Skidböcker

Nya boken Åremusen lär ut skidvett till kidsen

Den före detta radikala friåkaren Jon Larsson är aktuell med nya boken Skidvett med Åremusen, som ska lära ut skidvett och pepp till ungar och föräldrar.

Text: Tobias Liljeroth • 2022-02-02 Uppdaterad 2022-02-02

En gång i tiden var Åresonen Jon Larsson en av Sveriges vildaste och hårdast satsande friåkare med egna sekvenser i ett gäng av Free Radicals storfilmer med laddhatten satt käckt på svaj. Och i ärlighetens namn en av de personer inom Sveriges gränser med minst skidvett som gick att uppbringa…

Men även den största av syndare växer som bekant upp och nu, ett antal år senare, och med en egen treåring i släptåg gör Larsson någon form av avbön med den andra boken i serien om den skidåkande karaktären Åremusen.

Precis som den första boken, Åremusen och jakten på den vita hatten, är den skriven av Jon och tecknad av Östersundsbon Anders Suneson.

Jon Larsson och Anders Suneson har kul på jobbet. Foto: Jens Blixth

Målet med boken är att på ett underhållande och lekfullt sätt utbilda och guida både föräldrar och barn till hur man beter sig i en skidanläggning, något som kanske inte alla fått med sig naturligt. 

– Tankarna kring boken är att på ett lättsamt sätt lära barnen om vett och etikett i backen och öppna upp för en diskussion kring ämnet, säger Jon när Åka Skidor får tag på honom under ett äkta jämtländskt busväder. Jag har utgått från SLAO:s regler men även tagit med några personliga anekdoter från min barndom samt reflektioner från min vardag på fjället med en treåring.

– Men framför allt, det ska vara kul att åka skidor. Den punkten missade vi i själva boken och det är ju faktiskt det viktigaste av allt.

Skidvett med Åremusen finns att köpa i välsorterade skidbutiker, på en rad olika bokhandlare på nätet eller direkt via aremusen.se.


Text: Tobias Liljeroth • 2022-02-02
NyheterAnders SunesonÅreÅremusenJon Larsson

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Rulla till toppen