Åka Skidor är Europas bästa magasin. Foto: Oskar Enander och Mattias Fredriksson

Åka Skidor

Åka Skidor utsedd till Europas bästa magasin

Åka Skidor har tilldelats priset Magazine of the Year i tävlingen European Publishing Award i konkurrens med flera hundra andra titlar.

Text: Åka Skidor • 2021-04-15 Uppdaterad 2021-12-07

Story House Egmonts populära skidmagasin Åka Skidor har tilldelats priset Magazine of the Year i tävlingen European Publishing Award. Den prestigefyllda utmärkelsen tillkännagavs i samband med ett digitalt event under torsdagen. Den årliga tävlingen European Magazine Award arrangeras av det tyska medieföretaget Oberauer och delas ut i samband med European Publishing Congress den 15 juni. Redan nu står det klart att Åka Skidor tagit hem förstapriset i den allra tyngsta kategorin, Magazine of the Year, i tuff konkurrens med flera hundra magasin från olika europeiska länder.

Alla tävlingsbidrag har bedömts av en internationell och namnkunnig jury där bl.a. svenska Readlys VD Maria Hedengren ingår. I Magazine of the Year-kategorin har juryn framförallt tittat närmare på de tävlande tidningarnas kvalitet och kreativitet, och på hur framgångsrika de har varit. Av vinnarmotiveringen framgår att juryn imponerats av Åka Skidors samtida och eleganta design, och känslan av lugn och harmoni”. Åka Skidor lyfts även fram som en stark och positiv förebild inom det ofta underskattade specialintressesegmentet. 

– När det kommer till visuellt och konceptuellt uttryck är det få magasin som kan mäta sig med Åka Skidor, och lägger man därtill tidningens mycket gedigna journalistik så har vi med Åka Skidor ett magasin i världsklass. Därför är det otroligt glädjande men också väldigt välförtjänt att Åka Skidor erhåller denna internationella utmärkelse, säger Johan Taubert, förlagsdirektör på Story House Egmont.  

Vinnare i flera kategorier

Som om det inte vore nog med titeln årets europeiska magasin så har Åka Skidor även utsetts till vinnare i kategorierna Specialintressen, Design och Fotografi. Ett riktigt guldregn är med andra ord att vänta när Sveriges största och Europas äldsta skidtidning, ska motta sina priser den 15 juni.

– Det är helt fantastiskt roligt. De senaste åren har vi jobbat hårt med att renodla Åka Skidors budskap och leverera ännu mer skidinspiration till våra läsare. Vi har ett starkt fokus på att göra riktigt bra reportage och har lyft fram våra fantastiska bilder ännu mer, och det verkar gå hem. Nu satsar vi vidare på att bli ännu bättre i framtiden, inte minst digitalt, säger Tobias Liljeroth, chefredaktör på Åka Skidor.

Juryns motivering

“Åka Skidor was amongst the winners in the categories Special Interest, Design and Photography. Thus, the magazine became also nominated for the main category by the jury – where it was elected as the only winner. The international jury was impressed by Åka Skidor’s overall visual approach. The pictures are of extraordinary style and quality. The magazine’s contemporary and elegant design as well as its calm flow make Åka Skidor a role model within the growing, but often underestimated special interest segment.”

Mer info om European Publishing Awards 2021

Snabba fakta om Åka Skidor
Åka Skidor #1, 1974
Åka Skidor #3-2021

• Åka Skidor startades i november 1974 av bland annat Felix St Clair-Renard och är numera världens näst äldsta skidtidning.
• De första tre åren var Åka Skidor en reklamtidning för den svenska agenturen för skidmärket Dynastar. 1978 blev Åka Skidor en “vanlig” tidning.
• 1979 lanserades den första varianten av den numera ikoniska loggan.
• Åka Skidor skapade sig tidigt en internationell renommé genom att lyfta fram bilderna och låta de ta rejält med plats, vilket inte var så vanligt på den tiden.
• Redaktionen har legat i Åre sedan 1996.
• Åka Skidor har varit tidig med lyfta fram andra actionsporter som toppturer på skidor, monoski, snowboard och mountainbike.

Tobias Liljeroth, chefredaktör. Foto: Emrik Jansson

Tobias Ivarsson, art director. Foto: Erik Leonsson

Intervju med chefredaktör Tobias Liljeroth

Hallå där…Tobias Liljeroth, chefredaktör på Åka Skidor! Åka Skidor bäst i Europa. Vi börjar med den klassiska sportfrågan – hur känns det…?
Det känns… rättvist. Inte för att skryta men jag tycker vi verkligen, verkligen är värda det här med tanke på allt det jobb och all den passion vi lägger ner i varumärket Åka Skidor.

