
Foto: Mattias Fredriksson/mattiasfredriksson.com
Ny framtid för La Grave
Efter en tids osäkerhet kring framtiden för den legendariska offpistskidorten La Grave i Frankrike, har nu en lösning äntligen kommit på plats.
Som Åka Skidor tidigare skrivit om har det varit en stor osäkerhet kring den mytomspunna liften i den franska offpistskidorten La Grave. Liften, som byggdes 1976 och formellt ägs av kommunen i La Grave, har drivits av Denis Creissels, ingenjören som en gång byggde den, sedan 1987 då han skrev på ett leasingkontrakt på 30 år. Ett kontrakt som nu löpt ut, varför kommunen drog igång en budprocess för att hitta en ny operatör för Téléphériques des Glaciers de La Meije (TGM). Nu är det klart att det blir SATA som tar över från och med den 15 juni nu i år. Företaget driver sedan många år tillbaka den närliggande jätteskidorten Alpe d’Huez, någon timmes bilfärd bort. Kontraktet kommer skrivas på 30 år och därmed är framtiden för La Grave säkrad.

Men exakt vad som kommer hända nu är lite mer osäkert. Åka Skidor har varit i kontakt med David le Guen vid TGM som dock har avböjt att kommentera frågan närmare, och att han kommer att träffa SATA nästa vecka. Enligt uppgifter på alpedhueznet.com är SATA:s plan att investera 10 miljoner Euro under de närmsta åren. I det ingår bland annat att bygga en tredje etapp på gondolen, från nuvarande toppstation på 3200 meter till toppen av den nuvarande släpliften på 3600 meter, som ska vara färdig 2021. Man planerar även att renovera den nuvarande liften och dess tillhörande restaurangbyggnader, samt ta bort den märkliga stolliften under mellanstationen P2 som aldrig använts. Enligt alpedhueznet.com planerar SATA även att behålla befintlig personal och utöka öppettiderna. Liftkortspriserna ska även ligga kvar på samma nivå enligt SATA.

La Grave har som bekant inga pister (förutom ett par snuttar på glaciären längst uppe på berget) och många har varit oroliga att den unika själen i byn ska försvinna.
– Liften ska fortsätta att vara att vara ett sätt att transportera sig upp på berget. Vallons de la Meije och Chancel (de två huvudsakliga dalgångarna som man når från liften, reds anm) kommer fortsätta att vara lika naturliga som idag, säger kommunen i ett uttalande.

– Jag är mycket positiv till det som sker i La Grave men har inte fått in all fakta än, säger Pelle Lång, grundare av Skiers Lodge och den som en gång i tiden mer eller mindre på egen hand satte La Grave på den internationella skidkartan.
Med andra ord, La Grave kommer att fortsätta att vara lika vilt och naturligt som förut, bara med en bättre lift. Vad exakt som kommer att hända är däremot höljt i dunkel. Och det finns farhågor att Alpe d’Huez ämnar att skapa ett megaskidområde genom en koppling till Les 2 Alpes på andra sidan dalgången, och sedan vidare till La Grave på andra sidan berget. Men för nu är framtiden säkrad för västvärldens mest unika skidort.
La Grave – det hotade paradiset
Crowdfunding för La Graves framtid
La Grave – skidvärldens mest unika lift
Alpernas 10 mäktigaste skidåk
Text: Tobias Liljeroth • 2017-05-02
Nyheter • Frankrike • La Grave