Whistler ägs av Vail Resorts. Foto: Whistler Blackcomb.

USA

Rekordstort intresse för Epic Pass

Amerikanska jätten Vail Resorts går förmodligen mot knökade pister med 2,1 miljoner sålda Epic Pass.

Text: Anton Furuland • 2021-12-14 Uppdaterad 2021-12-14

Trängsel och långa köer är ett återkommande problem på flera amerikanska skidanläggningar och till den här vintern finns anledning att befara en värre och långsammare situation än någonsin. Vail Resorts, det största skidkonglomeratet i Nordamerika, har presenterat sina försäljningssiffror för första kvartalet av sitt räkenskapsår och där framgår bland annat att antalet sålda Epic Pass har ökat rejält.

Om du tyckte att påsklovsköerna i Åre var jobbiga, testa Vail en knökad dag och återkom. Här bild från vintern 19/20.

Hela 2,1 miljoner varianter av multi-liftkortet Epic Pass har sålts för 2021/2022 och det är en markant skillnad jämfört med tidigare två säsonger. 2019/2020 sålde man 1,2 miljoner liftkort, medan man 2020/21 sålde 1,4 miljoner. Det innebär alltså att 47 procent fler kommer att ha tillgång till Vail Resorts skidanläggningarna jämfört med ifjol, men exakt vilken typ av liftkort alla dessa skidåkare införskaffat framgår däremot inte av siffrorna.

Anledningen till det stora ökningen antas vara att Vail Resorts sänkte priserna på Epic Pass med 20 procent. Om det var ett smart drag eller inte återstår att se – men långa köer i Whistler, Park City och Beaver Creek kan vi räkna med i vinter. Frågan är bara hur långa.


Vail Resorts

Skidanläggningar

Beaver Creek
Breckenridge
Heavenly
Keystone
Kirkwood
Northstar
Park City
Seven Springs
Whistler Blackcomb

Mer info

vail.com


Text: Anton Furuland • 2021-12-14
NyheterEpic PassVail

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Rulla till toppen