Jämtland

Topptur.se tillbaka med ny säsong

Topptursrävarna Per Jonsson Öhlin och Henrik Westling är här med en ny säsong av sina populära digitala guide Topptur.se.

Text: Anton Furuland • 2023-01-24

För lite mer än ett år sedan lanserade duon Per Jonsson Öhlin och Henrik Westling sajten Topptur.se – en digital guide till dels de bästa toppturerna i Jämtland, och dels en bruksanvisning till både hur du går på tur och vad du behöver för prylar.

Det är en fördel om du gillar att åka bil när du ska göra topptursguide i Jämtland. Foto: Darren Hamlin

Nu är man här med en säsong två – det tack vare ett väldigt stort intresse för fjolårets avsnitt.

– Säsong 1 hade vi mer tittare och buzz än vad vi hade kunnat ana. Det har gjort att vi fått med oss många partners och med det kommer ju också ett krav om att vi ska leverera, säger Per Jonsson.

Black Diamond, Naturkompaniet, ATK, Dalbello, Haglöfs, Chimpanzee, Hydro Flask, Naturkompaniet, Hestra är nu alla med på tåget och vi törs säga att det nog utan problem kommer levereras från Per och Henrik. För energi, idéer och kunskap saknas knappast.

– Vi satsade på att göra något informativt och det måste ha funnits ett hål där som vi fyllde. För folk verkade verkligen gilla det, säger Henrik Westling, som är också mannen som för ett gäng år sedan gick och åkte Jämtlands samtliga fjälltoppar, och dessutom är medförfattare till boken Toppturer i Jämtland.

Dit Henrik pekar går man. Foto: Darren Hamlin

Förutom att knata avundsvärt många höjdmeter varje vinter så är Henrik dessutom butikschef på Naturkompaniet och har god pejl på vad som efterfrågas av svenska skidåkare.

– Topptur är det hetaste och i våran sfär av skidåkare är trenden tydlig. Alla köper bindningar med gå-funktion, alla ska upp på skuten. Då är det nog rätt naturligt att det finns ett sug på en digital guide som topptur.se, och att det görs på svenska.

Under inspelningen av säsong 1. Foto: Darren Hamlin

Nu är planen att utveckla topptur.se ytterligare, berättar Per och Henrik, och det kommer bli ännu mer utrustnings- och handhavande tips. Till exempel kan man hoppa in specifikt och gräva på en viss bindning.

Grundplåten däremot kommer vara sig lik med en svårighetsgradering från 1-4 på både hela områden och specifika avsnitt för att man ska hitta en passande nivå för en själv.

Detsamma gäller själva huvudidén att Per och Henrik besöker ett visst område och levererar både lite längre och kortare klipp därifrån.

Under säsong 1 besöktes specifika platser inom fyra jämtländska områden –Åre, Offerdal, Skäckerfjällen och Sylarna – men den listan blir nu ännu längre med bland annat Lunndörren, Bunnerfjällen, Helags, Blåsten, Huså och Bydalen.

Alla produktfilmer är filmade och det blir det mesta du kan tänka dig behöva för topptur. Handskar, skida, bindning, pjäxa, säkerhet, navigation, snösäkerhet, stighudar. Generell säkerhet. Kommunikation, navigation. You name it.

Avsnitten om olika topptursområden kommer däremot filmas on the go.


Läs mer om Henrik Westling:

Kungen av Jämtlands fjälltoppar


Vad är er drivkraft bakom det här projektet?

– Vi vill inspirera folk och få fram att det är kul. Det är ju därför man är på fjället, säger Per.

Samtidigt understryker båda att Topptur.se inte är någon slags quick fix för den som bara pang-på vill dra ut och topptura. Du behöver också själv lägga manken till.

– Du kan inte bara titta på våra filmer och sen dra ut. Du får absolut ett grepp om ett visst område eller tur, men sen måste du ändå ta fram karta och kompass och guidebok.

Den som har hängt med Per och Henrik på sociala medier senaste veckorna har kunnat se duon vara i Bydalen och filma, så vi väntar med spänning på nästa avsnitt.

Tills dess kan du checka in första avsnittet av säsong 2 som redan ligger ute. Det är klassikern Snasahögarna, graderat till svårighetsgrad 2 av 4, och som filmades i våras.


Text: Anton Furuland • 2023-01-24
NyheterÅreBydalenfilmguideHenrik WestlingJämtlandOfferdalPer Jonsson ÖhlinSkidfilmSnasahögarnaStorulvånToppturTopptur.seVideo

Copyright © 2020 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top