Crowdfunding för La Graves framtid
Tillståndet att köra liften i La Grave är under upphandling. Foto: Mattias Fredriksson

Crowdfunding för La Graves framtid

Ett nytt crowdfundingprojekt har sökt tillstånd att köra liften i franska La Grave från och med maj 2017. Och du som skidåkare kan hjälpa till att bevara en av världens mest mytomspunna skidorter.

Få skidorter i världen är lika mytomspunna och beryktade som franska La Grave. En liten bondby med 750 invånare belägen djupt inne i de sydvästra Alperna med en gammal gondollift som sträcker sig upp till 3 550 meter och ger tillgång till ett råbarkat offpistparadis med ofantliga 2 150 fallhöjdsmeter (och mer), helt utan pister och avspärrningar. En by där tiden nästan stått stilla sedan liften öppnade 1976. En skidort som inte är en skidort, utan egentligen bara en by med ett berg och en lift – och en stark skibumkultur och ett rykte som en av världens mest udda skiddestinationer.

Foto: Mattias Fredriksson

Men nya tider är på gång. Efter den här vintersäsongen (2016/2017) går arrendet på liften ut, den gamla omoderna Télépheriques des Glaciers de La Meije som ägs av kommunen i La Grave men drivs sedan många av år en Monsieur Creissels. Kommunen har tagit in anbud på liftens framtida drift och bland dessa står ett anbud ut som det verkligt intressanta. Signal de La Grave är ett projekt lett av Joost van Zundert, en belgisk konsult som bott i dalen sedan över 10 år, som siktar på att bevara och förädla La Graves unika identitet, känsla och kultur samtidigt som man skapar förutsättningar för liften att gå bra ekonomiskt – något som inte alltid varit fallet genom åren. Kruxet, enligt många, är att hitta en lösning där man tjänar pengar utan att ge avkall på det unika som La Grave erbjuder och står för. "Let's keep it wild" som projektets devis är.

Lars-Åke Krantz. En av alla skidåkare som utgör kärnan in La Graves unika community. Foto: Mattias Fredriksson

Risken, enligt Zundert och många andra bybor, är att ett stort skidortsbolag ger sig in i bilden och förändrar La Grave i grunden. Till exempel är Compagnie des Alpes som driver närliggande Les 2 Alpes på andra sidan samma berg driva liften i La Grave för att knyta ihop den med sitt eget skidsystem. Något som skulle innebära ökad trafik på berget, och mest troligt färre besökare till själva byn eftersom gästerna då åker tillbaka till L2A. Samma by som skulle riskera att tappa mycket av sin särart och dragningskraft. På samma gång skulle även berget påverkas då det skulle behövas pister och ökad infrastruktur för att klara av en annan typ av besökare än idag, som till stor del består av erfarna åkare eller folk som hyr bergsguide.

– Varför vi gör det här? Det frågar jag mig själv hela tiden också, men jag känner att jag måste göra det här. La Grave är unikt i skidvärlden och det hade varit synd att inte göra något och sedan ångra sig i efterhand, säger van Zundert när Åka Skidor når honom strax efter att han lämnat in anbudet på borgmästarens kontor i La Grave.

– Jag har ett par investorer bakom mig som alla känner La Grave väl. De har hus här, älskar byn och vill att den ska bevaras som den är, en liten friåkningsdestination. Utan att för den sakens skulle glömma bort och utveckla, modernisera och renovera det som finns idag, fortsätter han.

Foto: Mattias Fredriksson

La Grave har skapat sig ett namn i skidvärlden tack vare sin speciella, råa karaktär som saknar mycket av den bekvämlighet och infrasturktur som präglar de flesta skidorter världen över. En sista utpost där skidåkning kokats ner till att handla om en lift och ett berg, och inte mycket mer. Nöjeslivet är snudd på obefintligt, liksom dyra bostadsrätter och lyxliv. Men kärleken till bergen bland bybor och besökare är betydligt större, och för många av dem betyder La Grave allt. Byn är kontrasten som behövs i skidvärlden. Och det är just denna community och gemenskap av skidåkare som Signal de La Grave talar till. 

Joost van Zundert.

– Det finns en community som älskar La Grave för vad det är, och utan den finns bara en lift som transporter folk till toppen och inget mer. Vi är det enda anbudet, tror jag, som föreslår en lösning för hela dalgången, även barnliftarna i Le Chazelet, och verkligen vill involvera folket här. Ett övertagande från Les 2 Alpes skulle kunan innebära slutet för La Grave som by som vi känner den, säger van Zundert.

En del i projektet Signal de La Grave är en crowdfundingkampanj på Indiegogo som siktar på att samla in 45 000 Euro fram tills början av december. Gå in och ge ditt bidrag och se till att världens mest unika skidort fortsätter att vara lika vild och vacker som idag!
indiegogo.com/projects/signal-de-la-grave-environment

Prenumerera på Åka Skidors nyhetsbrev

Nyheter från skidvärlden i din inbox!

  • Få akaskidor.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!