5fd9146f2e3ce

Artiklar

Nordica HF och bakistigpjäxans återkomst

80-talets bakistigpjäxor var både älskade och hatade. Nordica tar med modellen HF tillbaka det gamla konceptet och siktar in sig på en ny målgrupp för den.

Text: Tobias Liljeroth • 2020-11-10 Uppdaterad 2020-11-10

Få delar av vår utrustning har varit lika historiskt hånad och förkastad som bakistigpjäxan – denna relik från 80-talet som mest hyllats av speedskiåkare, monofanatiker eller övervintrade nostalgiker. Foten satt antingen inte fast ordentligt eller så klämde de precis överallt och till råga på allt gick det inte att ta ur och torka innerskorna eftersom de var integrerade i skalet. Väldigt få personer sörjde när de sakta försvann från butikshyllorna och in historiens glömska.

 

Nordica HF och bakistigpjäxans återkomst
Nordica HF och bakistigpjäxans återkomst
Salomons gamla bakistigpjäxor är hårdvaluta bland speedskiåkare för sin aerodynamiska form. Foto: Erik Seo

Fram tills nu vill säga. De annars så prestandaorienterade italienarna på Nordica har nämligen dammat av konceptet med sin nya modellserie HF, en modern variant av konceptet bakistig à la 1980-tal. Tanken är att erbjuda en bekväm pjäxa som är enkel att hantera till framför allt en äldre målgrupp. Målet här är maximalt med komfort och att erbjuda fler åkare i mogen ålder att kunna fortsätta med sin favoritsport, en nog så ädel tanke i grunden. Pjäxan kan stängas utan att böja sig ner, det är bara att trycka ner det stora spännet baktill med antingen staven eller den andra foten staven och pjäxan är redo att åkas. En bra finess för åkare med större skidpepp än rörlighet i nedre ryggraden.

HF finns även i en variant med förmonterad värme för en dos extra komfort.

Nordica HF 110 och 85W kostar 5 499 kronor

nordica.com

Prylguiden är här


Text: Tobias Liljeroth • 2020-11-10
ArtiklarPrylarNordicaPjäxor

Copyright © 2024 Åka Skidor

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Karlavägen 96, 115 26 Stockholm, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206

Rulla till toppen