Tävlingen Ride The Cow i Hemavan anpassar sig och behåller sitt "id" trots pandemi. Foto: Ride The Cow

Tävlingen Ride The Cow i Hemavan anpassar sig och behåller sitt "id" trots pandemi. Foto: Ride The Cow

Nyheter

Tävlingen Ride The Cow körs i nytt format

Då den fysiska tävlingen inte kan genomföras körs istället en videotävling för att hålla Ride The Cows anda levende även denna pandemivår.

Peter Nilsson • 2021-04-09

Huruvida tävlingar kan genomföras eller inte genomföras har varit en ständigt aktuell fråga den här vintern. Det har varit stora förändringar i hela den alpina världen och tävlingskalendrar som tidigare varit mer pålitliga än schweiziska regionaltåg har plötsligt börjat kastats om hejvillt.

Tävlingen Ride The Cow i Hemavan har även den varit ett ämne för diskussion. Tävlingsorganisationen är förvisso van vid att yttre faktorer kan påverka planeringen och de har genom årens lopp lyckats anpassa tävlingsformatet. 2018 var exempelvis väder- och snöförhållandena fel under hela tävlingsperioden, vilket resulterade i att åkarmötet på toppen av Kungsliften till många av de deltagande åkarnas stora förvåning visade sig vara starten för ett race i klassisk Chinese-downhill-stil ner till botten av liftsystemet. En bra lösning när förutsättningarna inte stämde.

Till årets upplaga av tävlingen är det istället pandemin som ställer till det. Återigen visar det sig att tävlingsledningen i Hemavanfjällen har ett undangömt i rockärmen. Årets upplaga av Ride The Cow blir en filmtävling som avgörs på Instagram.

Såhär skriver tävlingsarrangörerna på sin hemsida:

Pandemin fortsätter slänga grus i snön så för både folkhälsans och ansvarig myndighets bästa måste vi tyvärr meddela att även Ride the Cow 2021 inte kommer att genomföras på plats i Hemavan. Men misströsta icke! För att hålla traditionen och inspirationen vid liv har vi slagit oss samman med Untracked Film Tour för att styra ihop en tävling med fina priser som kan utföras oavsett var du befinner dig.

Låt oss presentera: #RidetheCowid! Använd hashtaggen för att visa hur du håller kossans låga vid liv trots pandemitider via en video på instagram, bara din egen fantasi sätter gränserna. Kanske är du ute och sladdar slask i pisten, testar monoski för första gången, tränar upp rövmusklerna inför nästa säsong med jägarställning i trapphuset, kollar på skidfilm iklädd full skidutrustning eller lär upp nästa generations skid- och brädåkare i parken. Tänk Ride the Cow ID, alltså något som du tycker visar vad Ride The Cow är och som representerar tävlingens själ och känsla. Filmen behöver inte nödvändigtvis vara från den här säsongen.

En jury bestående av tävlingens arrangörer utser 3 vinnare av ärofyllda utmärkelser och sjyssta priser från bla. Salomon och SCOTT Sports. Första pris är den hajpade bindningen Salomon Shift. Bedömning sker utifrån de klassiska kriterierna från tävlingen, men med möjligheter till väldigt öppen och friåkande tolkning. Sista dag att ladda upp ditt bidrag är söndag den 25 april och vinnarna kontaktas och publiceras via Instagram kort därefter.


Copyright © 2020 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top