5fd932d78ab1f

Nyheter

Peak Performance byter logga och image

Det svenska konfektionsföretaget Peak Performance byter utseende på logo och företagsnamn. Den gamla indianen får vila i frid och istället är det ett P format efter spetsiga bergstoppar som är den nya logon.

Text: Åka Skidor • 2009-01-23 Uppdaterad 2020-12-16

Företagsnamnet får ett nytt typsnitt och skrivs ihop till ett ord
för att det inte längre ska förkortas till bara Peak. För den nya formen
står designbyrån Stockholm Design Lab.

– Det här är ingen revolution, snarare en ny frisyr, säger Jerker Nyman som är
ny försäljningschef i Sverige för Peak Performance. Den stora fördelen med
den nya logotypen är att den pasar på fler produkter och därför blir märket
tydligare när vi kan använda oss av samma logo på alla produkter.

Den nya logon lanseras under våren i Peak Performance annonser och andra
marknadsföringsaktiviteter. Till hösten finns den på alla produkter.

Ny logo är inte den enda förändringen hos Peak Performance.
Tidningen Peak Performance Magazine läggs ned och istället startar de
tidningen Peak Performance Journal som ska komma ut två gånger om året.
Förutom namnbyte kommer innehållet att handla mer om mode, kvinnor och ett
liv i premiumsegmentet. Sportbiten och det svenska ska tonas ned och
istället ska Peak Performance bli ett internationellt varumärke med hög
modegrad.

– I Sverige kommer Peak Performance fortsatt att ha en sportig profil med
skidåkning i både rötter och hjärta, säger Jerker. Internationellt vill vi
dock förändra imagen och bli mer av ett modemärke i premiumsegmentet. Det är
i casualsegmentet som den stora potentialen finns för märket.

En tredje nyhet är att Peak Performance startar en webbradiokanal som
spelar musik dygnet runt på företagets hemsida. Den musiken kommer också att
spelas i samtliga Peak Performance General Stores runt om i världen för att
skapa en enhetlig stil.

Förutom satsningen på casualsegmentet kommer även golf och träning att få
ökade resurser. Golf är sedan ett par år ett året runt segment och ett
väldigt viktigt redskap för att bygga Peak Performances varumärke i Europa.
Träning har funnits med som segment lång tid, men nu ska det bli en riktigt
satsning på plagg för löpning och träning på gym. Resultatet kommer att
synas från våren 2010.

Skidkollektionen delas upp i fyra delar: Heli, Supreme, Ski och Black
Light. Heli är tekniska skalplagg i lite baggy passform. Supreme är mer
glamour och tänkt främst för Mellaneuropa. Ski är den traditionella och
största kollektionen.

– Ski är vår bas och den kollektionen där vi kan leka lite mer med färger och
mönster, säger Jerker. Här ligger volymen och här jobbar vi också med carry
overs som finns med över flera säsonger.

Till sist finns Black Light som är en teknisk outdoorkollektion med ganska
tajt passform.

Av: Martin Willners

Peak Performance byter logga och image
Peak Performance byter logga och image
Peak Performance byter logga och image


Text: Åka Skidor • 2009-01-23
Nyheter

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top