Åka Skidor startade redan 1974 och är idag Europas äldsta skidtidning. Kan du kort beskriva resan fram till idag och vad som gjort tidningen så framgångsrik under så många år?
Det första numret av Åka Skidor kom ut några veckor innan Ingemar Stenmark vann sin första världscuptävling 1974 och satte igång den svenska skidboomen, så tajmingen var ju helt perfekt. Men det som inte många kanske inte vet är att Åka Skidor faktiskt var en sorts reklamkatalog för den svenska agenturen för skidmärket Dynastar, idag hade vi kallat samma sak för content. Bakom tidningen låg bland annat den legendariske skidfotografen Felix St Clair-Renard som spelade sig själv i filmen Snowroller. 1977 blev Åka Skidor en “vanlig” tidning och 1978 lanserades den första varianten av den numera ikoniska loggan. Det som snabbt skiljde ut Åka Skidor från många andra skidtidningar var att man blickade ut från Sverige och bjöd med läsaren ut i den stora, vida skidvärlden och skapade drömmar och förväntningar utöver det vanliga. Plus att man lät bilderna ta ordentlig med plats, vilket var ovanligt vid den här tiden. Fortfarande, 47 år senare så är de storslagna drömmarna och de fantastiska bilderna grundbulten i det vi håller på med. Och jag tror att det också gjort att vi fortfarande finns kvar och lever väl, att vi är trogna vårt ursprung och står fast vid vår egen identitet och stil.

Vilken betydelse har Åka Skidor haft för svensk skidåkning och det svenska skidcommunityt?
Åka Skidor har alltid fungerat som en sammanhållande kraft för entusiastiska skidåkare, långt innan nätcommunities och sociala medier ens var påtänkta.

Och för dig personligen?
Allt. På riktigt, precis allt. Åka Skidor öppnade mina ögon för att det fanns en helt annan värld än småstaden Katrineholm och en helt annan livsstil än den “normala”. Tidningen gav mig inspirationen och modet att packa väskorna och dra till Chamonix och göra min första säsong för en massa år sedan. Det blev början till en kärlek till bergen, livslånga vänskaper och känslan av att jag hade hittat hem i livet. Utan Åka Skidor hade jag aldrig hittat dit, det är jag övertygad om. Att jag sedan skulle landa här som först redaktör och sedan som chefredaktör var ganska osannolikt men det kanske var någon form av öde trots allt.

Om du får välja ut ett favoritögonblick från din tid på Åka Skidor, vad blir det då?
Det är för många för att plocka ut bara ett. Men den gången jag hoppade in i ett träd och bröt armen första åket på en veckas heliskiing i Kanada är inte ett av dem.

Hur ser en idealisk Åka Skidor-dag ut för dig?
En halvmeter nysnö på marken och stadigt mer som fylls på i luften, noll sikt, en gles skog, några bra skidkompisar och en grym fotograf. Och datorn oöppnad hela dagen…

7 snabba

Bästa skidmaten:
Ramen på valfritt pisthak i Japan.

Bästa afterskin:
Le Chamois i Squaw Valley, USA.

Bästa offpisten:
La Grave i Frankrike. Det är inte en åsikt, det är ett faktum.

Bästa on-pisten:
Jag undviker helst att åka pist. Men visst, Peak To Creek i Whistler är rätt skoj måste jag erkänna.

Mest underskattade skiddestinationen:
Washington State i USA. Bra snö och en genuin skidkultur. Och Rosa Khutor i Ryssland men just där har jag tyvärr själv inte varit ännu.

Förebild på berget:
Doug Coombs, Seth Morrison, Ingemar Stenmark, Shane McConkey och ett gigantiskt antal, mindre kända skidvänner genom åren.

Förebild i spalten:
Vår medarbetare och skribent Leslie Anthony för att i över 30 år burit skidinspirationens brinnande fackla. Dessutom måste jag också skicka ett extra tack till våra fotografer Mattias Fredriksson och Oskar Enander, utan deras utomjordiska skidbilder hade inte Åka Skidor varit det den är idag. Och så måste jag självklart tacka Felix St Clair-Renard för att han var så korkad och modig att han startade en svensk skidtidning i en tid när sporten knappt var etablerad i det här landet.

Prenumerera på Europas bästa tidning

Vill du också få Europas bästa skidtidning direkt hem i brevlådan? Klart du vill. dintidning.se/aka-skidor


Text: Åka Skidor • 2021-04-15
NyheterÅka Skidor

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Scroll to Top