Nedre sittliften i Riksgränsen är trasig
Foto: Riksgränsen

Nedre sittliften i Riksgränsen är trasig

Den 1 mars öppnade Riksgränsen för säsongen och det första som hände var att den nedre stolliften gick sönder. Så nu är det buss till Katterjåkk eller stighudar som gäller för alla som vill upp på berget.

"Vi är lika ledsna som ni över att vår nedre stollift för tillfället är trasig och Riksgränsen gör nu sitt allra bästa för att den snart ska fungera igen."

Så skriver Riksgränsen på sin facebooksida för att meddela att anläggningens nedre sittlift havererat och inte kommer kunna repareras inom en snar framtid. Det gör att hela den nedre delen av berget blir otillgänglig för åkare om man inte är villig att tura tillbaka upp eller åka buss till Katterjåkk och ta sig tillbaka upp till toppen via en ordentlig omväg.

På säsongens andra dag lördagen den 2 mars började det låta märkligt från den nedre stolliften i Riksgränsens skidanläggning, varpå liften omedelbart togs ur drift för att utreda orsaken. Slutsatsen blev att det var en säkerhetsrisk att starta liften igen och istället kontaktandes tillverkarens specialister i Österrike. De hoppade i sin tur på ett plan till Kiruna bara några timmar senare, för att därefter snopet nog bli fast längs vägen på E10 när vägen stängdes på grund av storm.

Alternativet för att ta sig upp till åkningen är buss plus knapplift gånger två. Foto: Riksgränsen

Tillslut kom liftteknikerna fram och kunde konstatera att liftens växellåda är trasig och måste repareras. Eftersom liften är så pass gammal finns det inga extra växellådor att få tag på så Gränsens trasiga behöver transporteras till Österrike för att lagas på plats hos tillverkaren.

Prognosen och förhoppningen i nuläget är att liften ska vara i rullning igen till mitten av april och påsk. Fram tills dess erbjuder Riksgränsen transfer med buss de tre kilometrarna till Katterjåkk där gäster kan ta en knapplift för att komma upp till Nordalsliften, och därifrån ta sig till toppen och den övre stolsliften.

Den trasiga liften (nr 5) nedan markerad i orange, och den alternativa rutten till toppen av skidsystemet i lila, via: buss Riksgränsen - Katterjåkk, knapplift upp med Katterjåkkliften (nr 1) vidare till den ökända flaskhalsen till knapplift Nordalsliften (nr2), alternativt solliften (3) och vinkelliften (4). Den övre stolliften (nr 6) är fortfarande i drift.


Deen nedre stolsliften byggdes i mitten på 70-talet och har haft ett växellådehaveri tidigare under påsken 1988, men då fanns det lite bättre tillgång på reservdelar och liften kunde enligt uppgift lagas på mindre än 48 timmar. Så att en mer än 40 år gammal lift tillslut går sönder är väl inget som är så förvånande egentligen, men synd när förhållandena på berget är bland de bästa i Sverige för tillfället. Förhoppningsvis kan det elda på diskussioner från ledningens håll om att det kanske är läge att fundera på att uppgradera sig från att vara en av landets anläggningar med äldst liftar.

Några frågetecken kvarstår dock om situationen och vi kommer att uppdatera artikeln med mer information så fort vi fått svar från Riksgränsen och Lapland Resorts.


Prenumerera på Åka Skidors nyhetsbrev

Nyheter från skidvärlden i din inbox!

  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!