete med nya sponsorer för säsongen. De är Dr Zipe, Nescafé och Scandinavian Rails.
– För oss på Scandinavian Rails är det självklart att bidra till en bra verksamhet i Sverige. Jag har levt nära sporten sen den föddes och det är på gräsrotsnivå man kan göra skillnad. Där finns en härlig energi och glädje som är värd att visa och sprida. Det säger David Ny, VD på Scandinavian Rails och expert på att bygga slopestyle-banor.
SST 2014/15
Kiruna 12-13/12
Kungsberget 13-14/2
Vännäs 21-22/2
Hammarbybacken 28/2-1/3
Åre 7-8/3
Kläppen 20-22/3
Lindvallen FINAL 17/4
Läs mer om SST här
Text: • 2014-11-15
Nyheter