Marcel Hircher. Foto: Maria Knoll/The Mountain Studio

Freeride

Marcel Hirscher går stort på FWT-facet i Fieberbrunn

Marcel Hirscher visar att han har koll på skidåkning utan en massa röda och blå portar i vägen.

Text: Tobias Liljeroth • 2021-03-15 Uppdaterad 2021-03-15

Ja, du läste rätt. Världens nästa bästa, manliga alpinåkare genom tiderna, Österrikaren Marcel Hirscher, dök upp under FWT-stoppet i Fieberbrunn i helgen och visade att även fast han numera är pensionerad från racingen så är han inte främmande att kötta på ordentligt. Den gode Hirscher körde samma åk på Wildseeloder som världens främsta friåkare precis gjort upp om ära och berömmelse på (med stora svenska framgångar) och hoppade till och med samma gap som Kristofer Turdell gjorde under sitt åk. Och fasen vet om inte Hirscher till och med gjorde det med lite mer stil ändå. Nu hade han ju i och för sig inte ett helt tävlingsåk i benen innan sagda ravin men han satte sitt hopp med en stil och finess som få avdankade alpinåkare kan visa upp.

Sedan tidigare har ju Aksel Lund-Svindal kört friåkning i Alaska och Nordnorge framför Field Productions kameror och visat att kan betydligt mer än att “bara” åka portar. Men den alpinåkare som kanske nått längst som friåkare är utan tvekan Daron Rahlves, amerikanen som vunnit både Hahnenkamm och Wengen i störtlopp, har haft en lång och framgångsrik karriär med mängder av filmframträdanden genom åren. Är Marcel Hircher nästa åkare att ta klivet? Vi får helt enkelt se.

För övrigt kan vi notera att Hirscher bär skidkläder från ett helt nytt, svenskägt skidklädesmärke med namn The Mountain Studio. Bakom märket ligger Stefan Engström och Peter Blom som på 1980-talet startade ett litet svenskt klädmärke som kom att kallas Peak Performance. Vi lär få återkomma även i det ämnet.


Text: Tobias Liljeroth • 2021-03-15
NyheterFreeride World TourMarcel Hirscher

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top