Full Tilt gör sin sista säsong.

Pjäxor

Full Tilt blir till K2 och historien om den tredelade pjäxan

Årets säsong är den sista för pjäxmärket Full Tilt som blir till K2. Men historien om den tredelade pjäxan började redan 1981.

Text: Tobias Liljeroth • 2021-10-15 Uppdaterad 2021-12-07

Hösten 1980 släppte Raichle den första varianten av sin klassiska Flexon, en pjäxa som gick tvärtemot den tidigare dogman i skidvärlden genom att den hade det tredelat skal med en tunga som skötte flexet. Just den idén kom från ingenjören Al Gross som tidigare hade jobbat på NASA med att utveckla rymddräkter, från vilken han tog konstruktionen med bälgar som skulle ge pjäxan rätt styvhet och karaktär på flexet. Det sägs att Gros chef på företaget Comfort Products, Eric Giese, hoppade upp på konferensbordet hos Raichle med sina pjäxor på fötterna för att visa hur mycket mer naturligt de flexade jämfört med konventionella pjäxor. Tricket måste uppenbarligen ha funkat för schweizarna köpte hans koncept. Raichle Flexon blev snabbt populär hos världens puckel- och freestyleåkare som nu helt plötsligt slapp få sina arma skenben manglade av dåtidens racepjäxor som var allt annat än förlåtande. Även friåkare som Glen Plake, Seth Morrison och Shane McConkey spenderade stora delar i sina tidigare karriärer i Flexon, och Bill Johnson vann OS-guld i störtlopp i Sarajevo 1984 i ett par. Som mest sålde Raichle 400 000 par Flexon per år och man hade svårt att hinna med att producera tillräckligt med pjäxor trots en nyöppnad fabrik.

Eric Giese tog idén med en tredelad skidpjäxa till Raichle. Resten är skidhistoria. Foto: Full Tilt

I slutet av 1980-talet somnade den dåvarande ägaren Peter Werhan vid ratten och dödades i en bilolycka. Hans fru Beatris tog över men 1996 stod företaget på randen till konkurs och köptes upp av Kneissl där succén uteblev. 2001 såldes Kneissl till Roces och varumärket Raichle upphörde, ihop med produktionen av pjäxor. Seth Morrison sägs ha köpt upp ett stort lager av pjäxor och Ebay blev en guldgruva för Flexonåkare som letade nya reservdelar till sina gamla pjäxor, vilket behövdes eftersom speciellt spännena gick sönder i parti och minut.

Annons för Rachle Flexon-5, tidigt 80-tal.

2004 köpte K2 Sports de gamla Flexonformarna med målet att ge sig in i pjäxbranschen. De gjorde däremot inget med sina planer och när K2 köpte Line Skis i 2006 beslöt sig Line för att återlansera Flexon under varumärket Full Tilt. 2008 lanserades pjäxorna i USA, till stor glädje för inte minst Seth Morrison och mängder av andra friåkare över hela världen. Och inte minst de som hade behållt sina gamla Flexon och var i desperat behov av reservdelar.

I samma veva, 2003, började Glen Plake att jobba med italienska Dalbello för att ta fram en tredelad pjäxa som var baserad på samma tanke som Flexon men i en modern skepnad. Resultatet blev Dalbello Krypton med sin Cabrio-design som kombinerade ett tredelat skal med flextunga och moderna spännen.

Roces har fortsatt att tillverka en modiferad variant av Flexon under varumärket Roxa. Som numera har ett bekant ansikte med tuppkam som ambassadör. Just det, Glen Plake.

Full Tilt blir K2.

Säsongen 21/22 kommer dock att bli varumärket Full Tilts sista och från och med nästa säsong kommer de att integreras i K2:s övriga pjäxutbud som en egen produktlinje. Dock med samma design och tänk kring tredelade skal. Och skenben över hela skidvärlden är glada för att konstruktionen lever vidare.

fulltiltboots.com


Text: Tobias Liljeroth • 2021-10-15
PrylarFull TiltK2Prylnyheter

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top